וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הזזת מלונות ים המלח תחסל את הנכס התיירותי הכי משמעותי של ישראל"

מאת אורה קורן ועירית רוזנבלום

14.12.2010 / 7:00

ראש המועצה האזורית תמר מתנגד להצעת האוצר להרוס את המלונות על שפת ים המלח ולבנותם רחוק יותר מהחוף. בהתאחדות המלונות טוענים שעלות הפרויקט שהציג האוצר נמוכה מהעלות האמיתית, ואילו באדם טבע ודין אומרים שהפתרון הוא בכלל פינוי הפסולת של מפעלי ים המלח



>> "הפתרון המוצע להעתקת מלונות ים המלח הוא פתרון מוטעה שיביא להריסת תשתית התיירות הבינלאומית באזור ים המלח לעוד שנים רבות" - כך אמר דב ליטבינוף, ראש המועצה האזורית תמר, ששטח שיפוטה כולל את עין גדי, מלונות ים המלח והיישובים בסביבה. ליטבינוף אמר את הדברים בתגובה לפרסום דבריו של אודי ניסן, מנהל אגף התקציבים במשרד האוצר, אתמול ב-themarker. ניסן אמר כי החלופה הטובה ביותר המסתמנת לבעיית עליית מפלס ים המלח היא הריסת בתי המלון על קו החוף ובנייתם מחדש במפלס גבוה יותר.



החלופה, שעלותה נאמדת ב-3-5 מיליארד שקל, נועדה לתת מענה לבעיית הצפת בתי המלון עד 2017 בשל עליית מפלס ים המלח, הנובעת מעבודות הכרייה של חברת כימיקלים לישראל (כיל) במקום. החלופות האחרות הן קציר המלח מקרקעית הים בעלות של כ-7 מיליארד שקל, ובניית לגונה סביב בתי המלון וקציר המלח מקרקעיתה בלבד בעלות של כ-5 מיליארד שקל.

הגופים הירוקים מתנגדים להזזת בתי המלון מחשש לפגיעה בסביבה. המלונאים מתנגדים לחלופה זו מחשש לפגיעה בעסקיהם. במועצה האזורית תמר, המתמודדת על הכרה בינלאומית באזור כאחד משבעת פלאי עולם של הטבע, חוששים כי החלופה תחסל את סיכוייו לזכות בתואר ולהגדיל את התיירות לאזור ביותר ממיליון תיירים בשנה. גופים אלה מתכננים לערוך היום מסיבת עיתונאים להצגת עמדותיהם בסוגיה. ההכרעה בנושא אמורה להתקבל תוך כחודשיים על ידי הממשלה, לאחר שמשרד התיירות יציג את עמדתו.



"לא יעלה על הדעת למצוא פתרון הזוי שכל כולו הריסה וחיסולו של הנכס התיירותי הכי משמעותי של ישראל, ובמיוחד כשים המלח נמצא בעיצומה של תחרות בינלאומית להכרזתו כאחד משבעת פלאי עולם של הטבע", אמר ליטבינוף. "יש תשתית תיירותית בעייתית, כמו הטיילת שמחברת בין בתי המלון, אך אני מציע למדינה לעזור לנו לשדרג אותה, להקים עוד בתי מלון ולפתח את הנגב תוך שימוש בים המלח כעוגן תיירותי".



ליטבינוף גם דחה בתוקף את נושא מימון החלופה, שלפיו המועצה האזורית תשתתף בעלויות הנובעות מהריסת בתי המלון ובנייתם מחדש. "כפי שהמועצה האזורית תמר אינה שותפה לרווחי המפעלים או מקבלת דיווידנדים, כך אין סיבה שהמועצה תוציא מכיסה מיליארד שקל לפתרון הגנה על בתי המלון", אמר, "קציר המלח יהיה מחויב המציאות במוקדם או במאוחר ולכן זהו הפתרון הנכון".



"העלות האמיתית: 7 מיליארד שקל"



"אנחנו הצגנו לאוצר את החישוב שלפיו העלות הפיזית של חלופת הריסת המלונות תהיה 3.8 מיליארד שקל, אך הנזק התיירותי לא חושב כלל", אמר מנכ"ל התאחדות המלונות, שמואל צוראל, בתגובה לדבריו של ניסן. " לדעתנו, מדובר בנזק נוסף של 2-3 מיליארד ובסך הכל 7 מיליארד שקל. איש מהם לא יתמודד עם ההשפעה של עבודה בשטח המלון על הביקוש. אף אחד מהם לא יסביר לסוכנים מחו"ל שמתבצעות אצלך עבודות".



צוראל קובע שגם בעיני המלונאים החלופה הנכונה היא קציר המלח, "כי גם אם בוחרים בהריסת המלונות, עדיין יקצרו מלח. המדינה כל כך מפחדת מכיל שהיא מעדיפה להרוס את המלונות במקום להודות בטעותה ולחייב את כיל לקצור את המלח".



צוראל מתנגד לקביעתו של ניסן כי מדובר באזור תיירות מיושן. "עובדתית, מלונות ים המלח הם מהצעירים במדינת ישראל. רובם הושלמו ב-2000. עד אז היו בים המלח 1,500 חדרי מלון - כיום יש 4,000. גילם הממוצע נמוך מהממוצע במלונות ישראל, ותפוסתם היא כמעט הגבוהה בישראל בעשור האחרון, עם שיעור האורחים החוזרים הגבוה ביותר הן בתיירות פנים והן בתיירות נכנסת".



"המזהם משלם"



בתגובה לריאיון עם ניסן שיגרה אתמול עמותת אדם טבע ודין מכתב לשר האוצר יובל שטייניץ ולשרי התיירות והגנת הסביבה, ובו קבעה כי החלופה הנאותה לבעיית עליית מפלס ים המלח אינה פינוי בתי המלון שלחופו, אלא פינוי הפסולת שיצרה חברת מפעלי ים המלח מקבוצת כיל. פסולת זו, על פי העמותה, היא הגורם לעליית המפלס - והחברה צריכה לשאת בהוצאות הפינוי על פי עיקרון "המזהם משלם".



העמותה ציינה כי "הסדרת הפעילות התעשייתית של מפעלי ים המלח בבריכה 5, המשפיעה על אוצר טבע בינלאומי וחבל ארץ שלם, היא נושא הראוי להחלטה מושכלת ושקופה, בהתאם לעקרונות המדיניות לפיתוח האזור. אשר על כן לא ראוי כי פתרון זה ייקבע אך ורק על ידי משרד האוצר ומשיקוליו בלבד".



העמותה התייחסה גם לפרסום שלפיו מוכן משרד האוצר להציע לכיל עסקת חבילה הכוללת את תשלומי התמלוגים שלה בעבר ובעתיד בגין כריית האשלג בים המלח והסדר בעיית הצפת בתי המלון. "אין כל הקבלה בין עלויות הפתרון להסדרת הפעילות התעשייתית של מפעלי ים המלח בבריכה 5 ובין חובת תשלום התמלוגים, ואין להמיר דרישה אחת באחרת", ציינה עו"ד נעמה הלר, שחתמה על המכתב.



שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, אמר כי ההכרעה בנושא עתיד ים המלח הוטלה עליו, וכי בקרוב יגיש את המלצותיו לממשלה. "כרגע נבחנות כל החלופות על ידי משרד התיירות והחברה להגנת ים המלח, חברה ממשלתית שבוחנת כבר שש שנים את היבטי ההצפות בעין בוקק ובים המלח וכפופה למשרד התיירות", אמר מיסז'ניקוב. "אנחנו על סף מתן המלצה לממשלה איך לטפל בסוגיה. משרד האוצר יצטרך לממן חלק נכבד מכל חלופה שנציע, אבל לא יוכל להכתיב לי את המדיניות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully