וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סילבן שלום: לתת הטבות מס לרוב היישובים בגליל ובנגב

מוטי בסוק

14.12.2010 / 7:00



>> המשנה לראש הממשלה, סילבן שלום, סבור כי לרשימת 167 היישובים הזכאים היום להטבות מס הכנסה בנגב, בגליל, בהתנחלויות ובעוטף עזה, יש להוסיף עוד 290 יישובים בגליל ובנגב, בעלות שנתית של 600 מיליון שקל.

לדעת שלום, לא ניתן לקבל את החלטת בג"ץ מ-15 בספטמבר, לקבוע סדרי עדיפויות חדשים, שוויונים ושקופים למתן הטבות, מבלי להגדיל את רשימת היישובים הזכאים לקבלת ההטבה במס ההכנסה. שלום מתנגד בתוקף להוצאת יישובים מבוססים מהרשימה כדי להכניס לרשימה יישובים אחרים.



גובה ההטבה מגיע לאלפי שקלים בחודש ליחיד. העלות הכוללת של ההטבה למדינה מגיעה ל-750 מיליון שקל בשנה. ההצעה של שלום, אם תתקבל, כמעט ותכפיל את עלות ההטבה לרשות המסים.



לדברי שלום, "הטבות המס נועדו לעודד הגירה חיובית של אוכלוסיות מבוססות ליישובים באזורי עדיפות לאומית ולהפוך אותם לאטרקטיביים ביחס לערים הגדולות ולמרכז. אם נבטל את ההטבות יהיו יישובים שייהפכו לערי רפאים, שכן התושבים המבוססים שלהם יעזבו".



בעקבות כמה עתירות שהוגשו לו בשנים האחרונות, קבע בג"ץ בספטמבר כי על הממשלה להודיע לו עד סוף נובמבר על קריטריונים שווים, צודקים ושקופים למתן הטבות המס ליישובי הפריפריה, ולחלופין לקבוע רשימה צודקת של יישובים הזכאים להטבות. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בעצה אחת עם מנכ"ל משרדו, איל גבאי, החליט שלא להשיב לבג"ץ, בשל לחצים כבדים שהופעלו עליהם מצד יישובים שחששו כי יוצאו מרשימת הזכאים להטבות ומצד יישובים שביקשו להצטרף לרשימה.



לדעת שלום, יש מקום בישראל לעבור לסדר יום אזרחי במקום סדר היום הביטחוני ששלט בה עד כה, ולייעד כספים לנושאים אזרחים חשובים, כמו פיתוח הנגב והגליל. לכן יש להשיב לבג"ץ בחיוב, ולהודיע על צירופם של כמעט כל יישובי הנגב והגליל לרשימת הזכאים להטבה.



לדבריו, "יד ימין ויד שמאל צריכות לפעול יחד. כשר האחראי לא אתן לפגוע בהטבות המס לחלק מיישובי הנגב והגליל המבוססים יותר, כפי שמציעים לא מעט אנשים, כדי לתת הטבות ליישובים חזקים פחות, כיוון שאחת הסיבות שמשאירות את האוכלוסייה מהמעמד הבינוני המבוסס בפריפריה היא הטבות המס. ביטול ההטבות יחסל את תנופת ההתיישבות בנגב ובגליל, ומשמעו פיגוע חברתי".



לפי נתוני המשרד לפיתוח הנגב והגליל, למעבר מהמרכז לנגב או לגליל יש גם צד כלכלי. חוץ מהחיסכון במחירי הדיור (בית פרטי עם גינה במחיר של דירה קטנה בתל אביב) ובהוצאות המחיה (הפרש ממוצע של כ-3,000 שקל בחודש בין משק בית בגוש דן למשק בית בנגב או בגליל, לפי נתוני הלמ"ס) - לתושבים באזורי עדיפות לאומית מוצעים שלל הטבות, הנחות ומענקים, כדי לשכנע אותם לעזוב את המרכז ולבחור בפריפריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully