וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החברה לישראל חתמה על הסכם גז עם מצרים

13.12.2010 / 10:50

החברה לישראל העדיפה לא לחכות לגז הישראלי בתמר, וחתמה על הסכם לרכוש מ-EMG גז בכ-4.2 מיליארד דולר. כי"ל, בז"ן והחברה לישראל חתמו כולן על הסכמים עם ספקית הגז המצרית

החברה לישראל לא מחכה לקידוח תמר - הבוקר הודיעה החברה לבורסה כי חתמה על הסכם עם EMG המצרית לאספקת גז החל מהרבעון הראשון של 2011 למשך 20 שנה. היקף העסקה עומד כרגע על כ-4.2 מיליארד דולר לרכישת 1.4 BCM (מיליארד מ"ק), ובנוסף, ניתנה אופציה לרכישת 1.5 BCM נוספים עד סוף מארס 2011, כך שסך העסקה יכול להגיע ל-10 מיליארד דולר.

הגז הטבעי שנרכש מיועד לתפעול שתי תחנות כוח אשר מקימה החברה במפעלי ים המלח (מישור רותם) ובבתי הזיקוק בחיפה.

בנוסף, שתי חברות בנות של הקבוצה, כיל ובז"ן חתמו אף הן על הסכמים לרכישת גז מ-EMG.

כיל ובז"ן ירכשו גז מ-EMG ב-20 השנים הקרובות

כיל (1.21% , 5757.0) הודיעה היום (שני) כי חתמה על הסכם עם חברת EMG לאספקת גז טבעי למתקניה עד שנת 2030. מהלך זה הינו בנוסף להסכם לרכישת גז טבעי מקבוצת ים תטיס משנת 2008 והחיבור למערכת הולכת הגז הטבעי בדצמבר 2009.

כיל תרכוש מ-EMG כמות גז שנתית של כ-0.2 BCM לתחנת הכוח העתידית שתוקם בסדום, ושומרת לעצמה אופציה (עד 31 במארס 2011) לרכישה נוספת של 0.53 BCM, הן לשימושים תעשייתיים והן לתחנת הכוח העתידית. רכישת הגז לתחנת הכוח החדשה מותנית בהחלטה על הקמתה וקבלת היתרי בנייה. התנאים הללו צריכים להתקבל עד יוני 2012.

ההיקף הכספי הכולל של ההסכם, עד לשנת 2030, מסתכם בכ-370-460 מיליון דולר (ללא האופציה) בהתאם למחירי החשמל הנוכחיים וכולל מנגנון מחיר "רצפה" ו"תקרה".

במקביל, בז"ן הודיעה כי חתמה עם EMG על הסכם לאספקת גז למשך 20 שנה.

לפי הודעת החברה, אספקת הגז תחל עם השלמת קו הולכת הגז הטבעי למפרץ חיפה וחיבור מפעלי החברה אליו, אשר, על פי מידע שנמסר מחברת ההולכה, נתיבי הגז הטבעי לישראל בע"מ, צפוי, ככל הנראה, במהלך הרבעון הראשון של 2011. החברה סיימה את התקנת המערכות הנדרשות בחצריה לצורך קליטת הגז הטבעי ואף התקשרה עם נתיבי הגז הטבעי לישראל בע"מ בהסכם להולכתו.

כמות הגז אותה צפויה החברה לקנות מ-EMG בשנת 2011 תגיע לקצב שנתי של 22.5 מיליון MMBTU. החל משנת 2012 החברה רשאית להגדיל בהדרגה את רכישות הגז עד 38 מיליון, אך לא תוכל להפחית את כמות הרכישה מתחת ל-22.5 מיליון MMBTU.

בז"ן מדווחת כי ההיקף הכספי הכולל של ההסכם (כולל האופציה, אם תמומש) מוערך בכ-1.8 עד 2.9 מיליארד דולר.

דלק אנרגיה הזהירה: לקוח פוטנציאלי עלול לבחור במצרים

חברת דלק קידוחים (-3.72% , 1319.0), המיועדת לפתח את מאגר הגז "תמר" שמול חופי ישראל, מסרה כבר אתמול בהודעה לבורסה כי במכתבו של שר האנרגיה עוזי לנדאו לראש הממשלה בנימין נתניהו מצויין כי לקוח פוטנציאלי מרכזי של פרויקט "תמר" עומד להכריע בעניין רכישות הגז הטבעי הנחוץ לו מספקית הגז המצרית EMG.

במכתב ביקש שר התשתיות את התערבותו המיידית של ראש הממשלה, על מנת למנוע עיכוב או השהייה בפיתוח הפרויקט, העלולים לעלות למשק הישראלי ביוקר רב, תוך שהוא מפנה את תשומת לב ראש הממשלה לכך ששר האוצר התבטא בעבר בתקשורת כי בכוונתו להחריג את פרויקט "תמר" מהמלצות ועדת ששינסקי.

בהמשך ההודעה מורה החברה כי "אם אכן ייחתם ההסכם הנ"ל, עלול הדבר לגרום לנזק משמעותי לפרויקט 'תמר' וכן לנזק רחב היקף למשק הישראלי".

לפרויקט "תמר" שני לקוחות מרכזיים: חברת החשמל, שהינה הלקוח המרכזי, וכן החברה לישראל (1.93% , 417400.0) המפעילה בין השאר את בתי הזיקוק ואת חברת כימיקלים לישראל. על פי הערכות, ה"לקוח" הפוטנציאלי הינו החברה לישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully