וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גלי ענק שטפו את נמל תל אביב; נזק כבד נגרם לכמה עסקים במתחם

מאת עדיה פיטרמן

13.12.2010 / 7:07

הרוחות העזות והגלים הגבוהים החריבו את מסעדת קום איל פו, הרסו את בית היוגה אלהיוגה, פירקו את ציוד החוץ של פאב השלוותא והציפו את מול ים. בעלי העסקים שניזוקו מעריכים את הנזק בעשרות אלפי שקלים



>> מתחם בית בנמל של קום איל פו מאגד בימים כתיקונם כמה חנויות, בית קפה ואת מרכז הטיפולים כולה-ספא. לרוב, אנשים פוקדים את המקום בשביל לסעוד ארוחת צהריים ולעשות קניות, אך אתמול בצהריים התקבצו במקום בעיקר בעלי מקצוע כדי לאמוד את הנזקים שגרמה הסערה למתחם.

"ב-2:00 לפנות בבוקר קיבלנו טלפון מהמוקד, ומסרו כי גלי הים שברו חלון", מספר טל חליבה, מנהל מסעדת קום איל פו בנמל. "כשהגענו הבנו שהנזק הוא רב ועצום וכלל לא מסתכם בחלון שבור. התנפצו החלונות, נעקרו הדלתות והתרסק כל ריהוט החוץ לרסיסים. הנזק הוא טוטאלי", אומר חליבה.



המסעדה, המלאה ביום שאחרי במים, לכלוך, שברי זכוכית והריסות של ריהוט, נראית כלאחר חורבן. חנות בגדי הילדים ילדותי הצמודה למסעדת קום איל פו בתוך המתחם נהרסה גם היא כליל. "הגלים הגבוהים ששטפו את המסעדה שברו את קיר הזכוכית שבינה לבין החנות, עקרו את הארונות ושטפו את כל הבגדים", מספר אבנר יהודאי, מבעלי רשת ילדותי. לדבריו, אין בכוונת צוות החנות לנסות להציל את הסחורה: "ברגע שיש חשש קטן ביותר לשבר זכוכית בבגד החלטנו שלא נעסוק בזה".



"ב-4:00 לפנות בוקר הגיעו גלים עצומים בגובה של כ-20 מטר", מספר חליבה. "לפתע ראיתי לוקוס גדול, ששוקל כשישה ק"ג, נוחת במקום". חליבה אסף את הדג למקרר המסעדה. "זה היה מחזה סוריאליסטי, וזו הברכה מכל הסערה", אומר חליבה. "הדג, והעובדה שלא היו במקום אנשים".



יהודאי אומד את הנזקים בחנות ילדותי בכמה מאות אלפי שקלים, ואת החזרה לפעילות בכמה שבועות. גם במסעדה מצפים לתקופה לא קצרה של שיפוצים. אך מלבד חנות ילדותי ומסעדת קום איל פו, מדגישים בבית בנמל כי כל שאר החנויות והמרכז כולו ייפתחו מחדש כבר מחר.



"הלקוחות שישבו ליד הדלתות ממש עפו"



חנויות הביגוד וציוד הספורט שבעורף הנמל אמנם לא נפגעו אך הן שוממות. ובחנות האופנה סטיב מאדן מספרים כי כבר מסוף השבוע לא מגיעים לקוחות, וגם אתמול הם סגרו את החנות מוקדם מהרגיל.



במסעדת הסוכה הלבנה מנצלים את היום השומם להתכונן לחג המולד ומכינים עצי אשוח. בסניף קפה קפה אורזים ציוד ומנהל הסניף, מיקה בשרולי, מספר כי לפני כמה רגעים התנפץ חלון מהרוח העזה. המבקר היחיד במקום סיפר כי הגיע לצלם ורק נכנס להימלט מעט מהגלים.



מיכה סול, בעלי מסעדות בויה ויוליה שבנמל, מספר כי ישנם לקוחות שאוהבים להגיע לאכול מול נוף הים הגועש. בבויה הקרובה יותר למעקה הדק ישבו אתמול סועדים, אך ארוחתם נקטעה.



"ב-13:00 הגיע גל שניפץ שתי דלתות, ציריהן נעקרו, כל המסעדה נשטפה מים וספסל המקובע על הדק מחוץ למסעדה נקרע לגזרים", מספר סול. "הלקוחות שישבו ליד הדלתות ממש עפו ובמזל ולא נפגעו, וכמה אפילו מחאו כפיים בעקבות האירוע". סול מעריך כי הנזקים מסתכמים בעשרות אלפי שקלים.



במסעדת מול ים הוותיקה מנקים זכוכיות. ממשרדי המסעדה וחברת היבוא מעדני ים נשקף הים במלוא זעמו. "כבר 16 שנה כאן, ובכל הזמן הזה לא נתקלתי באירוע כזה", אומר שלום מחרובסקי, בעלי המסעדה וחברת היבוא. מחרובסקי מספר כי שלשום, כעשר דקות לאחר שאחרון הסועדים עזב את המסעדה, הגיע "צונאמי קטן, שעבר את שובר הגלים והדק ושטף את כל המסעדה. בעקבות גובה הגלים הפסיקה לעבוד מערכת הניקוז והמסעדה התמלאה מים", מספר מחרובסקי. להערכתו, הנזקים יסתכמו בכ-40 אלף שקל.



"ריהוט רב נשבר, השירותים בחוץ נהרסו"



גם בפאב השלוותא מספרים על הגל הגבוה שכיסה שלשום את כל הדק בנמל והרס בדרכו את כל הריהוט והציוד החיצוני של המקום. "ריהוט רב נשבר, השירותים בחוץ נהרסו, ניסינו למזער נזקים והכנסנו פנימה את המחשבים, התאורה, הרמקולים וכמה שיותר ריהוט, אבל לכזה דבר לא ציפינו", מספר רן דיזינצר, מנהל המקום. בעקבות נזק לצינור הוצף המטבח וקיימות במקום בעיות חשמל ותקשורת. דיזינצר לא יודע עדיין לאמוד את הנזקים, ואומר שהמקום יהיה סגור לפחות כמה ימים.



חלונות מרכז היוגה אלהיוגה מנופצים כולם, וחל הסטודיו מוצף. לדברי יגאל אמור, אסטרטג של אלהיוגה, לפנות בוקר הוזעק הצוות למקום: "עלו סלעים ואבנים מהאדמה ומהים, ניפצו חלונות ועקרו דלתות. ניסינו להציל חלק מהדברים אך לא ניתן היה להציל דבר, וגם ניסיון לקרות את המקום התברר כבלתי אפשרי כי הקירוי יכול לעוף ולפגוע באנשים".



לדברי אלה שמר, בעלי אלהיוגה, יהיה צורך לבנות מחדש את המקום. "מדובר בסדר גודל של חודש ימים לשיפוץ, קשה להעריך את הסכומים שבהם מדובר".



משה הנדלס, מנכ"ל אוצר מפעלי ים בע"מ, המנהל את נמל תל אביב, מציין כי "החברה ערוכה לסייע לעסקים הנפגעים גם בסיוע צוותים שלנו וגם בנושא תשלומי שכירות. ראיתי שהסערה עוד לפנינו, אין לנו אמצעי הגנה בזמן אמת כי גלים כאלה כנראה לא היו מעולם בישראל. יש לנו צוותים וסיירים שפועלים 24 שעות, וכמו שסגרנו אתמול בבוקר את הכביש הפנימי, נסגור שוב במקרה הצורך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully