וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה לא רוצה את הפרקליטים הטובים

עדי מרקוביץ' ואמיר לוזון

15.12.2010 / 10:00

שביתת הפרקליטים מותירה את הסטודנטים למשפטים עם סימני שאלה רבים. נציגי הסטודנטים, עדי מרקוביץ' ואמיר לוזון, חושבים שהתנהלות המדינה מול השביתה מעבירה להם מסר חד – אל תבואו

השבוע פרסמו גורמים במשרד המשפטים את המודעה הבאה: "מחפש/ת התמחות במשפטים? את/ה בעל/ת יכולות גבוהות? משרד המשפטים מציע לך חווית התמחות מעניינת ומאתגרת, בה תזכה ללמוד על עולם המשפט". הפרסומים הללו מתעלמים מדבר אחד – במשרד המשפטים שכחו כבר מזמן את מה שחכמנו אמרו כבר לפני שנים רבות "אם אין קמח אין תורה".

תחושת השליחות הולכת לפח

סטודנטים למשפטים הבוחרים בקריירה ציבורית עושים זאת לרוב מתוך תחושת שליחות ואחריות. אך לאור השחיקה בשכרם של הפרקליטים בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה בה פחות ופחות סטודנטים פונים למגזר הציבורי.

בפני סטודנט מצטיין עומדות אפשרויות רבות לבחירת מסלולו המקצועי, המשרדים הגדולים מחזרים אחריו בתנאי שכר וקידום העולים יותר מפי שניים על אלו שימצא בשירות הציבורי. עבור רבים, אם כי בצער רב, הבחירה בלתי נמנעת והם פונים למגזר הפרטי. אם לא דיי בכך לאור הפרשי השכר, ותנאי ההעסקה המחפירים, בריחת המוחות ניכרת. לכך נוסיף את העובדה שעבודתם של הפרקליטים תובענית לא פחות משל כל עורך דין במגזר הפרטי.

מאבקם של הפרקליטים לא מתמצה רק בעצמם, הוא נוגע לכל אחד ואחת מאיתנו. על מנת להגן על רכושו, כל אחד מאיתנו מוכן להצטייד בעורך הדין הטוב ביותר שידו משגת, ובמיוחד כאשר מדובר בהליך שיפגע "אך ורק" בקופה הציבורית. על מנת להגן על משפחתו, כל אחד מאיתנו ירצה לקחת את שומר הראש הטוב ביותר. קל וחומר, כאשר מדובר בגורלם של עבריינים המסכנים את ביטחון כולנו שכן הפרקליטים הם הכלי העיקרי של המדינה לאכיפת החוק. אם המצב יימשך, אט אט הציבור ימצא עצמו מיוצג בידי פרקליטים שאיכויותיהם פחותות כאשר בבית המשפט עליהם להתמודד אל מול צמרת עורכי הדין במגזר הפרטי. הפגיעה תהיה בקופה הציבורית ובביטחון הציבור.

לא זקוקים לטובים מבינכם

היחס המחפיר, הזלזול, וההתעלמות שאליה "זוכים" הפרקליטים מצד משרד האוצר, ואפילו משר המשפטים בימים ובשבועות האחרונים מאז החלה שביתתם, הם רק הוכחה לייחסה של המדינה לטובי בניה. המדינה אשר משך שנים מקפחת אותם בשכר ובתנאים, אפילו לא מוכנה לדון איתם על תנאי העסקתם והכל על חשבון האינטרס הציבורי, אשר בשקט בשקט מוזנח לו כבר ארבעה שבועות. התנהלות זו של רשויות המדינה מעבירה לנו, הסטודנטים למשפטים, מסר חד וברור – אל תבואו, אנחנו לא רוצים ולא זקוקים לטובים מבינכם, אנחנו לא מוכנים לשלם אפילו שכר הוגן תמורת המאמץ שתהיו מוכנים להשקיע למען השירות הציבורי, ומעבר לכך – אנחנו בכלל לא נהיה מוכנים לדבר איתכם אם תעיזו להתלונן על הניצול שלכם.

זכותם של הפרקליטים לשבות ככל ציבור עובדים אחר, ומאבקם לשכר הוגן צודק לאור השחיקה בשכרם, העומס והלחץ שתחתיו הם עובדים. למען עתיד המערכת המשפטית בישראל, פורום הסטודנטים למשפטים באוניברסיטאות מחזק את ידיהם של הפרקליטים וקורא לרשויות המדינה להתעורר. כולנו מקווים כי מאבקם יצלח, למען עתיד השירות הציבורי המשפטי בישראל.



* הכותבת היא יו"ר מועצת הסטודנטים למשפטים באוניברסיטת בר-אילן וחברה בפורום הסטודנטים למשפטים באוניברסיטאות, והכותב הוא נציג אגודת הסטודנטים למשפטים באוניברסיטה העברית, ופעיל בפורום הסטודנטים למשפטים באוניברסיטאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully