וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

MENA

עמי גינזבורג

12.12.2010 / 7:12



ראשי תיבות של middle east and north africa - המזרח התיכון וצפון אפריקה.

את מדינות mena נהוג לכרוך יחדיו מסיבות שונות, והאזור זוכה להתייחסות נפרדת בסקירות של הבנק העולמי. באזור זה - ממרוקו במערב ועד כוויית ואיראן במזרח - מתגוררים 300 מיליון איש, רובם ערבים מוסלמים. לפי הבנק העולמי, כ-23% מתושבי מדינות אלה מתקיימים על פחות מ-2 דולרים ביום.



ישראל אמנם נמצאת גיאוגרפית באזור זה, אך היא רחוקה ממנו מאוד מבחינה כלכלית. הרשות הפלסטינית, לעומת זאת, שייכת ל-mena הן גיאוגרפית והן כלכלית.



ישנם משקיעים שרואים במדינות mena הזדמנות. רוב המדינות באזור מנסות ליישם רפורמות כלכליות ולהעלות את רמת החיים של אוכלוסייתן. בחלק מהן, כמו מצרים למשל, נרשמה צמיחה מהירה בשנים האחרונות, וצמחו בהן חברות ותאגידים גדולים בתחומי האנרגיה, התשתיות, התקשורת והפיננסים. מחפשי ההזדמנויות סבורים שהנתונים הדמוגרפיים של מדינות mena והגיל החציוני הצעיר של התושבים בהן יסייעו להן לצמוח בקצב מהיר בטווח הארוך.



על פי הערכות, מדינות mena מחזיקות באדמתן כ-60% מעתודות הנפט העולמיות, וכ-45% מעתודות הגז הטבעי. ככל שמחירי האנרגיה מאמירים, כך שוויין של עתודות אלה גדל. שמונה מתוך 12 המדינות החברות באופ"ק נמנות עם מדינות mena. עם זאת, חלק מהמדינות באזור זה, בעיקר בצפון אפריקה, אינן משופעות במשאבים טבעיים רבים - וחלק עצום משטחן הוא מדבר לוהט וצחיח.



השקעה במדינות mena נחשבת עדיין למסוכנת מאוד. במקרים רבים אלה מדינות שאינן יציבות מבחינה פוליטית, ויש בהן משטר טוטליטרי. חלק ניכר מהמדינות האלה אינן מיישמות פרמטרים של שקיפות והתחשבות בזכויות אדם. בנוסף, המערכת הכלכלית בחלק מהמדינות האלה סובלת מרגולציה כבדה, והבורסות שלהן אינן מושכות משקיעים רבים בשל סחירותן הדלה.



דרך נוחה יותר להשקיע בכלכלות mena היא לחפש מניות של חברות בודדות ממדינות אלה שמניותיהן נסחרות בבורסות המערב. דרך נוספת היא להשקיע בקרנות נאמנות ותעודות סל המשקיעות בחברות ממדינות אלה.



ginzburg@themarker.com.ami



-



אופ"ק



ארגון של המדינות יצואניות הנפט, שמשתמשות בכוחן כספקיות של כ-40% מתצרוכת הנפט העולמית. הארגון פועל כקרטל, ומנסה לווסת את היצע הנפט כדי לספק לחברותיו רווחים מקסימליים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully