וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זיסאפל: "המודל של חברות הסטארט אפ נכשל"

אורה קורן

9.12.2010 / 15:01

יו"ר איגוד תעשיות ההיי-טק ומבעלי קבוצת רד, יהודה זיסאפל, קרא לשנות את תרבות חברות ההזנק. זיסאפל תומך בהקמת קרן יצוא שתסייע גם לחברות היי-טק קטנות לגדול

מודל ההון סיכון, בו חברות הזנק מתנהלות בבזבזנות האופיינית לחברות גדולות, צריך להיפסק - כך אמר יהודה זיסאפל, יו"ר איגוד תעשיות ההיי-טק ומבעלי קבוצת רד. בשיחה עם TheMarker, ציין זיסאפל כי גם בהקשר זה יש לתמוך בהקמתה מחדש של הקרן לעידוד היצוא, שתסייע לחברות הזנק לצמוח ובכך אלה לא יימכרו בשלב מוקדם יחסית.

"המודל הקיים של חברות הסטארט אפ נכשל", אמר זיסאפל. "אנשים שמו הרבה כסף והפסידו הרבה כסף, וברור שלא ישימו עוד על מנת להפסיד יותר. לכן, צריך לשנות את המבנה ולעבור לגראז' אמיתי - להוריד הוצאות של חברות צעירות ולהגדיל את רוח היזמות. הסטארט אפים התנהלו כמו חברות גדולות, עם מכוניות והרבה הוצאות, וגם המשקיעים חגגו. מי שרוצה אורח חיים כזה, צריך לעבוד בחברה גדולה. נדרש כאן שינוי מבני ותרבותי. זה מאפיין את כל התעשייה, לא רק את הישראלית".

לדבריו, "סטארט אפ צריך להיות מסוגל לקום בסכום של עד מיליון דולר. אבל, היום אי אפשר להקים אותו בפחות מ-10-5 מיליון דולר - בגלל ההוצאות. בבנייה יעילה של סטארט אפים צריכים לטפל יזמים ומשקיעים".

זיסאפל התייחס לביקורת על מימושים מוקדמים של חברות היי-טק ישראליות ואמר כי אם המדינה תקים מחדש את הקרן לעידוד היצוא, היא תסייע גם בהשארת חברות היי-טק בארץ. לדבריו, "נתוני היצוא יורדים והתעשיה הישראלית שממוקדת בעיקר באירופה ובארה"ב, צריכה לעבור לשווקים מתפתחים במזרח הרחוק. פיתוח שווקים דורש השקעות, ולחברות קטנות ובינוניות יש בעיה ביכולות המימון של המהלך, כך שיש מקום לכניסת הממשלה לנושא".

לדבריו, הממשלה מתמקדת בהשקעה במחקר ובפיתוח (מו"פ) אולם אם היא נעצרת שם, היא מעלה את הסיכון שההשקעה תאבד ולא תגיע למימוש. "אומרים שאנחנו מוכרים חברות בשלב מוקדם. אין ספק, שחברות שאין להן יכולת לשווק הן יעד מאוד קל ונוח לרכישה. הן חברות חלשות", הדגיש זיסאפל.

התאחדות התעשיינים פנתה לממשלה וביקשנ לחדש את הקרן לעידוד השיווק ב-500 מיליון שקל, מהם 150 מיליון שקל השקעה ממשלתית והשאר מימון בנקאי בתנאים מועדפים. "צריך להתחיל, ולפי הביקוש להחליט אם להגדיל את היקף הקרן", אמר זיסאפל. "יש לנו הרבה סטארט אפים, שצריכים לעבור לשיווק, וזה יעזור להם".

לדבריו, קרנות ההון סיכון האמריקאיות, שהן המשקיעות הגדולות בסטארט אפים ישראלים, לא מספקות פיתרון מימוני לשלב הביניים של יציאה לשוק הבינלאומי. הן לא יצאו עדיין מהמשבר ומקפידות עדיין להשקיע רק בחברות בהן השקיעו כבר, שנחשבות טובות יחסית. "זה ידוע, שלקרנות אין כסף", הדגיש זיסאפל. "תעשיית ההון סיכון בארה"ב עדיין לא התאוששה, לא מתחילה לגייס ולא שינתה מודל עסקי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully