וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אט"ד: "ההטבות לענף הגז - על חשבון הציבור"

אבי בר-אלי

10.12.2010 / 9:30

עמותת אדם טבע ודין טוענת שהמלצות ועדת ששינסקי אינן מאוזנות ודואגות ליזמים "על חשבון הציבור". בחוות דעת שהעבירה לוועדה נכתב: "מסקנותיכם מקלות באופן מרחיק לכת"

"המלצות הביניים של ועדת ששינסקי אינן מהוות איזון ראוי בין שמירה על יעילותה של הפעילות הכלכלית בענף הגז והנפט לבין טובת הציבור, והן נוטות לכיוון היזמים, על חשבון הציבור" - כך כותבת עמותת אדם, טבע ודין (אט"ד) בחוות הדעת שהגישה לוועדה לבחינת המשטר הפיסקלי בתחום אוצרות הטבע, בראשות פרופ' איתן ששינסקי.

העמותה הגישה את חוות דעתה במסגרת השימוע הציבורי שמנהלת הוועדה עד סוף דצמבר. "מסקנותיכם בדבר מתן הטבות מסוימות ליזמים הן הטבות מקלות באופן מרחיק לכת וחריגות לנהוג בעולם", נכתב בפנייה.

באמצעות עו"ד דנה טבצ'ניק, תוקפת אט"ד את החלטת ועדת ששינסקי להותיר את שיעור התמלוגים על כנו (12.5%), לצד ההטבה שמנכה כ-2% מן התמלוגים כחלק מהשתתפות המדינה בהוצאות פיתוח המאגר.

לטענת אט"ד, התמלוגים מהווים כלי פיסקלי "שקוף" שעליו יכולה המדינה להסתמך, ושדרכו יוכל הציבור ליהנות מהר יותר מן התקבולים. זאת, משום שהתמלוגים נגבים מהכנסות חברות הגז - ולא מרווחיהן, שגם חשופים יותר למניפולציות חשבונאיות.

ועדת ששינסקי העדיפה לקבוע היטל מגזרי פרוגרסיבי על תגליות הגז ולא לשנות את שיעור התמלוגים, כדי להתאים את המודל הפיסקלי לרווחיות הפרויקטים. באשר לחוסר הרגישות שבגביית התמלוגים לכדאיות הכלכלית בענף, מציעה אט"ד לקבוע מודל פרוגרסיבי של גביית תמלוגים בהתאם לגובה ההכנסות או הרווחים בפרויקט, וכן להגביר את הפיקוח החשבונאי על חברות הקידוח.

באשר למרכיב ה-r שקבעה ועדת ששינסקי, שלפיו גביית ההיטל המגזרי תחל רק לאחר שהיזמים יחזירו את השקעתם בפרויקט בתוספת 50%, קובעת אט"ד כי מדובר בזכות יתר חריגה ביחס לנהוג בעולם (כיסוי של 100%-130% בלבד), שנקבעה ללא הסבר ראוי.

באשר לייעוד התקבולים מהכנסות מכירת הגז, שבה אט"ד וקוראת להקמת קרן להשקעות מו"פ במשק האנרגיה, וכן למימון תוכנית לאומית להתייעלות אנרגטית ולאנרגיות מתחדשות.

לצד העיסוק בתמלוגי הגז והנפט, טוענת אט"ד כי טיפול דחוף יותר נדרש בתחום הפקת משאבי הטבע לצרכים עסקיים - ובקביעת תגמול הולם לשימוש שעושה כיל, למשל, במחצבי ים המלח. "המדיניות הפיסקלית בנוגע לתקבולים בגין השימוש בים המלח מביאה לתוצאה קשה מבחינת אינטרס הציבור", כתבה אט"ד.

לדבריה, כיל נהנית כיום ממשאב ציבורי יקר ערך מבלי שציבוריות ונדירות המשאב באה לידי ביטוי, ועל סמך "חוק זיכיון אנכרוניסטי", כלשונה. אט"ד מבקשת להרחיב את המנדט של ועדת ששינסקי גם לעיסוק במשאבי טבע נוספים. בעמותה ציינו כי פנו בעניין לשר האוצר יובל שטייניץ כבר לפני שלושה חודשים - אך עדיין לא נענו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully