וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוועדה בראשות השר נאמן קבעה: הקוד האתי של השרים לא יחול על השר נאמן

מאת צבי זרחיה

14.12.2010 / 7:00

הוועדה תציע קוד מרוכך לעומת ההצעה שגיבשה ועדה בראשות מאיר שמגר. אסא כשר, שהיה חבר בוועדת שמגר: אפילו לא הזמינו אותנו לשמוע את עמדתנו



>> "שרי הממשלה צריכים לאמץ את הקוד האתי שהוצע ב-2008 על ידי ועדת שמגר בלא לשנותו. אם השרים הולכים למרוח או למסמס את המלצות ועדת שמגר, זה מצער מאוד" - כך אמרה אתמול ל-themarker פרופ' גבריאלה שלו, שהיתה חברה בוועדת שמגר.



ועדת שמגר הוקמה ביוני 2006 על ידי ראש הממשלה דאז אהוד אולמרט, וכיהנו בה נשיא בית המשפט העליון לשעבר מאיר שמגר, פרופ' אסא כשר ושלו. באפריל 2008 הגישה הוועדה קוד אתי לשרים.

לפני שנה הטיל רה"מ בנימין נתניהו את בדיקת ההמלצות של ועדת שמגר על ועדת שרים לענייני אתיקה בראשות שר המשפטים יעקב נאמן ובהשתתפות השרים אהוד ברק, גדעון סער, סטס מיסז'ניקוב, דניאל הרשקוביץ, ודן מרידור. הוועדה קיימה שורה של דיונים שבסופם התגבשה הצעה לשנות חלק מהמלצותיה של ועדת שמגר. היום צפויה ועדת השרים להתכנס לישיבה מסכמת.



שלו הוסיפה כי לא ראתה את ההמלצות המסתמנות של ועדת נאמן, אבל הדגישה כי "השרים כנבחרי ציבור מהווים דוגמה אישית, והם צריכים לקבל עליהם קוד אתי מחמיר. אנו קיווינו שהדו"ח שלנו יאומץ על ידי הממשלה הנוכחית ככתבו וכלשונו ולא יוציאו ממנו חלקים. ועדת שמגר הכינה קוד אתי מתבקש לאחר שבמשך שנה שלמה התכנסה אחת לשבוע מבוקר ועד ערב ושמעה הערכות של עשרות שרים, מומחים לאתיקה ופרופסורים. כתבנו את הדו"ח מתוך תחושה ואמונה שהמדינה זכאית לכך שייקבע קוד אתי לשרים".



כשר, שאף הוא לא ראה את המלצותיה הסופיות של ועדת נאמן, אמר כי "ועדת נאמן לא פגשה אף אחד מאתנו אפילו פעם אחת. הייתי מצפה לכך שלפחות יתנו לנו הזדמנות להציג את הדו"ח בפניהם. זה נראה לי מהותי. שמענו עשרות רבות של מומחים ועשינו עבודה יסודית. הנשיא שמגר נפגש עם טוני בלייר שערך קוד אתי לשרים".



ח"כ רוחמה אברהם (קדימה) הגישה הצעת חוק פרטית המעגנת את המלצות ועדת שמגר, שנדחתה לפני כמה חודשים בכנסת. אתמול אמרה אברהם כי "אי קבלת הקוד האתי שהוצע על ידי ועדת שמגר מוכיח שהממשלה הנוכחית לא מעוניינת להתנהל על פי קוד אתי. בכוונתי להעלות מחדש את המלצות שמגר כהצעת חוק פרטית".



נאמן היה הרוח החיה



ועדת נאמן התכנסה בשנה האחרונה ודנה בהמלצותיה של ועדת שמגר. השר ברק כמעט שלא נכח בישיבותיה. השר סער, עורך דין בהכשרתו, הרבה להשתתף אבל נעדר מהישיבה האחרונה. גם מיסז'ניקוב נעדר מהישיבה האחרונה שבה סוכמו חלק מהסעיפים. את דיוני הוועדה הוביל נאמן בעצמו. ההערכה היא כי נאמן קבע את רוח המלצות הוועדה.



ועדת נאמן השמיטה את הסעיפים בהצעת שמגר המחייבים את השרים להעביר את הצהרת ההון שלהם למבקר המדינה חודשיים לאחר פרישתם, ולממש נכסים וני"ע רק באישור ועדת האתיקה. בעוד לפי ועדת שמגר, ניהול ני"ע ייעשה על ידי חברת נאמנות בלא התערבות השר או משפחתו, קבעה ועדת נאמן כי ניהול התיק ייעשה בידי נאמן. ועדת נאמן גם קבעה שהקוד האתי לא יחול על שרים שאינם חברי כנסת. כלומר, הקוד האתי לא יחול על השר נאמן עצמו, שאינו משמש כחבר כנסת.



ועדת נאמן גם הקלה בסעיף הדיווח על מתנות. בעוד ועדת שמגר הציעה שכל מתנה - נכס, שירות או טובת הנאה שניתנה במחיר מופחת או בחינם - תחויב בדיווח, קבעה ועדת נאמן שהדיווח יחול רק אם המתנה ניתנה בחינם, ולא יחול על "מתנה סבירה".



בעניין אחר קבעה ועדת נאמן כי אין מניעה לשר לקיים פעילות מפלגתית, בעוד ועדת שמגר קבעה כי פעילות מפלגתית מותרת רק אם אינה מפריעה לשר למלא את תפקידו. בנוסף, בעוד ועדת שמגר הטילה איסור על השרים לבצע שימוש במשאבים ממשלתיים לצורכי בחירות, קבעה ועדת נאמן שאין מניעה לשימוש במשאבים כאלה. בעוד שוועדת שמגר תבעה כי דובר השר יעסוק רק בפעילות ממשלתית, לפי ועדת נאמן, הדובר יוכל לעסוק גם בפעילות אחרת.



זאת ועוד, ועדת שמגר לא התייחסה למטלות של נהג השר, בעוד ועדת נאמן קבעה שהנהג יסיע את השר גם לנסיעות פוליטיות ופרטיות וייתן לו סיוע אישי למילוי תפקידו. ועדת נאמן גם השמיטה מהמלצותיה את הסעיף שלפיו שר לא ישתף פעולה עם גורם חוץ ממשלתי בארגון אירוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully