וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס: "הכלכלה הלאומית הולכת ונעלמת"

לפי נשיא המדינה שמעון פרס, העולם עובר שינויים מרחיקי לכת אשר מוחקים את הזהות הלאומית של המדינות. "ישראל לא יכולה להישאר מדינת לאום גרידא. גורלה הוא גלובלי ולא רק היסטורי"

"השינויים בעולם הגלובלי מפליגים" - כך פתח הבוקר (ראשון) נשיא המדינה שמעון פרס את ועידת ישראל לעסקים 2010. "לפני 40 שנים האזרח האמריקאי היה עשיר פי 33 מהאזרח הסיני. היום הוא רק פי חמישה. המשק האמריקאי האדיר, שהיווה שליש מהמשק העולמי, נמצא בתלות הדדית עם סין המתקדמת להיות המשק הגדול בעולם", אמר.

"למעשה הכלכלה הלאומית הולכת ונעלמת", אמר נשיא המדינה והוסיף כי, "כלכלת המדע תופסת את מקום כלכלת האדמה. למדע אין זהות לאומית. אין לו גבולות והוא אינו תופס עמדות. מהגרעין אפשר ליצור פצצה או תחנת כח. זה לא עניין מדעי אלא ערכי. גם המעצמה הכלכלית הגדולה בעולם, יותר משהיא קובעת את הכלכלה הגלובלית - היא תלויה בה. ארצות הברית גילתה שעולם גלובלי אינו נשלט מהווה סכנה לה עצמה. אירופה המאוחדת גילתה שגרעין לאומי של אחד מחבריה הוא גרעין של כלל אירופה".

בהתייחסו לבעיית העובדים הזרים, אמר פרס כי מדובר בבעיה כלל עולמית, כמו בעיות הביטחון העולם. "בואם של עובדים מארצות שאין בהן עבודה לארצות שאין בהן די עובדים מתחילה לשנות את תעודת הזהות של האוכלוסייה הקיימת. ומה שקורה בכלכלה – קורה גם בביטחון. שתי הבעיות הביטחוניות הגדולות, הטרור והטילים, אינם מוגבלים למקום או למדינה. גם הטיל וגם הטרוריסט אינם מכבדים גבולות, ואינם כפופים לחוקים". עוד הוסיף נשיא המדינה כי "התחממות כדור הארץ גם היא התחממות גלובלית ולאו דווקא לאומית".

"ישראל לא יכולה להישאר מדינת לאום גרידא. גורלה הוא גלובלי ולא רק היסטורי. אין לה מנוס אלא לזרום עם העולם החדש... תהליכי הגלובליזציה מתקדמים בקצב גדל והולך". פרס ציין כי לתפיסתו, העשור הבא יהיה "העשור המהפכני ביותר שידענו עד כה", זאת בשל שלוש התפתחויות: העלייה הדרמטית של יכולת המחשוב, גידול חסר תקדים של מספר המדענים בעולם, וחקר המוח. "אני היום בן 87. אין לי מושג מי אני. מה מניע אותי או מעכב אותי. איך נוצרת השמחה או העצב? האהבה והשנאה?
האדם בימינו יודע יותר על הטבע סביבו מאשר על הטבע של עצמו".

תרומת ישראל - שלום ומדע

נשיא המדינה פנה אל בעלי ההון שנכחו בוועידה ואמר: "לממשלות יש תקציבים, לכם יש קרנות השקעה - הממשלה חייבת בהוצאות, אתם חייבים בהשקעות. ישראל היא נס לאומי ועליה להתחולל כל פעם מחדש - זו הסיבה שאני פונה אליכם. צריך קואליציה לא רק בין המפלגות אלא גם בין החברות. לממשלה יש כוח חוקי. לכם יש יכולת של רצון טוב. רצון טוב הוא לפעמים עוצמה העולה ביכולתה על כל הצווים והתקנות. ישראל חייבת לדאוג לעתידה ולקיומה, באזור הזה ובעולם הגלובלי כולו".

פרס הזכיר את יוזמתם של ביל גייטס ווורן באפט לתרום מחצית מהונם לחברה בסוף חייהם כדוגמה למחויבות אנשי העסקים לחברה ממנה הם יוצאים. "בישראל הרבה אנשי עסקים. צריך קואליציה של צמיחה ולא של חלוקה – כאן מגיע מקומכם", אמר. לדבריו, "ביכולתנו לתרום. עלינו להעלות את יכולתנו מול יכולת העולם לפגוע בנו. תרומתה של ישראל יכולה להיות בשני תחומים חשובים: שלום, כדי להקטין את הסכנה הקיומית, ומדע - כדי להגדיל את יכולתנו לשמור על מקומנו בתחרות העולמית. קואליציה של ממשל ושל רצון טוב תעזור לנו להתגבר על הפגמים ועל הפערים שבתוכנו. אנו חייבים להיות מדינה שיש בה אפס רעב ומקסימום השכלה". פרס הביע חשש מהקצנה באיסלמיזציה ובמקביל מתהליך דה–הלגיטימציה נגד ישראל. "אין לנו איך לצאת מזה, אלא רק דרך יחסי ציבור. אנחנו לא יכולים להיות נגד כל העולם. עניין השלום חשוב גם מבחינה כלכלית", אמר.

בסיום דבריו אמר פרס כי "גילינו אוצרות טבע חשובים, אבל אוצרות האדם נותרו החשובים ביותר. עלינו לשלב את אוצרות הטבע ואת אוצרות האדם כדי ליצור מנוף שיאפשר לנו לשמור על שילובה של ישראל בעולם החדש ושמירה על מקומה הייחודי. לשלב נכסי רוח עתיקים וערכי מדע חדשים כדי להיות מה שאנו שואפים להיות מדינה תורמת לשלום האזור ולקידום האדם באשר הוא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully