וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ששינסקי: "ללא הגז המצרי היה בישראל מצב של מונופול"

מאת ליאור זנו

14.12.2010 / 7:00

פרופ' איתן ששינסקי: "יש לריבון סמכות להפעיל מדיניות פיסקלית אקטיבית בכל עת. קשה מאוד להתנגד למודל שהצענו"



>> "אני מאוד מכבד את מצבן הלא פשוט של חברות הגז, אבל אני חושב שלא שמעתי אף כלכלן בישראל שהתנגד להעלאת המס" - כך אמר אתמול פרופ' איתן ששינסקי, יו"ר הוועדה לבחינת המדיניות הפיסקלית של ישראל בתחום למשאבי טבע, בכנס האנרגיה של ubs במלון קרלטון בתל אביב.



"קשה מאוד להתנגד למודל שהצענו", הוסיף ששינסקי. "אפשר להתווכח על המספרים, אבל הקונספציה היא לתת תשואה ליזמים ואני חושב שזו הקונספציה הנכונה".

בתחילת דבריו טען ששינסקי כי אין סיבה לדאוג לשותפויות הגז. "הן מגלגלות את ההוצאות שלהן מחברה לחברה. אתם יודעים, פונזי כזה. מיידוף היה מאוד מבסוט מהן", התבדח ששינסקי.



"מס לא משנה תמחור"



ששינסקי התייחס בדבריו לדיווח שהוציאה החברה לישראל לבורסה לפיו חתמה על הסכם רחב עם emg, ספקית הגז המצרית (ראו סיקור בעמודים 2-3). לדבריו, "מדובר בהסכם קטן יחסית, כשהחברה לישראל השאירה לתמר את המרווח לחתום על הסכם עד סוף מארס.



בנוגע לטענות של שותפויות הגז, שלפיהן המלצות הוועדה בראשותו דוחפות חברות ישראליות לרכוש את הגז המצרי, אמר ששינסקי: "אני לא רוצה להיכנס לשאלה הכלכלית, אבל אגיד כי המצב בישראל ללא הגז המצרי היה מצב של מונופול".



בנוגע לטענות כי המלצות הוועדה יובילו לעלייה במחירי החשמל בישראל, מכיוון שחברת החשמל נסמכת בצורה רחבה על השימוש בגז בשנים הקרובות, אמר ששינסקי: "השאלה היחידה הרלוונטית היא אם ההמלצות שלנו ישנו את המצב, והתשובה שלי היא חד-משמעית - לא. כל בוגר כלכלה יודע כי מס לא צריך לשנות דבר בתמחור", כשהוא מתכוון למחירי החשמל אותם ישלמו הצרכנים.



ששינסקי התייחס גם למצב הקיים בכל הנוגע למיסוי ההכנסות ממשאבי טבע בישראל עד כה. "העיקרון ברור: החברה קיבלה משאב טבע ששייך לריבון ולא שילמה עליו שום דבר", אמר ששינסקי. "בכל השלבים האלה אין תחרות לאחר שמקבלים את ההיתר ברישיונות. אין מכרז אחרי שמוצאים משהו".



לגבי כוונתן של השותפויות לפנות למחוקק בעניין ההמלצות אמר ששינסקי: "אני מניח שיש לנו סמכות - למחוקק ולריבון - להפעיל מדיניות פיסקלית אקטיבית בכל עת. אם הממשלה משנה מערכת פיסקלית - מסים, ארנונה, רגולציה - והיזמים היו יכולים להוכיח לבית המשפט כי אם היו יודעים כי המערכת תיראה כך לא היו נכנסים, יש עילה מיידית. אך ההמלצות שלנו לא דומות למקרה כזה. אין דרך לומר שאילו השותפויות היו יודעות מלכתחילה הן לא היו נכנסות לפעילות. הן גם לא אומרות את זה. אין להן ביסוס".



ששינסקי הגיב גם לטענה כי הסיכון וההשקעה בתחומי הגז והנפט גבוהים מאוד ולכן צריכים העוסקים בתחום צריכים לקבל הקלות: "בתמר כבר השקיעו 250 מיליון בקידוחים תלת-ממדיים. בסך הכל יעלה הקידוח 3.3 מיליארד דולר - אולי אפילו קצת יותר. הסיכונים הגדולים הם על כסף שהוא יחסית קטן ביחס להבאת האסדה. כשמביאים את האסדה שזה הכסף הגדול, כבר יש ודאות ופחות סיכון. הסיכונים הוודאיים הם בשלב של הכסף הקטן יחסית 250 מיליון דולר".



לא ממציאים את הגלגל



ועדת ששינסקי המליצה להעלות את המיסוי על תגליות הגז, אך להותיר על כנן את התמלוגים שמשלמות השותפויות מההכנסות לממשלה. "תמלוג הוא מס מהוון ויש לו גם יתרונות", מסביר ששינסקי. "התמלוגים נגבים החל מהדולר הראשון של ההכנסות, והם לא ניתנים למניפולציות חשבונאיות כי הם נגבים ישירות מההכנסות. אבל אחרי הרבה דיונים החלטנו שלא נמציא את הגלגל מחדש והותרנו את התמלוגים על כנם".



העלאת המיסוי עליה הומלץ תתבצע בצורה פרוגרסיבית, ולאחר שהיזם ישיב לעצמו 150% מההשקעה הראשונית. "בשיטה זו יש תמריצים לניפוח הוצאות יותר מבשיטות אחרות, אך פרוגרסיביות היא דבר חשוב כדי לתמוך במאגרים פחות רווחיים מתמר", אמר ששינסקי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully