וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הציבור הישראלי לא איבד שקל מתמר

אבי בר-אלי

15.12.2010 / 7:01

עוד חוזר הניגון



>> ב-2000 זכתה ספקית הגז המצרית emg במכרז רכש הגז הטבעי של חברת החשמל. שותפות ים תטיס של דלק ונובל אנרג'י סירבה להשלים עם תוצאת המכרז, גייסה את רפי גינת ופצחה בקמפיין תקשורתי ופוליטי אגרסיבי תחת הכותרת "גז טבעי כחול-לבן". מאז חלפו 10 שנים, ואת מקומה של חברת החשמל תפסה החברה לישראל. כעת המצרים זוכים במחצית חוזה הגז שפירסמה החברה הפרטית, וגוררים מיד קמפיין "גז כחול-לבן" מצד יריבים עלומים.

אלא שהפעם לא נראה כי תכלית הקמפיין היא מאבק על חוזה הגז, אלא ניסיון להטות החלטות מקצועיות בשאלת המשטר הפיסקלי של ישראל, באמצעות הסתה נגד שר האוצר.



השותפות בתמר איבדו 50% מהחוזה משום שהן נטשו במפתיע את שולחן המשא ומתן לפני כחודשיים - חודשים לאחר ייסוד ועדת ששינסקי - והותירו את החברה לישראל מול ספק אחד.



הציבור הישראלי עדיין לא איבד שקל מן הגז בתמר בגלל העסקה עם emg, משום שהגז בתמר לא ייוותר בקרקעית הים, אלא יימכר ללקוח אחר. כלומר, אם לא יימכר היום, יימכר מחר (ואולי אף במחיר גבוה יותר). הציבור הישראלי לא ויתר על מלוא הכנסות המיסוי, משום שגם דלק לא משלמת כיום מס בזכות ניכויי ההוצאות שלה. החוסכים לפנסיה לא נפגעו בהכרח מאובדן העסקה, משום שגופים מוסדיים ישראליים מחזיקים גם במניות emg. ובכלל, העסקה לא הרסה את כלכלת ישראל - אלא חיזקה אותה. שהרי, התנהגות שתי הספקיות בשנים האחרונות לימדה אותנו שיהי מה - מוטב שלא לסמוך רק על אחת מהן.



ברור כי הפסד מחצית העסקה צורב, וודאי שאינו מקל על מאמצי הסגירה הפיננסית של תמר. מותר, ואף ראוי, לבקר מדיניות ממשלתית. אך אין זה ראוי לעשות שימוש אנונימי בכלי התקשורת במטרה לפרסם בכסף רב הכפשות בגנות שר בישראל, דוגמת "זורע הרס בכלכלת ישראל" ו"פוגע בפנסיה ובחסכונות של כולנו" - בעודו שוקד על אחת מן הסוגיות הרגישות ביותר לביטחונו וליציבותו של המשק הישראלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully