וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבעיה עוד לא נפתרה

אמיר טייג

12.12.2010 / 7:12

חתול ועכבר



>> השינויים הצרכניים שעליהם החליט שר התקשורת, משה כחלון, הם שינויים חשובים מאוד, שללא ספק ישפרו את מצבו של הצרכן. עם זאת, אין בהחלטה זו לרפא את המחלה שממנה סובל שוק הסלולר - ריכוזיות של כוח שוק בידי מעטים אשר גורמת לתחרות נמוכה.

16 השינויים הצרכניים של כחלון יחזקו אמנם את הצרכן, אך הם לא ישנו את כללי משחק 'החתול והעכבר' שבו משחקים משרד התקשורת והחברות כבר שנים רבות. שינויים אלה מזכירים את השינויים הקוסמטיים שביצע שר התקשורת הקודם, אריאל אטיאס. הם נשמעים מהותיים, אך החברות מסוגלות ברגע אחד לנטרל אותם ולכפות על הצרכנים חסמים ומגבלות אחרים - תרגילים שעליהם המשרד עדיין לא חשב. אם לחברות לוקח שבוע וחצי לנטרל את השינויים שכופה עליהם משרד התקשורת, למשרד לוקח שנה וחצי לנטרל את החברות, וחוזר חלילה.



בשוק הסלולר כיום כוחו של הצרכן מצומצם מאוד. צרכן הסלולר רוכש מהחברות מוצר פשוט שנקרא זמן אוויר, כאשר הוא עטוף באינסוף שירותים נלווים ותוכניות תמחור שונות ומשונות, שתפקידן העיקרי הוא להסתיר מהצרכן את המחיר האמיתי שהוא משלם. חברות הסלולר משתמשות בטקטיקות אנטי-צרכניות, שמטרתן למנוע את האפשרות לבצע השוואת מחירים נוחה ולהבין מהו המחיר האפקטיבי שאותו משלם הצרכן ואם בחברה מתחרה הוא יקבל מחיר נמוך יותר. בחברות מגדירים זאת במושג המכובס 'שימור לקוח', כלומר מניעת נטישה. הן מונעות נטישה באמצעות ערפול חושיו הצרכניים של הלקוח, ולא באמצעות הצעות שיווקיות מפתות.



צרכן הסלולר זקוק להגנת הרגולטור, אך הגנה נוסח אטיאס כבר הוכיחה את חוסר האפקטיביות שלה. הדרך היחידה שבאמצעותה ניתן לחזק את כוחו של הצרכן היא להכניס מפעיל סלולר נוסף לזירה. רק כניסת מפעיל נוסף תשבור את שווי המשקל הבעייתי שבו נמצא שוק הסלולר כבר שנים, ותשנה אחת ולתמיד את חוקי המשחק בו. לזכותו של כחלון יאמר כי הוא פועל בשתי הזירות: הוא מנסה בכל הכוח ליצור את התנאים שיאפשרו מפעיל נוסף, ובמקביל לא עוצר את הטיפול הקוסמטי בעוולות הצרכניות הקטנות.



ביום שבו יהיה מפעיל סלולר שילחם מול שלושת המפעילות הוותיקות על גיוס לקוחות, החברות לא יוכלו להמשיך ולהקשות על חייו של הלקוח. הן יהיו חייבות לוותר מיוזמתן על כל התרגילים המעצבנים שהפכו ללחם חוקן. לזכותן של חברות הסלולר יאמר כי הן מבינות שימי התחרות הנמוכה הולכים וקצרים. לאחרונה הן מגבירות את המאמצים השיווקיים, וזאת כהיערכות לשינויים של 2011. עם זאת, חוקי המשחק הישנים עדיין נותרו תקפים. אף חברה לא החלה לשווק חבילת שירותים חדשנית שאמת פורצת דרך. עם זאת, הסיכוי לכך הולך וגובר ככל שיתקרב המועד שבו יכנסו לשוק מפעילים נוספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully