וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המוסדיים יעבירו 1.3 מיליארד שקל למימון תחנת הכוח של עופר

מאת אבי בר-אלי

15.12.2010 / 7:01

בלעדי בנק לאומי מכר 75% מהחוב של OPC בסך 1.7 מיליארד שקל לכלל, עמיתים, הראל ולהפניקס, שתישא בחוב של 150 מיליון שקל



>> שבועיים לאחר הסגירה הפיננסית של פרויקט תחנת הכוח דוראד, נמשכת נהירת הגופים המוסדיים למימון פרויקטי תשתית. ל-themarker נודע כי בנק לאומי מכר באחרונה 75% מהחוב שהוביל בעבור מימון תחנת הכוח opc של קבוצת החברה לישראל לארבעה גופים מוסדיים. מדובר בעיקר בכלל ביטוח ובקרנות הוותיקות (עמיתים), שיישאו בחוב של כ-500 מיליון שקל כל אחת.



בנוסף, יצטרפו לקונסורציום המממנים קבוצת הראל וחברת הפניקס, שיישאו בחוב של 150 מיליון שקל כל אחת. היקף החוב הכולל בפרויקט הוא 1.7 מיליארד שקל, מתוכו יישא כעת בנק לאומי בחוב של 400 מיליון שקל בלבד, בעוד המוסדיים יישאו בחוב של 1.3 מיליארד שקל. הסכם הסגירה הפיננסית צפוי להיחתם כבר בשבועות הקרובים.

כפי שפורסם ב-themarker, בנק לאומי נבחר להוביל את מימון הפרויקט של החברה לישראל, לאחר שגבר בהליך מכרז ממושך על שותפות בנק דיסקונט וכלל מימון. ואולם עם הליך גיבוש קונסורציום המממנים, גילגל לאומי את מרבית החוב לגופים המוסדיים, תוך שהוא גובה עמלה מוערכת של כ-1%. מהלך דומה ביצע לאומי לפני שלוש שנים בפרויקט הנתיב המהיר לתל אביב, שבו מכר 75% מהחוב בתקופת ההקמה לחברת הביטוח מגדל, בסכום של כ-300 מיליון שקל.



בעבור כלל והקרנות הוותיקות מדובר בפרויקט שני שאותו הן מלוות כבר משלב ההקמה, לאחר מעורבותן בפרויקט דוראד. בפרויקט דוראד נושאים חמישה גופים מוסדיים (בהובלת כלל מימון) בחוב כולל של 1.9 מיליארד שקל - 50% מסך החוב בפרויקט.



הראל שותפה בקרן תשתיות ישראל (iif) המושקעת כיום בין היתר בפרויקט תחנת הכוח של דליה אנרגיות ובפרויקט הרכבת הקלה בירושלים. לעומת זאת, בעבור הפניקס מדובר כנראה בכניסה ראשונה למימון פרויקטלי בשלב ההקמה.



דייהו ומיצובישי מצטרפות להקמה



תחנת הכוח שמקימה קבוצת opc מוחזקת בבעלות החברה לישראל (80%) שבשליטת סמי ועידן עופר ודלקיה מקבוצת ואוליה (20%). מדובר בתחנת כוח בהספק של 440 מגה-ואט שתוקם בתוך שנתיים וחצי בעלות כוללת של כ-2 מיליארד שקל. עבודות הקבלנות (epc) יבוצעו בידי חברת דייהו הקוריאנית תמורת כ-370 מיליון דולר, ומיצובישי היפנית תספק את טורבינת הגז ואת שירותי התחזוקה למשך 15 שנה.



שלשום סיכמה opc על חוזה של רכישת גז טבעי מספקית הגז המצרית emg למשך 20 שנה בהיקף של 700-900 מיליון דולר. מדובר ברכישת 300 מיליון מ"ק גז בשנה מתוך 600 מיליון מ"ק הדרושים לתחנה. היתרה שמורה בינתיים לשותפות תמר עד סוף מארס 2011. חתימת הסכם הגז תאפשר ל-opc להשלים כבר בשבועות הקרובים את הליך הסגירה הפיננסית.



במסגרת ההסכם למכירת החשמל (ppa) שנחתם בנובמבר 2009 בין המדינה, opc וחברת החשמל, התחייבה opc ללוחות זמנים מרווחים - שכללו את השלמת הסגירה הפיננסית של הפרויקט בתוך שנתיים והפעלת התחנה בתוך כשנתיים נוספות (עד תחילת 2014). למרות זאת, החברה לישראל דיווחה בעבר כי העבודות באתר ההקמה יחלו כבר בסוף השנה והפעלתה המסחרית של התחנה מתוכננת כבר לדצמבר 2012.



התחנה מוקמת כחלק מהמכרז הממשלתי שבו זכתה opc ב-2004 להקמת תחנת הכוח במישור רותם, תמורת התחייבות חברת החשמל לרכישת החשמל המיוצר בתחנה למשך 20 שנות הפעלה. ואולם בידי הקבוצה נתונה האפשרות למכור את החשמל שתייצר ישירות לצרכנים פרטיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully