וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הליכון ומשקולות במקום מחבואים וקלאס

מאת רותי לוי

13.12.2010 / 7:06

הם מדוושים על אופניים שעומדים במקום, רצים על הליכון ולומדים קיקבוקסינג כבר בגיל שש. יותר ויותר ילדים מחליפים את חוגי הספורט במכוני כושר. את הפעילות המונוטונית מתבלים להם בדרכים יצירתיות - עם מדריך צמוד, משחקי טלוויזיה וקירות אינטראקטיביים. נשמע בעייתי? מו



>> לפני חודשיים הפסיקה רעות בת ה-12 את שיעורי הטניס וחיפשה פעילות ספורטיבית חלופית. את המחבט והכדור הצהוב היא החליפה באופני ספינינג ובמכשירי כוח בחדר כושר ממוזג.

"נרשמתי יחד עם אח שלי בן ה-9 למועדון גו אקטיב בנס ציונה", מספרת רעות. "אני מגיעה ארבע פעמים בשבוע ל-45 דקות אימון. המדריכה שלי מאוד נחמדה ונותנת תרגילים טובים. בימים מסוימים אנחנו עובדים בתוך חדר הכושר ובימים אחרים משחקים במשחקי כדור בחוץ. זה יותר מגוון מחוג וזה הרבה יותר כיף לעשות דברים של מבוגרים. גם הכרתי הרבה חברים במועדון ואנחנו קובעים להתאמן יחד".



את הרעיון להתאמן בחדר כושר קיבלה רעות מאבא ואמא. "התאמנתי בעצמי בחדר הכושר עד לא מזמן, והופתענו לגלות שהוא מפעיל גם חדר כושר לילדים", אומרת ורד, אמה של רעות. "יכול להיות שרעות היתה בוחרת בספורט אחר, אך זה היה בנמצא, קרוב ונגיש. כל עוד העבודה נעשית ליד מדריך מוסמך שיודע לעבוד עם ילדים, אין לי בעיה עם זה. היא נהנית, זה שומר לה על הכושר וגם גורם לה להיות תלמידה טובה יותר".



תמונות של ילדים מרימים משקולות או מזיעים על הליכון עלולות להתקבל בהרמת גבה, אך בעידן שבו בעיית ההשמנה של ילדים מתעצמת וקשה להזיז אותם מהמחשב, הניסיון למצוא פעילות גופנית שתגרום להם להתמיד ולשנות הרגלים מגיע עד חדר הכושר - שבאופן מסורתי שייך לעולם המבוגרים.



גם רופאים מברכים על התופעה. "כשילד הולך לחוגים כמו טניס, שהוא ספורט לא סימטרי, דווקא עבודה בחדר כושר היא השלמה ראויה", מסביר ד"ר עידו ציון, רופא בכיר ביחידה לארתרוסקופיות ורפואת ספורט בבי"ח הדסה ומנהל תחום אורתופדיה במכבי שירותי בריאות.



"כשמדובר בחדרי כושר לילדים בני 6-14, חשוב להיות ממוקדים מטרה - להבין שלא מעודדים פה פיתוח גוף או חיטוב, אלא הקניית הרגלים של פעילות גופנית סדירה", מוסיף ציון. "לנושא של כוח וחיזוק שרירים יש מרכיב כחלק מתוכנית אירובית - פיתוח של שרירי הבטן, גב וחגורת הכתפיים בשביל יציבה נכונה - אך רצוי להימנע מעבודה שהיא נטו משקולות".



הסמכה מיוחדת למדריכים



באוגוסט 2005 נכנסו לתוקפן תקנות המתירות לילדים להתאמן בחדר כושר מגיל שש. עד אז הגביל החוק את הכניסה מגיל 16. התקנות קובעות כי כדי לאמן ילדים מדריך חדר הכושר חייב לעבור הסמכה מיוחדת, כי הם לא יתאמנו במכשירים שאינם מותאמים לילדים וכי בזמן אימון בקבוצות תהיה הגבלה על מספר הילדים, בהתאם לגילם.



"מלבד ההגבלות של מספר ילדים פר מדריך, יש הוצאות גבוהות על ציוד מותאם לילדים, שעות הפעילות מוגבלות ויש צורך במדריכים מוכשרים שיעודדו את הילד להתמיד. הרבה חדרי כושר כשלו במקום הזה", אומרת שרון קוגן, מנכ"לית חברת novagym, המתמחה בתכנון, בייעוץ ובהקמה של חדרי כושר, שטוענת כי הפוטנציאל של חדרי הכושר לילדים עדיין לא מומש. "כיום ניתן למנות את מספר חדרי הכושר הייעודים לילדים בישראל על כף יד אחת, אך כמה חדרי כושר למבוגרים גילו יוזמה מוצלחת: בשעות המתות - 13:00-16:00 - הם מפעילים חדר כושר לילדים. מבחינה זו, אזור הצפון כמעט נטול מענה לחדרי כושר הפונים לילדים".



מתאים לחיים המודרניים



ענת ורטמן, בעלת תואר שני בחינוך גופני ומחברת הספר "ילדים בתנועה", היתה הראשונה להרים את הכפפה. בתחילת 2006 היא פתחה את kids&gym, מכון הכושר הראשון לילדים. כיום הוא מונה שני סניפים, בחולון ובראשון לציון. "בחיים המודרניים של היום חדר כושר לילדים הוא לא דבר מוקצן ולא צריך להיראות לנו לא טבעי", אומרת ורטמן. "חדר כושר ייעודי לילדים אינו המקבילה לזה של המבוגרים. הוא נבנה עבור ילדים ומותאם להם בכל מובן - במכשירים, בעיצוב וגם בחברה שהילד פוגש בזמן האימון.



"ההדרכה צמודה והתוכנית מדורגת ומתאימה לגיל", מסבירה ורטמן. "אנחנו מתאמצים להציג את הפעילות במונחים של ספורט ובריאות, ולא של יופי. לדוגמה, בחרנו שלא להציב מראות על הקירות. הרעיון הוא שילד בעל בעיית משקל יסיים את האימון עם המון אדרנלין וירגיש מעולה כל הדרך הביתה. הוא לא צריך לבחון את ההשתקפות שלו בכל רגע ואולי להתאכזב".



גם ד"ר רונן מוסרי, מומחה לרפואת ילדים, מעודד את התופעה. "הילדים כיום עושים פחות ופחות פעילות גופנית, גם מכיוון שאנחנו מגבילים אותם - אנחנו מבקשים שלא ירכבו על אופניים כי זה מסוכן ויש מכוניות בדרך, מגרשי הכדורגל לא תמיד זמינים או אפילו מוארים מספיק, ואנחנו גם פוחדים שהם מסתובבים בחוץ וחוג הוא בדרך כלל במתכונת מצומצמת. חדר כושר יכול להיות פתרון מוצלח כי מדובר בסביבה מאובטחת", הוא אומר.



מוסרי מוסיף כי "עם זאת, הורים צריכים לזכור שחדר כושר אמנם נמצא בתוך בניין מוגן, אך זה עדיין מקום שאפשר להיפצע בו - אם זה שימוש לא נכון במכשירים ואם זה פגיעות ספורט של מאמץ יתר. צריך לשים לב שיש במכון הסברה נכונה ושהילדים זוכים להדרכה צמודה ולתוכנית מדורגת שבנויה על סרגל מאמצים שהותאם להם".



דאגה דווקא לבנים



לצד הקולות המעודדים את הפעילות, צריך להבין שהיא לא מתאימה לכל ילד ויש בה גם חסרונות. דני עמית, פסיכולוג חינוכי ממכון אדלר, מסביר שהעניין בחדרי הכושר בכלל הוא תופעה חדשה יחסית - תולדה של אורח החיים המודרני. "אנחנו פחות בתנועה, וכשיש פעילות אנחנו רוצים לעשות אותה בתנאים סטריליים. חדר כושר גם מסתדר היטב עם לוח זמנים עמוס, יש בו אור גם בשעה מאוחרת והוא אינו תלוי במזג האוויר או במגרשים פנויים ברחובות", אומר עמית.



"חדר הכושר למבוגרים מתיישב עם ערכים אסתטיים של עיצוב הגוף, ואת התוצאה רואים מול המראה או על המשקל", מרחיב עמית. "זה מתיישב על אותה התלהבות מניתוחים פלסטיים. הגבול בין עולם המבוגרים לעולם הילדים היטשטש. כיום המותגים והפרסומות מופנים ישירות לילדים ולכן לא צריך להפתיע אותנו שגם הילדים ירצו להשקיע בכיוון הזה".



"כתופעה לילדים יש בה פלוסים ומינוסים", אומר עמית. "יש מרכיב חיובי מאוד, לתת לילד אמצעי מבוקר לשלוט במראה שלו בגיל ההתבגרות, לחזק לו את הדימוי הגופני ולהטמיע בו ערכים של בריאות מגיל צעיר. אם חדר הכושר לילדים דואג לפעילויות נוספות, כמו שתיארה הילדה רעות, אז הוא למעשה מקיף כמה פעילויות במקביל - כמו אינטראקציה חברתית ומשחק משותף".



"מצד שני", מסייג עמית, "הפעילות על מכשירים בחדר הכושר המוכר היא מונוטונית וקבועה, הנוף לא משתנה ולהרבה ילדים זה פחות מתאים. התגמול על ההשקעה מגיע בטווח הרחוק ולא בטוח שהילדים מבינים את זה. אני סבור שהדאגה לדימוי הגוף שמתפתח בחדר הכושר היא דווקא לבנים - צריך לשים לב שניפוח שרירים הוא לא המטרה".



גם פרופ' אסתר הרצוג, ראש התוכנית לאנתרופולוגיה במכללת בית ברל, מסויגת: "מעצם ההגדרה 'חדר כושר', ששאולה מעולם המבוגרים, עולה חשש שאנחנו הופכים את הילדים לצרכני תרבות גוף בגיל צעיר ומחדירים בהם מושגים כמו לחץ ומדידות משקל. האם הם באמת צריכים אימונים מרוכזים בשביל לשמור על הבריאות - לא מספיק לשחק בתופסת?"



גו אקטיב



איפה: במתחם הקאנטרי של רשת גו אקטיב בקיסריה ובנס ציונה



גילים: 6-12



שעות הפעילות: א'-ה' 15:30-20:00. בנס ציונה גם ו' 12:30-15:00



מספר מנויים: 900 בשני המכונים



משהו מיוחד: מכשיר בשם kick3, שהילדים בועטים בו ונותנים לו אגרופים כדי לכבות כמה שיותר אורות הדולקים במקומות שונים בו תוך כדי משחק קבוצתי אינטראקטיבי.



מחיר לחודש: נס ציונה - 250 שקל; קיסריה - 280 שקל. המחירים ללא הגבלת מספר כניסות בשבוע. תעריף מוזל: 100 שקל עבור ילד שהוריו מתאמנים במכון. דמי הצטרפות חד-פעמיים: נס ציונה - 300 שקל; קיסריה - 350 שקל



gym&kids



איפה: בחולון ובראשון לציון. מכון כושר ייעודי לילדים



גילאים: 6-14



שעות הפעילות: בראשון לציון ב'-ה' 16:30-19:30, בחולון א', ג' ו-ה' 16:30-19:30, לפי גיל



מספר מנויים: 200 בשני המכונים



משהו מיוחד: כל ילד מקבל תוכנית אימונים וגם משימות הביתה, שקשורות לתזונה ולתנועה - כך שמדובר בשיפור אורח החיים ולא רק באימון של פעמיים בשבוע.



מחיר לחודש: 140 שקל לפעם בשבוע, 220 שקל לפעמיים בשבוע



מסלול



איפה: בירושלים, מכון כושר ייעודי לילדים בתוך מרכז הספורט של בי"ח אלין. המכון מיועד לילדים עם ליקויים קלים ובינוניים בתחומי התפתחות שונים



גילאים: 6-15



שעות הפעילות: א'-ה' 16:30-19:30



מספר מנויים: 50



משהו מיוחד: במכון אימון באמצעות טכנולוגיית מציאות מדומה הכולל עמדות wii ופלייסטיישן שמספקות סביבה מהנה ומוכרת לילדים בעלי רתיעה מפעילות גופנית או עודף משקל.



מחיר לחודש: 205 שקל לפעם בשבוע, 370 שקל לפעמיים בשבוע



gymi club



איפה: בראשון לציון, מכון כושר ייעודי לילדים



גילאים: 6-15



שעות הפעילות: א'-ה' 15:00-20:00



מספר מנויים: 250



משהו מיוחד: קיר משחקים אינטראקטיבי, הכולל 150 סוגי משחקים ופעילויות במסגרת של תחרות קבוצתית.



מחיר לחודש: 150 שקל לפעם בשבוע, 240 שקל לפעמיים בשבוע, 290 שקל לשלוש פעמים בשבוע



easy-way



איפה: בתל אביב, השיעורים לילדים מתקיימים באופן נפרד במועדון הכושר פורמה



גילאים: 8-14



שעות הפעילות: א' ו-ד' 16:00-17:00 או ב' ו-ה' 16:00-18:00, לפי גיל



מספר מנויים: 60



משהו מיוחד: אחת לחודש מקבלים הילדים הדרכה בנושא תזונה נכונה עם הדגמות וטעימות.



מחיר לחודש: 250 שקל לפעמיים בשבוע



ילדג'ים



איפה: ברעננה, מכון כושר ייעודי לילדים



גילאים: 6-13



שעות הפעילות: א'-ה' 16:00-20:00



מספר מנויים: 100



משהו מיוחד: מכשירי הכושר במקום כוללים מכשירי כוח, הליכונים ואופני כושר המעוצבים כמו בובות צבעוניות הניתנים להתאמה לכל גודל ומשקל. המכון מפעיל גם צהרון אקטיבי לכיתות א'-ד' מ-13:00.



מחיר לחודש: 230 שקל לשלוש פעמים בשבוע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully