וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרן רש"י תשקיע 25 מיליון דולר במיזם חינוך חדש בפריפריה

מאת ליאור דטל

16.12.2010 / 6:49

בלעדי הקרן תקים עמותה חדשה עם משרד החינוך שתפעל ב-100 יישובים. מנכ"ל העמותה: "אין סיבה שילד עם יכולת רגילה ייכשל". מייסד צ'ק פוינט גיל שויד יכהן כיו"ר העמותה



>> קרן רש"י מקימה עמותה חדשה לסיוע לתלמידים בפריפריה הנמצאים בסכנת נשירה ממערכת החינוך. הקרן תשקיע באמצעות העמותה כ-25 מיליון דולר בחמש השנים הקרובות בהרחבה משמעותית של התוכניות החינוכיות שהיא מפעילה בפריפריה.



העמותה החדשה, שתקרא יכולות, היא יוזמה משותפת לקרן ולמשרד החינוך, שכבר מפעילים במשותף פרויקטים שונים בפריפריה. למיזם שותפה גם חברת אבטחת המידע צ'ק פוינט. יו"ר ומייסד החברה, גיל שויד, יכהן כיו"ר העמותה, וצ'ק פוינט תשתתף במימון הפעילות (ראו מסגרת). מנכ"ל משרד החינוך שמשון שושני וגורמים אחרים כמו אגף שירותי הרווחה במשרד שותפים לתוכנית, וייתכן שהמשרד ישקיע כספים נוספים ביישומה.

אלי אלאלוף, יו"ר קרן רש"י, מסר כי העמותה החדשה תסייע לכ-12 אלף תלמידים בכיתות ט' עד י"ב. העמותה תפעל בכ-100 יישובים בפריפריה בהם התלמידים נמצאים בסכנת נשירה ממערכת החינוך, ותסייע להם לסיים את התיכון עם בגרות מלאה. לדברי אלאלוף, התוכניות הנוכחיות של הקרן "מוכיחות בכל פעם מחדש כי שינוי אמיתי מגיע מתוך המערכת באמצעות הכוחות הקיימים בבית ספר".



150 מיליון דולר בשנה



קרן רש"י, שהוקמה ב-1984 על ידי איש העסקים הצרפתי גוסטב לוואן, פועלת בעיקר בניהול פרויקטים בתחומי החינוך, הרווחה, הבריאות והתעסוקה. לפי הערכות, מדובר בקרן הגדולה ביותר הפעילה בתחום החינוך בישראל. ב-2009 הסתכם היקף הפעילות של הקרן ב-150 מיליון דולר. מלבד מקורותיה העצמאיים, תקציב הקרן מגיע ממשרד החינוך, מהרשויות המקומיות ומשותפי הקרן ברחבי העולם.



פעילות העמותה החדשה תתרכז ביישובים וברשויות מקומיות עם אוכלוסייה המתקשה מבחינה כלכלית, הסובלים מאחוזי נשירה גבוהים מבתי הספר לצד שיעור נמוך של זכאות לבגרות. מטרת העמותה היא להעלות את שיעור הזכאים לבגרות בקרב הנוער באותם יישובים, ובכך לקדם את הניידות החברתית ולאפשר לתלמידים להמשיך ללמוד במוסדות להשכלה גבוהה. התוכניות של העמותה יועברו על ידי המורים הקבועים בבתי הספר, שיזכו לליווי מצד אנשי העמותה.



"המיזם אמור לתת מענה לאחת הבעיות הגדולות שיש במערכת החינוך והוא שיעורי הנשירה", אומר מנכ"ל העמותה, ניסים (מקס) כהן, שגם פיתח את התוכניות החינוכיות של הקרן. "העבודה נעשית גם עם מורים שבעבר נכשלו עם התלמידים. הם מקבלים ליווי פדגוגי של אנשי הקרן, מכשירים אותם מההתחלה והם מתחילים להאמין מחדש ביכולות של התלמידים".



לדברי כהן, הגיבורים האמיתיים של התוכנית הם המורים מהפריפריה, "אלה שתמיד מאשימים אותם, לצד מנהלי בתי הספר שלא משופעים בתקציבים ומקבלים את כל התלמידים בלי הבחנה, ומפקחי בתי הספר, שעושים את העבודה בשטח".



לפי הערכות שונות, 11%-19% מתלמידי כיתות ו' עד י' בישראל נמצאים בנשירה סמויה, כלומר הישגיהם הלימודיים מעידים כי קיים סיכוי גבוה שינשרו בעתיד הקרוב ממערכת החינוך.



העמותה תפעיל שתי תוכניות המופעלות כיום על ידי הקרן במסגרת פרויקט תפנית שמסייע לתלמידים להגיע לתעודת הבגרות. התוכנית הראשונה פועלת בקרב התלמידים עם ההישגים הנמוכים ביותר בכיתות ט'. לתוכנית זו, שמכונה סטארט, מצטרפים תלמידים שנכשלו במקצועות רבים וסיכוייהם לנשור ממערכת החינוך גבוהים. תלמידים אלה זוכים לליווי מהמנהלים והמורים עד סיום התיכון וקבלת תעודת הבגרות.



בקרב בתי הספר שהשתתפו בתוכנית סטארט עלה שיעור הזכאות לבגרות ל-66% בשנת הלימודים תשס"ט, יותר משיעור הזכאות הכלל-ארצי באותה השנה - 57.6%. בתוכנית מתגאים בכך שבשליש מבתי הספר המשתתפים בתוכנית עלתה הזכאות לבגרות מ-42% ל-76%, ואחד מבתי הספר אף הגיע לשיעור זכאות של 88%.



לפי נתונים שנאספו ממשתתפי התוכנית עלה גם כי לא רק שהישגיהם הלימודיים השתפרו, גם בעיות המשמעת שלהם פחתו או נעלמו, והרצון של חלק גדול מהם להמשיך ללימודים אקדמיים גדל. גם שיעור המתגייסים לצבא בקרב בוגרי התוכנית גבוה מהשיעור בקרב כלל האוכלוסייה.



פרויקט נוסף של הקרן בשם תוכנית חסם מאתר תלמידים שמנהלי בתי הספר שלהם סבורים כי לא יעמדו בהצלחה בבחינות הבגרות במקצוע אחד - שימנע מהם לקבל תעודת בגרות. ב-2009 השתתפו בתוכנית זו 894 תלמידים מ-20 יישובים. 94.9% מהתלמידים שהשתתפו בתוכנית זו עברו בהצלחה את הבחינה הרלוונטית עבורם בציון ממוצע של 73.5. 85% מקרב תלמידי התוכנית קיבלו בגרות מלאה.



"הצלחה לכל"



שתי התוכניות מבוססות על שיטת הוראה שפיתח ניסים כהן בשנות ה-90, בהשראת התוכנית "הצלחה לכל" שמופעלת בבתי הספר בארה"ב. השיטה של כהן, סוציולוג ומומחה לחינוך, מבוססת על ההנחה ש"כל אחד יכול להצליח". התוכנית, שמכונה "שיטת צמצום הפערים המואץ", כוללת הגדלה של מספר המורים ושעות ההוראה שלהם והכשרה נוספת למורים. התוכנית כבר יושמה בהצלחה בכמה יישובים בישראל.



לדברי כהן, התוכנית בונה במערכת אמונה "שכל אחד יכול". התוכנית כוללת הכשרה למורים בבתי הספר, חיזוק הקשר עם ההורים והתלמידים ושיפור האווירה בבתי הספר. "אין סיבה שילד עם יכולות רגילות ייכשל בבית הספר", אומר כהן.



במסגרת התוכנית מוקם בבית הספר ארגון קטן שמתמקד במקצועות מסוימים באמצעות תוכנית לימוד עם יעדים מדידים. התוכנית מוגדרת כ"לא סלחנית, מלווה ביעדים ברורים ופומביים, מעודדת חשיבה, למידה, תמיכה והובלה באמצעות מעקב אישי מדוקדק ובקרה חיצונית".



"התוכנית עונה לצרכים רגשיים של הילדים וגם כוללת למידה בקבוצות קטנות", אומר כהן. "אחד המרכיבים המשמעותיים של התוכנית היא שהיעדים מאוד מאתגרים וצריך להגיע אליהם בטווח קצר מאוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully