וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סומכים רק על עצמנו

מאת ליאור דטל

10.12.2010 / 7:09

הציבור הישראלי הרים ידיים. הוא מיואש לחלוטין מהמדינה. הממשלה? מושחתת; הפוליטיקאים? עוד יותר; גם המשטרה - וצה"ל מעט פחות. והתקשורת? מושחתת, אבל יכולה להילחם בתופעה ? בקיצור: כולם, כולל כולם, מושחתים ? נקודת האור: הציבור מאמין שבכוחו לחולל שינוי



>> העובדה שהציבור הישראלי סבור שישראל היא מדינה מושחתת כבר ידועה ומשתקפת בשנים האחרונות בכל סקר שנעשה בעניין. אבל הייאוש של הציבור גדל לממדים בלתי נתפשים.



מסקר עדכני שערך ארגון שקיפות בינלאומית בקרב 85 מדינות ב-2010 והשתתפו בו כ-90 אלף איש, ובהם 1,000 ישראלים, עולה כי הציבור הישראלי כמעט ולא מאמין שעוד נותרו גופים המסוגלים למגר את השחיתות. וזו הבשורה הקשה ביותר.

מהסקר עולה כי הציבור הישראלי מעריך כי כולם, כולל כולם, מושחתים: המפלגות, הכנסת, מוסדות הדת ופקידי הציבור. חוסר האמון של הישראלים במוסדות המדינה הוא מהגבוהים בעולם. אם נותר אמון קל במישהו שהוא פחות מושחת מהיתר - אלה הן העמותות ואמצעי התקשורת, שבהם עוד תולה הציבור את מעט האמונה שנותרה לו.



גם חילופי השלטון שאירעו מאז נערך הסקר הקודם, לא שינו את הממצאים. להפך - רוב תושבי ישראל (73.5%) טוענים שרמת השחיתות עלתה בשלוש השנים האחרונות, מממשלת אולמרט ועד ממשלת נתניהו. כ-46% אמרו שרמת השחיתות עלתה מאוד, ופחות מ-4% אמרו שהשחיתות ירדה בשנים האחרונות. התפישה ברוב המדינות שנבדקו היתה שבתקופה הזו השחיתות גברה, אך רק אזרחי שלוש מדינות חושבים שהמצב מידרדר כל כך - ישראל, פורטוגל והונגריה.



"יש לפרש את הנתונים כהבעת חוסר אמון וייאוש ביחס למוסדות ולמקבלי ההחלטות בישראל", אומר ד"ר דורון נבות, חוקר שחיתות ציבורית מאוניברסיטת חיפה וחבר בעמותת שקיפות בינלאומית-ישראל, שרואה מידה רבה של צדק בתחושות. "מה שהפך את השריפה בכרמל לאסון לא היה כוח עליון, אלא הזנחה פושעת שנבעה מאינטרסים פוליטיים צרים, עצלנות, חובבנות וסקטוריאליות. זו בדיוק השחיתות שהציבור מדבר עליה".



העמותות יוצאות יחסית נקיות



מערכת המשפט, החינוך והעמותות קיבלו ציון שחיתות נמוך יחסית (2.8). בנוסף, הציבור הביע אמון יחסית גבוה כי העמותות יכולות להילחם בשחיתות - 22% מאמינים בהן.



צה"ל נתפש כגוף הנקי ביותר



צבא ישראל נתפש כגוף הנקי ביותר עם ציון של 2.5, ורק 5% מהציבור טענו שהוא הגוף המושחת ביותר.



גופי דת מחצית מהציבור: "הם המושחתים ביותר"



גופי דת דורגו גם הם במעלה סולם השחיתות עם ציון 4, וקרוב למחצית מהתושבים במדינה (48.3%) טוענים שגופי הדת נגועים בשחיתות ברמה הגבוהה ביותר. רק אזרחי יפן חושבים שגופי הדת שלהם מושחתים ברמה גבוהה כמו אזרחי ישראל.



התקשורת כשליש מהציבור מאמין בה



הגוף שהציבור הישראלי סומך עליו הכי הרבה במאבק בשחיתות הוא התקשורת, שזכו לאמון מ-32.5% מהציבור. אבל גם התקשורת הישראלית לא יוצאת נקייה מהסקר. היא זכתה לציון 3.2, וכ-15% מהציבור טוענים כי התקשורת היא הגוף שמושפע הכי הרבה משחיתות בתוכו. התקשורת האיטלקית נתפשה כמושחתת מעט יותר (3.3) וגם התקשורת האמריקאית והיפנית (3.5).



השירות הציבורי באותה קלחת



פקידי השירות הציבורי נתפשים כמושחתים פחות מהפוליטיקאים, אך עדיין מושפעים במידה רבה משחיתות: 30% סבורים כי הם המושחתים ביותר וציונם הממוצע הוא 3.9.



המשטרה רק כ-5% סומכים עליה



רק 4.4% אמרו שהם סומכים על המשטרה שתצליח להיאבק בשחיתות. המשטרה עצמה נתפשת כמושחתת (ציון 3.5) ושיעור של 17.7% חשב שהיא הגוף המושחת ביותר.



המגזר הפרטי ממנו לא תבוא הישועה



15.4% מהציבור בישראל סבור כי המגזר הפרטי בישראל מושחת. הציון שקיבל אמנם נמוך מזה של המגזר הציבורי (3.4), אך הוא לא זוכה לאמון מצד הציבור, ופחות מ-4% טענו שהוא יוכל להוביל מאבק יעיל כנגד השחיתות.



הציבור אם אין אני לי - מי לי



אם יש נקודת אור אחת בסקר הזה, היא שהציבור מוקיע את השחיתות ודוחה אותה - ומאמין כי גם יחידים יכולים לשנות את המצב הקיים. כ-96% אמרו שיתמכו בחבר שלהם אם ייאבק בשחיתות, כ-81% אמרו שהם יכולים לדמיין את עצמם נאבקים בשחיתות, כ-87% אמרו שידווחו לרשויות אם יתקלו במקרה של שחיתות וכ-75% אמרו שגם אנשים רגילים יכולים להביא לשינוי בתמונת המצב.



שירותי הרפואה מובילים בקבלת שוחד



4% מבין הנשאלים העידו שהם או מישהו מקרוביהם נתן שוחד במהלך השנה האחרונה. אך כ-21% אמרו כי הם מעדיפים לא לענות על השאלה. רוב הנשאלים שהודו ששילמו שוחד אמרו שעשו זאת "כדי לזרז עניינים".



מפתיע לגלות לאילו גופים בישראל ניתן השוחד. 4% מהישראלים שנשאלו לגבי מתן שוחד למוסד בריאותי הודו בכך. 3.4% העניקו שוחד בתחום הנדל"ן. כ-3% נתנו שוחד לגופי תשתיות כמו חשמל, מים וטלפון. 2.2% מהציבור נתנו שוחד למערכת המשפט, 2% במערכת החינוך, ושיעור דומה לשירותי רישום שונים במדינה (תעודות לידה, חתונה, רשיונות, העברת בעלויות). בנוסף, 1.4% נתנו שוחד לשוטרים, 1.3% לאנשי מס.



הכנסת במקום השני ברמת השחיתות



אחרי המפלגות, הכנסת נתפשת כמושפעת ביותר משחיתות עם ציון 4. 37.5% מהציבור חושב שהיא הגוף הנגוע ביותר בשחיתות והעניק לה ציון 5 - הגרוע ביותר. רק אזרחי ארה"ב, מקסיקו, איטליה, יוון, אירלנד וקוריאה הדרומית תופשים את הפרלמנט שלהם כמושחת ברמה הישראלית או יותר.



הממשלה לא יעילה במאבק בשחיתות



82% מהציבור לא סומך על הממשלה וטוען שהיא לא יעילה במאבק בשחיתות. מדובר בשיעור הגבוה ביותר מבין מדינות oecd שאינם סומכים על הממשלה בנושא, יחד עם תושבי אירלנד - שהמשבר הכלכלי שהיא עוברת יכול להסביר את תחושות הציבור בה. בישראל, להבדיל, אין לתלות את האשם במצב הכלכלי. רק 1% מהציבור אמר שהממשלה "יעילה מאוד" במאבק בשחיתות, מתוך כ-18% שאמרו שהממשלה מצליחה להיאבק בשחיתות.



בטורקיה האזרחים סומכים יותר על הממשלה במאבק בשחיתות מאשר אזרחי ישראל (40% טענו שהיא לא יעילה). כך גם באוסטרליה (21%) ובניו זילנד (12%).



המפלגות מהמושחתות בעולם



הגוף שנחשב המושחת ביותר בישראל הוא המפלגות הפוליטיות, שחבריהן מייצגים את הציבור בכנסת. כ-88% מהציבור טענו שהמפלגות הן גוף שמושפע במידה מסוימת משחיתות, ומתוכם כ-64% טענו שהמפלגות הן הגוף המושחת ביותר בישראל. בסך הכל, משתתפי הסקר העניקו למפלגות ציון נכשל מבחינת רמת השחיתות - 4.5 (5 מסמל את רמת השחיתות הגבוהה ביותר). הנתון הזה מעלה את הפוליטיקאים הישראלים לצמרת המושחתים בכל מדינות oecd. רק ביוון קיבלו המפלגות ציון שחיתות גבוה יותר (4.6), ואזרחי שאר המדינות המפותחות תופשים את הפוליטיקאים כמושחתים פחות מתפישתם בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully