וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלינקוב: הממשלה מפלה את הפריפריה 60 שנה

ליאור דטל

14.12.2010 / 15:00

ראש אגף התקציבים לשעבר טען כי הממשלה צריכה להפלות לטובה את הפריפריה, שמקבלת תקציבים מופחתים לעומת המרכז. "בת"א משקיעים 9,000 שקל בתלמיד - באופקים רק 6,000 שקל"

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר אמר בוועידת הגליל המתקיימת בבית שאן כי הטבות המס מגיעות רק למפעלים חזקים במרכז ולמפעלים המייצאים לפחות 25% מתוצרתם. "ההעדפה לסייע רק ליצוא מביאה להזנחת מגזרים אחרים במשק", אמר לין והוסיף כי יש לבחון מתן סיוע לפי יכולת המפעל לייצר מקומות תעסוקה, ולא לתת סיוע רק למפעלים מייצאי סחורה. "לא מקובל עליי שמפעל בבית שאן שמייצר מזון בריא לא מקבל סיוע ואילו מפעל מהמרכז שנסחר בבורסה ויש לו מאיפה לגייס כסף ייהנה מהטבות מס", אמר לין.

רם בלניקוב, לשעבר ראש אגף התקציבים באוצר: "שלא יקנו אותכם בכבישים ורכבות, או בבית ספר לרפואה. הממשלה צריכה להחליט שהיא מפלה לטובה את הפריפריה ולא רק פועלת כדי להשוות תנאים. אחרי יותר מ-60 שנה שהממשלה מפלה את הפריפריה לרעה בכל תקציבי הממשלה, הרווחה, הבריאות והחינוך, הגיע הזמן לשינוי".

בלניקוב, שהשתתף בפאנל שהנחה העיתונאי רינו צרור נתן דוגמא בדמות תקציבי החינוך, הגבוהים יותר ברשויות החזקות במרכז לעומת בפריפריה. "אם תסתכלו על ההוצאה לחינוך תראו שילד מאופקים או מבית שאן מקבל 3,000 שקל לעומת 9,000 שקל שמקבל תלמיד בתל אביב, וזה כולל את התוספת של הרשויות המקומיות".

בלניקוב סיפק דוגמא נוספת בדמות הרכבת הקלה בתל אביב. "היה דיון בממשלה על הרכבת הקלה בתל אביב ובו היה ברור לכולם שהמדינה צריכה לקחת את הנושא על עצמה ולהשקיע בקו כ-11 מילארד שקל. יותר ממה שמופנה לתשתיות בכל הרשויות המקומיות הולך לפס אחד בתל אביב. מי שצריך לממן את הקו הזה היא עיריית תל אביב, כי יש לה הכנסות מכל מי שנכנס לעיר".

לבני: אין סיבה שיתייחסו לפריפריה כמו לשוליים החברתיים

יו"ר קדימה, ציפי לבני: "אין שום חוק שמחייב את ממשלת ישראל לתקצב את השירות שהרשויות המקמויות חייבות לספק. התוצאה היא פער שמטבע הדברים נוצר בפריפריה. מביך אותי שבמדינה כל כך קטנה צריך עדיין להשתמש במונח פריפריה".

"הפריפריה זה המקום שבו הפער הגדול ביותר. כי אלו מקומות שבהם יותר קשה לגבות ארנונה. הרשויות צריכות לקבל מענקי איזון שצריכים לגשר על הפער הזה, אבל בדיוני התקציב המדינה חותכת את המענקים האלה. לבני הוסיפה כי קיימים הסכמי שכר שהממשלה חותמת עליהם אבל אף אחד לא יודע מי יכסה אותם ברשות המקומית. אנחנו רואים את התוצאה של הגירה שלילית, של פערים גדולים, של דבר שהיה לי קשה לתפוס - תוחלת החיים בפריפריה נמוכה מתוחלת החיים במרכז. חיי אנשים מתקצרים כאן ממש לעומת אנשים במרכז הארץ. אין שום סיבה בעולם שיתייחסו לפריפריה כמו לשוליים החברתיים. זו לב ליבה של המדינה והאחריות של כל אחד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully