וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתכון לטיפוח יזמים

גיל אבנימלך

13.12.2010 / 7:07

יזמות



>> הממצאים האמפיריים בשני העשורים האחרונים מוכיחים שיזמות היא מקור חשוב ביותר בצמיחה כלכלית ובהגדלת בסיס התעסוקה. לפיכך, קובעי מדיניות ברחבי העולם משקיעים מאמצים רבים בקידום היזמות במדינותיהם.

אחד הכלים החשובים לעידוד יזמות הוא הקמת בתי גידול ליזמים דוגמת מרכזי פיתוח של חברות היי-טק רב-לאומיות. לשם המחשה, כאשר ממשלת ישראל מחליטה להעניק סבסוד למפעל חדש של אינטל בישראל, אחד השיקולים - מעבר לתרומה הישירה של הקמת המפעל לביקוש לעובדים - הוא התרומה העקיפה למשק באמצעות גידול דור חדש של יזמים פוטנציאליים.



במחקר שערכתי באחרונה עם פרופ' מריאן פלדמן מאוניברסיטת צפון קרוליינה, בחנו את הגורמים שהשפיעו על היווצרות יזמות מקומית בעשרה אזורים גיאוגרפיים בארה"ב. השאלה שנשאלה היתה מהם המאפיינים של חברות ההיי-טק המקומיות שהיוו את המקור הדומיננטי להכשרת יזמים עתידיים.



כמו כן, נבחנו מאפייני אזורים שידעו לנצל את הפוטנציאל היזמי של עובדים לשעבר במרכזי פיתוח של חברות רב-לאומיות.



שני הגורמים הראשונים שנמצאו כמשפיעים באופן חיובי על הכשרת יזמים מקומיים היו רמת החדשנות של החברה האם וההצלחה העסקית שלה. הפרשנות לתרומתם של משתנים אלה היא ההבנה שכדי שעובדים של חברה יהיו יזמים פוטנציאלים עליהם לצבור סט של יכולות טכנולוגיות וניהוליות החשובות לצורך הקמת סטארט-אפ. לכן, חברות שיש להן יכולות טכנולוגיות וניהוליות טובות, הן חממה טובה ליזמים עתידיים.



באופן דומה נמצא כי רמת החדשנות העסקית של מרכז הפיתוח עצמו משפיעה גם היא על פוטנציאל היזמות של עובדי מרכז הפיתוח. ממצא נוסף היה שככל שחברה גדולה יותר היא יוצרת יותר יזמים פוטנציאלים, אך היחס של מספר העובדים למספר היזמים שנוצרו בעתיד הולך וקטן. כלומר, 20 מרכזי פיתוח מקומיים עם 50 עובדים כל אחד יהיו כר טוב יותר ליזמות מקומית עתידית ממרכז פיתוח אחד עם 1,000 עובדים.



ממצא זה חשוב ביותר למקבלי החלטות ויכול בהחלט להסביר את רמת היזמות הגבוהה בישראל, שבה יש מעט חברות היי-טק גדולות והרבה מאוד חברות קטנות.



הכותב הוא ראש תחום היזמות בפקולטה למינהל עסקים בקריה האקדמית אונו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully