וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כתב ההגנה של מפצלי הדירות

רנית נחום הלוי

10.12.2010 / 19:00

פיצול דירה נולד מבצע כסף או מצורך חברתי? מדובר בעבירת בנייה? ואיך מתמודדים עם הפקחים? מפצלי הדירות משיבים לרודפיהם ואומרים: הטענה שדירות מפוצלות יוצרות עומס היא "קשקוש"

תושבי הערים הגדולות מכירים כבר את הדירות המפוצלות, שנועדו להכניס יותר כסף לבעליהן. משרד המשפטים מנסה למגר את התופעה ולהגדיל את הקנסות לכ-1,400 שקל ליום, סכום שעשוי להגיע למאות אלפי שקלים. לדברי ד"ר ניסן שריפי, מומחה לתכנון ובנייה המייצג עשרות לקוחות שפיצלו דירות, מדובר באכיפה מסוכנת.

הטענה המרכזית של משרד המשפטים, ועדות התכנון והרשויות המקומיות, היא כי פיצול דירה יוצר עומס רב על התשתיות בבניין וברחוב, גורם למטרד לשכנים ומאיץ את בלאי הבניין. ואולם שריפי טוען כי מדובר ב"קשקוש מוחלט. משפחה ברוכת ילדים גורמת עומס על התשתיות פי כמה מאשר שלושה סטודנטים המתגוררים בדירה מפוצלת, והרי אף אחד לא יכול למנוע מהמשפחה הזו לגור בדירה גדולה. גובה הקנסות המצטבר למפצל דירה שאוב מעולם הדמיון ולא קשור לעולם המעשה. מדובר בקנסות מופרזים לחלוטין, ללא כל פרופורציה.

"כידוע, בערים הגדולות קיים מחסור חמור בדירות לזוגות צעירים ולסטודנטים ואחד הפתרונות הוא פיצול דירות. ועדות התכנון ומשרד המשפטים צועקים חמס, אך התופעה הזו נולדה מצורך חברתי, מהיעדר דירות קטנות באזורי ביקוש, מגישה לקויה של תכנון דירות גדולות ועצירת התכנון במרכז בעקבות הנחיית ממשלה, שביקשה לעודד מעבר לפריפריה. לא ייתכן שיקראו לצעירים לעבור לפריפריה מבלי שידאגו למקומות עבודה או צירי תחבורה".

אבל אחרי הכל, מדובר בעבירת בנייה.

"לא כל מה שנראה כדירה מפוצלת הוא אכן כך. משרדנו ייצג בעלי דירות שהואשמו בכתבי אישום בגין פיצול דירתם, ובסופו של יום זוכו בבית המשפט, שקיבל את טענתנו כי הדירה לא פוצלה אלא נעשו בה שינויים פנימיים שאינם דורשים היתר בנייה".

מה ניתן לעשות כדי לפצל דירה בלי להסתבך?

"ראשית, רצוי לא להרגיז את השכנים - אלה הם המקור העיקרי, ולעתים גם היחיד, להיטפלותם של פקחי עירייה. שנית, יש לבדוק אם תוכנית בניין העיר מאפשרת את הפיצול. ישנם רחובות בתל אביב, בת ים, חולון, חיפה, נתניה ובשאר אזורי הביקוש שבהם אין מניעה לפצל דירה תמורת תשלום היטל השבחה לקופת העירייה. יש גם ערים שבהן הפיצול מותר לפי תוכנית בניין עיר ללא כל דרישה להוצאת היתר ספציפי, כמו צפת העתיקה ובעיר העתיקה בירושלים".

אם פקח מבקש לבקר בדירה, מה לעשות?

"מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי, ולומר לפקח שיתאם מועד אחר לביקור כי ברצונך להיוועץ עם עו"ד. זו זכותך וכדאי לנצל אותה מוקדם ככל האפשר. בינתיים רצוי לשמור על זכות השתיקה ובוודאי שלא לחתום על אף מסמך שינפיק לך הפקח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully