וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחת חקירה פלילית? מעתה לא תוכל לכהן כנושא משרה או בעל שליטה במוסד פיננסי

מאת אתי אפללו

10.12.2010 / 9:34

בין הבדיקות: הרשעות בעבירות, וכהונה כנושא משרה בתאגיד שפורק בשל חדלות פירעון



>> הפיקוח על הבנקים בראשותו של רוני חזקיהו, הפיקוח על שוק ההון בראשותו של עודד שריג ורשות ניירות ערך בראשותו של זוהר גושן - פירסמו קריטריונים אחידים לבחינת המהימנות של נושאי משרה או בעלי שליטה המכהנים בגופים המנהלים כספי ציבור וכן מועמדים לתפקידים אלו. כיום, כשמבקש גוף להגיע לשליטה במוסד פיננסי בישראל או להיות נושא משרה בו, הוא עובר תהליך הנקרא fit and proper, שבו נבחנת בין השאר מהימנותו. שלושת המפקחים על הגופים הפיננסיים גיבשו רשימה הכוללת 12 קריטריונים. כשאחד מהקריטריונים האלה מתקיים, יש סיבה לבחון קיומה של פגיעה במהימנות אצל מחזיקי אמצעי השליטה ונושאי המשרה בגופים המפוקחים, הן המועמדים והן המכהנים.



האחידות בקריטריונים נדרשת בין היתר בגופים שבהם יש צורך באישור של יותר מרגולטור אחד כדי לקבל היתר שליטה. למשל, רוכש של בית השקעות נדרש לקבל אישור גם מהממונה על שוק ההון, מכיוון שבית ההשקעות מנהל קופות גמל שתחת פיקוחו; וגם אישור מרשות ניירות ערך, משום שבית ההשקעות מנהל קרנות נאמנות.



עם 12 הקריטריונים נמנים הרשעה בעבירה בישראל או בחו"ל וגם בהליכים משמעתיים; הגשת כתב אישום; פתיחה בחקירה פלילית; הסדר מינהלי החלופי לחקירה פלילית, כגון תשלום כופר או צו מוסכם; הטלת עיצומים כספיים או קנסות בגין הפרות, שההצטברות שלהן יוצרת תמונה של הפרת דין שיטתית; ממצאים שליליים מהותיים שנמצאו בהליכים משפטיים ובהליכי ביקורת; וריבוי תלונות מהותיות שנמצאו מוצדקות; כהונה כנושא משרה בתאגיד כשפורק בשל חדלות פירעון; וממצאים שבגינם פוטר נושא משרה ממשרותיו.



עם זאת, הרשימה איננה סגורה ובהליך בחינת המהימנות המבוצע בידי כל אחד מהמפקחים יובאו בחשבון שיקולים שונים, ובהם חומרת האירוע, משך הזמן שחלף ומידת ההשפעה הצפויה על השוק ועל אמון הציבור.



באחרונה התפרסמו כמה מקרים שבהם התעוררה שאלת מהימנות הקשורה לנושאי משרה או בעלי שליטה במוסדות פיננסיים. כך, למשל, בהליך פיטוריו של המנכ"ל לשעבר של בית ההשקעות פסגות, רועי ורמוס.



וכך, לאחר שלפני כשבועיים התגלה שבעל אחזקות המיעוט בבנק לאומי, שלמה אליהו, נחקר בחשד לכך שהפר את חובת הדיווח לפי חוק הלבנת הון, עלתה השאלה אם דבר זה יפריע לו אם יחליט לגבש גרעין שליטה בלאומי ולבקש היתר שליטה בו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully