וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם עמיתי הקרנות החדשות בסכנה

חגי עמית

13.12.2010 / 7:07

אזעקה ראשונה



>> המונח גירעון אקטוארי נשמע כמו מושג שאינו קשור לחיי היומיום של אף אזרח ישראלי שלא בחר לעסוק במקצוע ראיית החשבון לאחר שסיים את הצבא. אבל המונח החשבונאי הזה עשוי להיות חלום הבלהות של כל אחד מאתנו.

גירעון אקטוארי נוצר כאשר ההתחייבויות של חברה המספקת ביטוחי חיים או קרנות פנסיה גדולים מנכסיה. המשמעות של גירעון אקטוארי בקרן הפנסיה שלנו, או בפוליסת ביטוחי המנהלים שלנו, היא שרמת החיים שחשבנו שמובטחת לנו ביום שבו נצא לפנסיה - אינה מובטחת כלל.



גירעון אקטוארי אינו תסריט שצפוי לרוב האזרחים החוסכים את כספם בקופות הגמל, בקרנות הפנסיה החדשות או בביטוחי המנהלים. גירעון כזה הוא נחלתן של קרנות הפנסיה הוותיקות, השייכות לתקופה אחרת שבה המדינה חשבה שהיא יכולה להבטיח את הפנסיה לאזרחיה באמצעות הנפקת איגרות חוב מיועדות המבטיחות תשואה.



כיום, בעקבות הגירעונות, עמיתי הקרנות הוותיקות יקבלו כנראה לבתיהם הודעה לא חגיגית שתבשר להם על הירידה ברמת חייהם. אבל ייתכן מאוד שהם לא יהיו לבד. עמיתי הקרנות החדשות אמנם לא יקבל לבתיהם הודעה מפורטת כזאת, אלא רק דו"ח תשואות - אבל גם הוא עשוי להיות מבשר רעות.



בעולם החדש, מנהלי הפנסיה שלנו לא יכולים להגיע למצב שבו ההתחייבויות שלהם גדולות מהנכסים (אלא אם כן הם מושחתים וגונבים את כספנו). הכסף שלנו מושקע בשוק ההון. אם שוק ההון יורד - ההפסד הוא שלנו. אם הוא עולה - הרווח שלנו.



בשנים האחרונות זה דווקא היה נחמד. נתוני מערכת גמל נט של משרד האוצר מעלים שבין ינואר 1999 לאוקטובר 2010, במשך כ-12 שנה, הציגו קופות הגמל הישראליות תשואה מצטברת של 157%. אבל מה שהיה לא בהכרח מסמן את מה שיהיה.



התקופה הנוכחית היא של חוסר יציבות עולמי. מדדי האג"ח הממשלתיות שוברים שיאים, על אף שלא ברור מאיפה ישולמו הגירעונות של הממשלות המערביות בארה"ב ובאירופה; שוק המניות הישראלי מרחף - בלי שניתן לספק לכך סיבה טובה; שיעור הנכסים הפיננסיים המסוכנים בתיק ההשקעות של הציבור - מניות, אג"ח קונצרניות בדירוג נמוך - חזר לרמת שיא של כל הזמנים ונמצא ברמה גבוהה יותר מהרמה שבה היה בסוף 2007; ההזרמות המוניטריות מאיימות להמיט עלינו אינפלציה שתשחוק את נכסינו; והריבית נמוכה ברמה היסטורית ומסמלת עולם של תשואות נמוכות.



כשכל זה קורה - אף אחד לא יכול להבטיח לנו שום דבר באשר לתשואות החיסכון הפנסיוני שלנו המושקע בבורסה. תסריט של פריחה בשווקים הגלובליים, או לסירוגין פריחה בשוק ההון הישראלי למרות דשדוש גלובלי, יהיה בשורה טובה לפנסיה שלנו. אבל בתסריט של תשואות נמוכות, הגירעון האקטוארי של עמיתי קרנות הפנסיה הוותיקות עלול להיראות כמו הסנונית הראשונה של בשורות רעות לאזרחים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully