וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הכלכלה אישרה את חוק החלב: משק החלב יישאר סגור בפני הסקטור הפרטי

עמירם כהן

13.12.2010 / 19:26

רווחיות היצרנים תובטח ל-8 השנים הבאות ויבוא מוצרי חלב יחייב את אישור משרד החקלאות



ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום את חוק החלב, שהניח בפניה שר החקלאות שלום שמחון. נוסח החוק התקבל לאחר ישיבות רבות של הוועדה לאחר שהתעוררו מחלוקות רבות בין הגורמים הפועלים במשק החלב; היצרנים, המחלבות ומשרדי הממשלה המעורבים בנושא משרד החקלאות התמ"ת ומשרד המשפטים.



החוק נחקק לאחר שהענף התקיים שנים רבות בהסכמים בין הגורמים בענף. החקיקה נדרשה לאחר ששיווק וייצור מוצרי החלב עד 2008 היה מצוי ברובו בידי הסקטור החקלאי (תנובה) ועבר לידיים פרטיות.



החוק מעגן את המצב הקיים בענף - המגלגל מחזור של 8.5 מיליארד שקל בשנה - לפיו התמורה שמשלמות המחלבות ליצרני החלב לא נקבעת בשוק החופשי על פי היצע וביקוש אלא נקבעת בנוסחה מנהלית המחייבת את המחלבות לשלם ליצרנים ב-8 השנים הבאות מחיר מינימום ("מחיר המטרה") שיקבע בנוסחה המבטיחה רווחיות ליצרנים כפי שהתמורה נקבעת כיום.



ייצור החלב הגולמי יתנהל גם להבא על פי מכסות מנהליות, שינתנו על ידי מועצת החלב להתיישבות החקלאית, כולל יצרנים במושבות חקלאיות, למעט כמה יצרנים בסקטור הפרטי בעלי זכויות קיימות. כמו כן קובע החוק כי תינתן עדיפות לישובים בפריפריה בקבלת תוספת מכסות לרפתות קיימות ולהקמת רפתות חדשות. גם החוק, כמו ההסדרים הקיימים, לא מאפשר לבעלי הון פרטיים לרכוש רפתות או להקים רפתות ולהתחרות על רכישת מכסות יצור חלב מיצרני חלב בעלי מכסות על בסיס תחרותי.



עוד אושר המצב הקיים כי השיווק יוסדר בתקנות מנהליות ויצרני החלב לא יוכלו לשווק למחלבה המרבה במחיר, אלא רק למחלבות שקיבלו היתרים ("מחלבות קולטות") ממועצת החלב. כיום יש 11 מחלבות קולטות ושלוש מהן תנובה, שטראוס וטרה, קולטות מעל 90% מהחלב הגולמי המיוצר בישראל, כ-1.3 מיליארד ליטר בשנה.



בין האוצר ליצרנים ולמחלבות התנהלה מחלוקת קשה על התרת יבוא מוצרי חלב. המחלוקת הסתיימה בפשרה, לפיה יוקל על היבואנים לקבל היתרי יבוא, אך הם יהיו גם להבא חייבים את אישור משרד החקלאות כדי לא לפגוע ביצור המקומי.



נציגי משרד המשפטים התנגדו בנחרצת להרכב מועצת החלב כפי שהוא כיום הכולל את נציגי היצרנים, המחלבות והממשלה, בטענה שהיצרנים והמחלבות במועצה חשופים לניגוד עניינים, אך ועדת הכלכלה אישרה על אף ההתנגדות את המבנה הקיים ומעתה גם יהיה לו תוקף חוקי וזאת אם החוק יאושר בקריאה שנייה ושלישית בכנסת. גורמים בענף החלב העריכו כי יש לחוק סיכוי טוב להתקבל בשל התמיכה שהוא מקבל מרוב גורמי הקואליציה והאופוזיציה.



מנכ"ל מועצת החלב, שייקה דרורי, אמר כי החוק יבטיח את יציבות הענף, שהוא אחד הענפים החושבים והמובילים בחקלאות הישראלית ויבסס את משק החלב תוך הבטחת המשך התייעלותו ואיכות ובטיחות המוצר.



מנכ"ל התאחדות מגדלי בקר, יעקב בכר, אמר כי זו פעם ראשונה בישראל שזכויות של חקלאים יעוגנו בחקיקה ראשית וקרא לכנסת לאשר את החוק. מנכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אבשלום וילן קרא גם הוא לכנסת לאשר את החוק. שר החקלאות שלום שמחון אמר כי החוק יבטיח את הן את טובת היצרנים והן את טובת הצרכנים ויבטיח תנאים הולמים לפעילות המחלבות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully