וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צים קל

עידו באום

15.12.2010 / 7:01

משפט וכלכלה



>> מנסחיו קראו לו "חוק מס הכנסה" (מיסוי חברת ספנות לפי תפוסה), אבל אפשר פשוט לקרוא לו "חוק הקלות המס לצים". זו התוצאה המתבקשת מטיוטת חוק שגובשה במשרדי האוצר והתחבורה ושנועדה לשנות את מדיניות המיסוי על חברות הובלה ימית הרשומות בישראל. כמה כאלה כבר יש?

כשהמדינה מבקשת לקדם את ענף ההובלה הימית ומגבשת חוק שבו משטר מס המקל בעיקר עם חברות הובלה ימית הרשומות בישראל ולהן אוניות בעלות קיבולת תובלה בינלאומית גדולה, ברור מי ייהנה ממנו. ניחא, מדובר בענף תחרותי ובכל העולם מקדמים חקיקה דומה.



צים, חברת ספנות הנמנית על 20 חברות ההובלה הימית הגדולות בעולם עם צי של יותר ממאה אוניות סוחר וכמעט 200 נמלי יעד ברחבי העולם, היא בעלת הפוטנציאל העיקרית, אם לא היחידה, לזכות בהקלות המס.



משפחת עופר, השולטת בצים באמצעות החברה לישראל, תוכל להתחרות בצורה טובה יותר בענף ההובלה הימית. עורך דין ממשרד עורכי הדין הוותיק של צים, ש.פרידמן ושות', היה שותף לגיבוש הצעת החוק החדשה במסגרת ועדה במשרד התחבורה, המשרד שדוחף כיום את החוק.



בשוק הספנות התחרותי יש הצדקה לסייע לחברה ישראלית, אבל העיתוי מפתיע. מה בוער? מדוע נזכרה המדינה להיטיב עם משפחת עופר דווקא עכשיו כשהאוצר מצוי בעיצומה של מחלוקת עם חברות בשליטת משפחת עופר על שיעורי מס ותמלוגים שהן חייבות, כך נטען, לקופה הציבורית?



תזכורת: האוצר תובע מחברת כימיקלים לישראל שבשליטת משפחת עופר להחזיר תמלוגים בכ-115 מיליון דולר, שלטענתו העלימה לכאורה בהעברות חשבונאיות בין חברות הקבוצה. בכיל טוענים כי התמלוגים הועברו על פי החוק וכי החברה לא הקטינה את התמלוגים. המחלוקת אמורה לעבור לבוררות בקרוב. בראיון ל-themarker אמר השבוע הממונה על התקציבים באוצר, אודי ניסן, כי המדינה מוכנה להציע לכיל "עסקת חבילה" שתכלול השקעה של כיל בשיקום אזור ים המלח, תשלום תמלוגים בגין חובות עבר וזכויות כרייה עתידית של אשלג.



זה לא המאבק היחיד: כיל גם נלחמת בכוונת האוצר לשנות את החוק לעידוד השקעות הון באופן שישלול ממנה הטבות מס מפליגות, בהיקף ממוצע של 500 מיליון שקל בשנה.



אולי מישהו בצים, שרשמה בשנים האחרונות הפסדים לצורכי מס ולכן לא שילמה מסים למדינה, צופה גידול מפתיע ברווחים. זו יכולה להיות סיבה טובה שבגללה תהיה חברת הספנות מעוניינת בקידום החוק שיפחית את המיסוי. ואולי הקלות המס לצים הן סוכרייה שמציע משרד האוצר למשפחת עופר כדי להמתיק את הגלולות המרות.



בצים טוענים כי לא היו מעורבים כלל ביוזמת החקיקה. עו"ד דורון שוופי המתמחה בתחום הספנות והמיסוי במשרד ש.פרידמן, המייצג את צים, מדגיש שלא ייצג אותה בוועדה אלא זומן כמומחה. בסביבתה של צים טוענים כי החברה כלל לא תיהנה מהחוק וכי הוא מיועד בעצם להקל על חברות ספנות זרות לפעול מישראל ולהביא לכאן מתחרים לצים. האמנם? הבה נרוץ לנמל חיפה לקבל את פני חברות הספנות הבינלאומיות שרק מתחרות ביניהן מי תפתח כאן פעילות הובלה ימית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully