וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקשר בין הטלת מסים לפערים החברתיים בישראל

צבי זרחיה

14.12.2010 / 9:00

לפי דו"ח של מרכז המחקר של הכנסת, "הפחתות מס בעשור האחרון תרמו לצמיחה, אך במקביל נרשם גידול באי שוויון". בוועדת הכספים הוחלט לא להפחית את שיעור המע"מ ל-15.5%

"המשך הורדת המסים הישירים על ידי הממשלה, לצד העלאת שיעורי המסים העקיפים עלולים להוביל להגדלת הפערים החברתיים" - כך קובע מרכז המחקר והמידע של הכנסת במסמך שהוגש לוועדת הכספים. "הפחתות המס בעשור האחרון תרמו לצמיחה, אבל במקביל גרמו לגידול במדד אי-השוויון".

מסים ישירים פרוגרסיביים מוטלים על ההכנסות של משלמי המסים, וגדלים בהתאמה לגודל בסיס המס, ובמקרה של מס הכנסה - לגובה השכר החודשי. מסים עקיפים מוטלים על רכישת מוצרים מסוימים, כמו בלו על הדלק ועל סיגריות.

מחברי המסמך, אילנית בר ואילן ביטון, ציינו כי "מדיניות האוצר להורדת המסים הישירים (הפרוגרסיביים) ל-19.6% לעומת 23% במדינות המפותחות ב-2007, ולעומת זאת, העלאת המסים העקיפים שוב ל-17.4% לעומת 10.3% במדינות המפותחות, תורמת לגידול באי-השוויון".

לדבריהם, "המשק הישראלי צמח בעשור האחרון, אך במקביל חל גידול במדד האי-שוויון. לעומת זאת, במדינות המפותחות חלה צמיחה בתקופה זו, אך במקביל היתה יציבות במדד האי-שיוויון. בבריטניה, למשל, חלה בעשור האחרון צמיחה של 41.9%, ובמקביל נרשמה ירידה של 9.5% במדד האי-שוויון. ברבות מהמדינות המפותחות, כמו אוסטרליה, בלגיה, הולנד, שוודיה ואוסטרליה, שיעור הצמיחה בשנים אלה עלה באופן חד לצד ירידה מובהקת באי-שוויון".

עוד הוסיפו כי "התוצר בישראל גדל בעשור האחרון בשיעור מצטבר של 35.6% לעומת 48.8% במדינות המפותחות. לעומת זאת, בתקופה זו עלה בישראל מדד האי-שוויון בשיעור מצטבר של 5.3%, לעומת עלייה של 0.4% במדינות המפותחות".

מס החברות יהיה ב-2016 מהנמוכים בעולם

החוקרים מתריעים כי "נוכח העובדה כי שיעורי המס בישראל כבר נמוכים מעט מהממוצע במדינות המפותחות ובעיקר באירופה, ספק אם הפחתות מס נוספות אכן יתרמו להמשך הצמיחה במשק ויביאו לשיפור כושר התחרותיות של ישראל. ב-2010 מדרגת מס ההכנסה הגבוהה בישראל דומה לממוצע במדינות המפותחות. הפחתת שיעור המס הכולל ל-39% ב-2016 (כפי שקבעה הממשלה בעבר, צ"ז) תביא את ישראל לתחתית הרשימה".

עוד הדגישו כי שיעורי המס אינם המדד היחיד שבוחנים משקיעים בינלאומיים, כי אם גם פריון העובדים ורמת התשתיות. במסמך הודגש כי "המשך הפחתת שיעורי המס עשוי להקטין את כרית הביטחון של המשק הישראלי, בעיקר לשם התמודדות פיננסית בעתות חירום, כמו מלחמה ממושכת או משבר גלובלי נוסף".

בדיון שקיימה ועדת הכספים אתמול הוחלט כי שיעור המע"מ יישאר ב-1 בינואר 2011 ברמה של 16% ולא יופחת ב-0.5%, כפי שאושר אשתקד. לפי ההחלטה, המע"מ יישאר ברמה של 16% עד 31 בדצמבר 2012.

לבון הציג סגירת פער מ-11% יותר מהממוצע של oecd ב-1970, לנטל מס זהה ב-2009. לדבריו, מגמת השוויון בנטל המס תישמר לפחות עד 2016. באותה שנה צפויה ישראל להיות בין שלוש המדינות בעלות מס החברות הנמוך ביותר בעולם. הבעיה במשק הישראלי היא כי 44% מהאוכלוסייה שמשתכרים פחות מ-5,000 שקל בחודש אינם חבים במס הכנסה וסך המס הישיר עבורם הוא 3.5%.

"יש לגבות ביטוח לאומי פרוגרסיבי"

ח"כים בוועדה תבעו לעכב את קצב הפחתת המסים בישראל. ח"כ חיים אורון (מרצ) אמר: "מדיניות הממשלה מגדילה את הפערים החברתיים ואינה מבטיחה בהכרח צמיחה". אורון טען שיש להפעיל גבייה פרוגרסיבית של מס ביטוח לאומי. זאת לאור העובדה שמי שמשתכר כיום כ-4,800 שקל בחודש משלם 12% ביטוח לאומי - כמו מי שמשתכר יותר מ-30 אלף שקל בחודש.

לדבריו, על הכנסת לקיים דיון מקיף ברפורמת המיסוי לפני אישור התקציב. הוא הוסיף כי הפורמה שהחלה ב-2003 נשענת על נתונים שאינם רלוונטיים עוד, ועל כן יש מקום לשקול להשהותה בשנים אחדות.

ח"כ זבולון אורלב (הבית היהודי), המתנגד אף הוא למדיניות המיסוי, טען שיש להטיל מע"מ דיפרנציאלי - גבוה על מוצרי יוקרה ונמוך על מוצרי צריכה בסיסיים. לדבריו, המע"מ הזהה על בגדי ילדים ועל תכשיטים פוגע בשכבות החלשות. ח"כ פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו) אמרה שיש להוסיף מדרגת מס נוספת לשכר גבוה. לדבריה, המשך הפחתת המס לא יבטיח יותר עידוד השקעות הון בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully