וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון דחה את בקשתן של חברות הסלולר: הקישוריות תופחת במועדה

מאת נורית רוט

14.12.2010 / 7:00

השופטת מרים נאור: החברות כבר פעלו לגבות מהציבור "שיפוי על נזקיהן" על ידי העלאת תעריפים. העתירות יישמעו בינואר-יוני 2011



>> שופטת בית המשפט העליון מרים נאור דחתה אתמול את בקשותיהן של חברות הסלולר סלקום, פרטנר ופלאפון למתן צווי ביניים נגד הפחתת דמי הקישוריות. נאור קבעה כי העתירות לגופן יישמעו במחצית הראשונה של 2011. מכך עולה כי הפחתת דמי הקישוריות תיכנס לתוקף כמתוכנן, ב-1 בינואר 2011.



חברות הסלולר הגישו עתירה לבג"ץ נגד הפחתת תעריפי הקישוריות בעקבות פרסום התיקון לתקנות התקשורת (בזק ושידורים) בספטמבר. לפי התיקון, דמי קישור הגומלין המשולמים בעבור השלמת שיחה ברשת טלפון נייד יופחתו החל ב-1 בינואר 2011 ל-6.87 אגורת לדקה - לעומת 25.1 אגורות לדקה כיום.

השופטת נאור ציינה בהחלטתה כי החברות העותרות מעלות בעתירתן טענות כבדות משקל, בין השאר בכל הקשור למודל החישוב שמשרד התקשורת נקט בו לחישוב דמי הקישוריות, לרבות טענות של פגיעה חוקתית בזכות הקניין ובזכות לשוויון.



"המחלוקת היא לכאורה בסוגיות מורכבות. בנסיבות אלה יש לדעתי להותיר את ההכרעה בכל אלו לדיון בעתירות", קבעה נאור.



עוד קבעה השופטת כי מאזן הנוחות, שלפיו בוחן בית המשפט למי מהצדדים ייגרם יותר נזק כתוצאה מאי-קבלת צווי הביניים, אינו נוטה לטובת החברות, שכן "מדובר בעניין בעל היבט כספי. גם אם יהיה קשה להשיב את המצב לקדמותו אין מדובר בעניין בלתי הפיך".



נאור ציינה כנסיבות לדחיית הבקשה את העובדה שהחברות כבר פעלו לגבות מהציבור "שיפוי על נזקיהן" בדרך של העלאת תעריפים. בנוסף, נתנה השופטת משקל לכך שבכל 2010 (ועוד לפני כן) נהנו החברות מדמי קישור, שגם לגישתן היו גבוהים מעלות השירות.



דמי הקישוריות הם התשלום הנוסף שמשלם המתקשר מרשת אחת לרשת אחרת. מקטע תשלום זה אינו נמצא בתחרות, ולכן משרד התקשורת מפקח על מחירו.



הקו שמנחה את המשרד בקביעת התעריף הוא עלות הייצור התיאורטית של השירות. מדיניות המשרד היא לקבוע את תעריפי הקישוריות ברמה המשקפת את העלות לחברות ועוד שיעור רווח "נורמלי". לאחר בדיקה מקיפה באמצעות חברת הייעוץ הזרה nera נקבע כי מחיר של 6.87 אגורות הוא המחיר הראוי.



המשמעות היא כי חברות הסלולר גובות במשך תקופה ארוכה מחיר הגבוה פי 3.5 ממחיר העלות שלהן. מכן ניתן להניח כי תחום לא תחרותי זה מייצר לחברות רווח נאה.



לאחר פרסום החלטת משרד התקשורת להפחית את דמי הקישוריות, לפני כחצי שנה, דיווחו חברות הסלולר כי הדבר יגרום לפגיעה של עד 300 מיליון שקל ברווח הנקי של כל אחת מהן.



כל אחת מהחברות צפויות לרשום ב-2010 רווח של 1-1.5 מיליארד שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully