וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

3 מיליארד שקל תמורת תמיכה בתקציב

מאת צבי זרחיה

13.12.2010 / 7:07

בלעדי הוועדה דורשת בין היתר להחזיר לה את הפיקוח על מחירי המים ולסייע לזכאי דיור בפריפריה ? גפני מסרב לקבוע מועד להצבעות



>> ועדת הכספים תובעת ממשרד האוצר להכניס שינויים בתקציב המדינה, בעלות של 3.15 מיליארד שקל, כתנאי לאישורן בוועדה של הצעת חוק תקציב המדינה והצעת חוק ההסדרים במשק.



ח"כים בוועדת והכספים דורשים ממשרד האוצר לבטל שורה של גזירות ולהגדיל תקציבים ליעדים ספציפיים, כתנאי לאישורם של התקציב וחוק ההסדרים בוועדה. ההיענות לדרישות אלו תגרום לחסר תקציבי של כ-3 מיליארד שקל, שימומן מהרזרבה בתקציב, מהנהגת קיצוץ נוסף בתקציב ומשימוש בעודפי גביית מסים.

בשבוע הבא אמורה הוועדה לקיים הצבעות על הצעת חוק התקציב וחוק ההסדרים במשק, אך לפי שעה יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, עדיין לא קבע מועד להצבעות. בכנסת טוענים כי עד שלא יושג הסדר עם חברי הכנסת, לא ייקבע מועד לקיום ההצבעות. ההצבעות במליאת הכנסת בקריאה השנייה והשלישית צפויות להיערך ב-28-29 בדצמבר 2010.



שר האוצר יובל שטייניץ יכנס בימים הקרובים ישיבה של חברי כנסת מהקואליציה בוועדת הכספים כדי לשכנעם להסיר את תביעותיהם התקציביות. ראש הממשלה ייפגש עם חברי הכנסת של הקואליציה בשבוע הבא. נתניהו ייפגש השבוע עם שטייניץ ועם שר השיכון, אריאל אטיאס, בניסיון להשיג הסכמה בסוגיית הסיוע לדיור לזכאים.



"לוועדה יש קווים אדומים"



אלה הן התביעות העיקריות של חברי ועדת הכספים:



ביטול הקפאת קצבאות הביטוח הלאומי - לפי הצעת האוצר הנאמדת ב-1.5 מיליארד שקל



בדיון שקיימה באחרונה ועדת הכספים בנושא הקפאת ההעלאה של קצבאות הילדים, התבטאו כל חברי הכנסת שנכחו בדיון נגד כוונת האוצר. האוצר מציע בחוק ההסדרים ל-2011 ו-2012 לדחות את התוספות שנקבעו לתשלומי קצבאות הביטוח הלאומי לילד השני במשפחה ואת התוספות לילד השלישי והרביעי שנקבעו ל-2011 ול-2012, לשנים 2012 ו-2013 בהתאמה.



בוועדת העבודה והרווחה ובוועדת הכספים מתנגדים להצעת הממשלה בחוק ההסדרים לקצץ בכל הקצבאות, למעט קצבת הנכות. יו"ר ועדת העבודה, ח"כ חיים כץ, אמר בדיון שקיימה הוועדה: "אצביע נגד הקיצוץ בקצבאות, גם אם זו תהיה הצבעת אמון, כי לוועדה יש קווים אדומים". גפני אמר אתמול כי הוועדה לא תאשר את הצעת האוצר בנושא הקצבאות.



סיוע לזוגות צעירים ברכישת דירה - בעלות של 0.8-1 מיליארד שקל



בקרב חברי ועדת הכספים קיים קונצנזוס שלא לאשר את התקציב, אם לא יינתן סיוע לזוגות צעירים לרכישת דירה בפריפריה. היום אמורה היתה ועדת השרים לענייני חקיקה לדון בהצעת חוק בעניין, שאותה הגיש ח"כ יצחק וקנין (ש"ס) בתמיכתו של שר השיכון.



לפי ההצעה, הממשלה תסבסד משכנתאות של זכאי דיור בפריפריה בסכום של 800 שקל לחודש. הדיון בוועדת השרים לחקיקה נדחה לשבוע הבא, בכוונה שמשרדי האוצר והשיכון יציגו פתרון מוסכם.



במשרדי האוצר והשיכון מתנגדים לסבסוד משכנתאות, בטענה שהדבר יוביל לעליית מחירים. במשרדי האוצר וראש הממשלה סבורים כי יש לטפל בצד ההיצע ולא בצד הביקוש לדירות. כאמור, ראש הממשלה נתניהו יכנס בימים הקרובים ישיבה בעניין בהשתתפות שטייניץ ואטיאס.



גפני אמר אתמול כי הוא דורש לקיים ישיבה של הוועדה בהשתתפות שר האוצר ושר השיכון כדי לשמוע מהם מתכוונים לעשות בנושא. יהדות התורה וש"ס מתנות את תמיכתן בתקציב בהגדלת תקציבים לזוגות צעירים לרכישת דירה.



הגדלת ההטבות במס לפריפריה



ועדת הכספים דורשת להגדיל את הטבות המס לפריפריה במסגרת התיקון לחוק לעידוד השקעות הון הנדון בוועדת הכספים. לפי דרישת הוועדה, בפריפריה ישולם מס חברות בשיעור של של 4% ואילו במרכז - בשיעור של 14%.



לא מן הנמנע כי תושג פשרה, שלפיה מס החברות בפריפריה יהיה בשיעור של 5%, ובמרכז - 13%. באוצר אומרים כי כל שינוי בהצעה המקורית שהוגשה לוועדה יחייב את הוועדה למצוא מקורות תקציביים לכך. כלומר, כל הטבה במס שיקדמו הח"כים לאיזורי הפיתוח תבוא על חשבון הגדלת שיעורי המס להשקעות במרכז.



תוספת למכבי האש



ועדת הכספים דורשת להגדיל בכ-200 מיליון שקל את תקציב מכבי האש, בעקבות השריפה בכרמל. חברי הוועדה הודיעו בשבוע שעבר כי לא יאשרו את תקציב משרד הפנים אם לא יכלול תוספת תקציב.



תוספת תקציב לרשות לבטיחות בדרכים



הוועדה תובעת להגדיל בכ-150 מיליון שקל את תקציבה של הרשות לבטיחות בדרכים. ח"כים בוועדה הודיעו כי בלא תוספת תקציב לרשות, לא יוכלו לתמוך בתקציב משרד התחבורה.



חוק האברכים



גפני ויו"ר ש"ס, אלי ישי, דורשים לחוקק עד סוף דצמבר 2010 את "חוק האברכים", המנציח את המשך מתן קצבאות הבטחת הכנסה לאברכים. היקף קצבאות אלה מסתכם ב-110 מיליון שקל בשנה. סכום זה כבר נכלל בתקציב משרד החינוך עם התניה שהוא יועבר רק לאחר הסדרת החקיקה בעקבות פסיקת בג"ץ. במשרד ראש הממשלה פועלת ועדת פקידים בראשות מנכ"ל המשרד, איל גבאי, לגבש הצעת חוק בעניין שתעודד את החרדים לצאת לעבודה ולקבל קצבה חלקית. ביהדות התורה ובש"ס מסרבים להצעות שלפיהן תבוטל או תוגבל תקופת תשלום הקצבה לאברכים.



ביטול העלאתה של אגרת רשות השידור



הממשלה מבקשת להעלות ב-5% את אגרת רשות השידור בשנים 2011-2012 ולהגדיל את הגבייה בכ-300 מיליון שקל. חברי ועדת הכלכלה הודיעו על התנגדותם להעלאה. המשמעות: אי העלאת האגרה עלולה להקטין המקורות שהממשלה תעמיד ליישום הרפורמה ברשות השידור.



החזרת הפיקוח על מחירי המים לוועדת הכספים



הוועדה תובעת שהממשלה תתמוך בהצעת חוק בעניין שהוגשה על ידי קבוצת ח"כים בראשות גפני ומרכז הקואליציה בוועדה, ח"כ ציון פיניאן (הליכוד). הוועדה דורשת שהעלאת תעריפי המים על ידי רשות המים תהיה טעונה את אישורה של ועדת הכספים. במשרדי האוצר והתשתיות מתנגדים להעניק לוועדת הכספים את הסמכות לאשר או לדחות את הבקשות להעלאת תעריפי המים.



העלאת גיל הפרישה בצה"ל



האוצר הציע בחוק ההסדרים להעלות באופן הדרגתי את גיל הפרישה מצה"ל. ואולם, בוועדת העבודה והרווחה שדנה בכך, קיימת התנגדות חזיתית להצעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully