וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהלה בקרב משקיעים: "מרחץ דמים בשוק האג"ח הממשלתיות בארה"ב"

מאת דפנה מאור

10.12.2010 / 7:09

התשואה על האג"ח לעשר שנים זינקה בעקבות הארכת הטבות המס ? ציפיות להרחבה כמותית נוספת ולהתאוששות בטווח הארוך ? החשש - התייקרות המימון תסכן את יכולת הפירעון של ארה"ב



>> "מרחץ הדמים בשוק האג"ח הממשלתיות בארה"ב מעמיק" - דימוי מבהיל זה נישא ביום רביעי בכותרות ראשיות ובבלוגים באינטרנט, ואותת על מצב הרוח הקשה השורר בקרב משקיעי האג"ח של ארה"ב, במיוחד אלה לטווח ארוך.



התשואה על אג"ח לעשר שנים הגיעה לרמה של 3.24% - גבוהה ב-0.75% מהשפל שנרשם באוקטובר - כשהשווקים הסתערו על האג"ח בציפייה להרחבה הכמותית השנייה של הבנק הפדרלי, ושוב השבוע לאחר שבן ברננקי רמז על הרחבה נוספת.

במהלך המסחר הגיעה התשואה לכדי 3.33%. עליית התשואות - המקבילה לירידה במחירן של איגרות החוב - גדעה בימים האחרונים את רצף העליות שנרשם מאז אפריל. בניגוד לכך, תשואות אג"ח הקצרות לשלושה חודשים, שמרו על יציבות יחסית בחודשים האחרונים.



האג"ח הממשלתיות נהנו ממירוץ העליות הממושך בעקבות החולשה הכלכלית המתמשכת בארה"ב. כשהציפיות לצמיחה דועכות, המשקיעים מצפים שהריבית תישאר נמוכה. במצב כזה, אג"ח הן השקעה בטוחה וכדאית. רכישת האג"ח מקפיצה את מחיריהן ומורידה את התשואה לפדיון. לפיכך, בתקופות של משברים כלכליים וצמיחה אטית, אג"ח נהנות מתשואות נמוכות. בדצמבר 2008, לאחר קריסת ליהמן ברדרס, רשמו האג"ח לעשר שנים, המשמשות אמת מידה מרכזית לשוק זה, תשואה של 2.19% - שפל כל הזמנים.



כשהכלכלה האמריקאית החלה להתאושש מהמשבר ב-2009 החלו התשואות על האג"ח לעלות, וכמעט הוכפלו מימי השפל. כשהתחוור שהכלכלה מאטה, התשואות שבו לרדת. מהלך ההרחבה הכמותית שביצע הבנק הפדרלי, הכולל רכישה של אג"ח ממשלתיות, סייע להוריד את התשואות במיוחד באג"ח הקצרות (עד שנתיים) והבינוניות (חמש-עשר שנים). גורם נוסף שתרם לירידת שערי האג"ח ועליית התשואות היה עסקת המסים שנחתמה בין הממשל לבין המפלגה הרפובליקאית, שלפיה יורחבו הטבות המס שהעניק ממשל בוש לעשירים, בנוסף להארכת הטבות למעוטי יכולת ושכבות הביניים. "העסקה", כפי שהוגדר הסכם זה העומד לאישור הקונגרס, צפויה לעלות 900 מיליארד דולר לקופת האוצר. היא נתפשת כעסקה שמוסיפה לגירעון התקציבי החמור של ארה"ב, המסכן את יציבותה הפיננסית בטווח הארוך. מונח מוכר בשוק הוא bond vigilantes, אותם סוחרי אג"ח שמהמרים נגד האג"ח הממשלתיות כשממשלות מגדילות גירעונות וחובות.



ביקוש נמוך לאג"ח



אף שהתשואות המתחזקות עשויות להצביע על ציפיות להתאוששות כלכלית שתביא עמה עלייה באינפלציה ובריבית של הבנק הפדרלי, עלייתן מסכנת את מצבה של ארה"ב. כשהתשואות עולות, המשקיעים בעצם דורשים מהממשל לשלם יותר עבור ההלוואות שהוא מקבל מהם. התייקרות זו בעלויות המימון של ארה"ב מגדילה באופן אוטומטי את החובות שעומדים לפירעון הממשל - שכן בהנפקות של אג"ח חדשות התשואות בדרך כלל משקפות את המגמה בשוק.



ואמנם במכרזי אג"ח שערכה ממשלת ארה"ב ביום שלישי נרשם ביקוש נמוך לאג"ח, בשווי של 32 מיליארד דולר לשלוש שנים, מה שעורר חשש ממגמה דומה במכרזים של יום רביעי וחמישי לאג"ח לעשר ו-30 שנה. המכרז ביום רביעי, למכירת אג"ח לעשר שנים בשווי 21 מיליארד דולר, הניב תוצאות טובות, שסייעו לעליות קלות בשערי האג"ח ביום חמישי במסחר הלא רשמי.



הלחצים על האג"ח הממשלתיות לא הוגבלו לארה"ב בלבד. התייקרות עלויות המימון של הממשלות הבטוחות ביותר באירופה - גרמניה ובריטניה - נובעת מהפילוג הגובר בגוש היורו (ראו ידיעה בעמוד 30). התשואות של גרמניה זינקו מ-2.11% באוגוסט ליותר מ-3% אתמול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully