וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפנסיה של יותר מ-70 אלף עמיתים תיפגע

נועם בר

13.12.2010 / 8:01

חלק מקרנות הפנסיה הוותיקות נכנסו בחודשים האחרונים לגירעונות כבדים. אחת הקרנות הגיעה בשנה לגירעון של 1.1 מיליארד שקל ותקצץ 15% ללעמיתים בחודשים הקרובים

קרנות הפנסיה הוותיקות שוב בצרות: הקרנות שהוצאו לניהול בגופים פרטיים, שהיו בעבר מאוזנות, חזרו בחודשים האחרונים לגירעונות של מיליארדי שקלים - כך עולה מבדיקת themarker.

הקרנות הגיעו לשיעור גירעון אקטוארי של יותר מ-5% - שצפי לחייב אותן לבצע בקרוב איזון אקטוארי שיפגע משמעותית בזכויות העמיתים בקרנות. הנפגעים העיקריים והמיידיים הם העמיתים הפנסיונרים בקרנות, שעלולים להרגיש בקרוב את הפחתת הזכויות באמצעות ירידה בגודל הקצבה שהם מקבלים מדי חודש.

בשיעור הגירעון הגדול ביותר מחזיקה קרן הפנסיה הע"ל, המנהלת 7.4 מיליארד שקל וחברים בה כ-40 אלף עמיתים. בסוף 2009, תקופה קצרה לפני שהע"ל נמכרה לפסגות תמורת 107 מיליון שקל, הגיע הגירעון ל-67 מיליון שקל והיווה כ-1% מסך ההתחייבויות בה. תשעה חודשים לאחר מכן, בסוף הרבעון השלישי של 2010, זינק הגירעון ל-1.12 מיליארד שקל והיווה 15.4% מההתחייבויות של הקרן לעמיתיה.

בית ההשקעות פסגות, המנהל את הע"ל, ייאלץ לבצע בקרוב איזון אקטוארי בקרן, שיפחית את זכויות עמיתי הקרן ב-15.4% עד איפוס הגירעון.

הגידול בגירעון בהע"ל אירע למרות שינויים אקטואריים חיוביים שחלו בהנחות האקטואריות בקרן, כמו שיעור השכר של עמיתי הקרן ושיעור התמותה, שצימצמו ב-351 מיליון שקל את ההתחייבויות של הקרן. גם תשואה ריאלית גבוהה של יותר מ-8% שהניבה קרן הע"ל מתחילת 2010 לא עזרה, וההתחייבויות של הקרן עלו ב-12.5% לסכום של 7.2 מיליארד שקל. בנוסף, 107 מיליון השקלים ששילמה פסגות עבור הע"ל, והועברו לקרן כחלק מנכסיה, לא הצילו את המצב והגירעון תפח.

מי שצפויים להיפגע באופן מיידי מהמצב אלה 3,000-4,000 העמיתים הפנסיונרים שנמצאים בה וכבר מקבלים קצבה מהקרן. אלה צפויים להיפגע כבר בהפחתה הראשונה של זכויות העמיתים שתבוצע בקרוב ותפחית להם את קצבאות הפנסיה שהם מקבלים כיום בעד 15.4%.

הע"ל לא לבד

לא רק הע"ל שרויה בצרות. קרן עתודות, שמנהלת כלל ביטוח, סיימה את 2009 בעודף אקטוארי של 2.3 מיליון שקל, אך עברה מאז לגירעון שהגיע בסוף הרבעון השלישי ל-516 מיליון שקל, המהווה 9.4% מההתחייבויות של הקרן. בעתודות יש כ-26 אלף עמיתים, מתוכם כ-3,000 הם פנסיונרים שצפויים להיפגע בקרוב מהאיזון האקטוארי שתידרש הקרן להפעיל. עתודות כבר הגישה לאוצר בקשה לפרוס את הפחתת הזכויות של העמיתים על תקופה ארוכה, כך שהפגיעה המיידית בעמיתים הפנסיונרים תהיה קטנה.

קרנות נוספות שמחזיקות נכון לסוף הרבעון השלישי בגירעון אקטוארי גדול מ-5% - המצריך הפחתה של זכויות העמיתים - הן קרן הפנסיה עמית שמנהלת הפניקס ומחזיקה בשיעור גירעון של 10.1%; קרן הפנסיה מגן שמחזיקה בשיעור גירעון של 12%; וקרן הגמלאות של עורכי הדין בישראל, ששיעור הגירעון בה הגיע בסוף הרבעון השלישי ל-7.7%. קרן מגן ביצעה לפני כחודש איזון אקטוארי והפחיתה את זכויות העמיתים שלה בהיקף מצטבר של 101 מיליון שקל, מתוכם הופחתו 78 מיליון שקל מהקצבאות שמקבלים הפנסיונרים שבה.

בשנים האחרונות בוצעו כמה איזונים אקטוארים בקרנות הפנסיה הוותיקות, בהן הופחתו זכויות העמיתים בשיעורים שונים. האיזונים האחרונים היו ב-2009 בקרן הע"ל, אז הופחתו זכויות העמיתים ב-11%; ובקרן הפנסיה עתודות, שהפחיתה את זכויות עמיתיה ב-6%.

הסיבה העיקרית לגירעונות היא ירידה בהערכות הריביות חסרות הסיכון שבהן משתמשות הקרנות כדי לאמוד את התשואה שהן ישיגו בעתיד. הירידה בריביות חסרות הסיכון, כפי שהיא מתבטאת במחירים שבהן נסחרות האג"ח הממשלתיות, מגדילה את ההתחייבויות של קרנות הפנסיה הוותיקות והגירעונות תופחים.

איזון בתשלומים

בשל התנודתיות בשיעורי הריבית חסרת הסיכון בשוק ובשל העובדה כי רוב עמיתי הקרן הם עמיתים שעדיין אינם פנסיונרים, שוקלים במשרד האוצר לאפשר לקרנות שבגירעון לפרוש את הפחתת הזכויות של העמיתים על פני תקופה ולא לבצע אותה בבת אחת, כנדרש. התקווה היא שבמשך הזמן הזה יעלו שיעורי הריבית חסרת הסיכון בשוק, והגירעון בקרנות יצטמצם מעצמו.

אם משרד האוצר יאפשר את המהלך, ככל הנראה תתבצע הפרדה בין הפחתת הזכויות של העמיתים הפנסיונרים לבין אלה שעדיין לא הגיעו לפרישה. מכיוון שהעמיתים הפנסיונרים צפויים להיפגע מיידית מהפחתת הזכויות, ייתכן שיאפשרו באוצר הפחתה מדורגת. לעומת זאת, העמיתים האחרים, שלגביהם ההפחתה בשלב הזה היא על הנייר בלבד, תבוצע ההפחתה במלואה.

בניגוד לקרנות הוותיקות שנקלעו מחדש לגירעונות, יש כמה קרנות שדווקא מציגות עודפים אקטואריים. קרן גלעד הוותיקה מחזיקה בעודף של 628 מילון שקל וצפויה בקרוב להפעיל מנגנון איזון שדווקא יגדיל את זכויות העמיתים בקרן ב-8.6%; קרן הפנסיה עתידית, שמנהלת הראל, מחזיקה בשיעור עודף של 3.3% מסך ההתחייבויות; וקרן הפנסיה יוזמה מחזיקה בשיעור עודף של 0.8%.

קרנות הפנסיה שמנוהלות בעמיתים ועדיין לא הוצאו לגופים פרטיים, שעליהן נמנות מבטחים הישנה, מקפת, קג"מ וקרנות אחרות, נהנות בינתיים מסיוע ממשלתי בהיקף של מאות מיליארדי שקלים, שמכסה נכון לעכשיו את מלוא הגירעון שלהן.

מעתודות הוותיקה נמסר: "מוקדם לבצע הערכות. רק בעוד כמה חודשים, כשיסוכמו הדו"חות השנתיים של 2010, ניתן יהיה להעריך מה מצבה של הקרן ובהתאם לכך לדעת אם יש או אין צורך לקבל החלטה כלשהי". מפסגות לא נמסרה תגובה עד לסגירת הגיליון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully