וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לשנות את מודל השכר בחברות ההשקעות

צביקה גנדלמן

16.12.2010 / 6:49

ניהול סיכונים



>> מפעם לפעם מתפרסמים מקרים שבהם פעילותם של מנהלי השקעות פגעה באופן קשה בכיסי לקוחותיהם, מאחר שהיתה עתירת סיכונים ברמה בלתי סבירה, שאינה מחויבת המציאות. מנהלי ההשקעות נמשכים לסיכונים לא רק בגלל האפשרות לתשואה גבוהה, אלא גם משום שהם מתוגמלים בהתאם להצלחת ביצועיהם.

זוהי רעה חולה שקשה להתמודד עמה, מכיוון שגם הפרסום על גובה משכורות ובונוסים בחברות ההשקעות מגביר את הלגיטימציה לתגמול המנהלים בסכומים נכבדים. לכן, כל עוד שיטת התגמול היא כזו, הפיתוי להעלאת הרווחים יגדל - והסיכון לפגיעה בחשבונות הלקוחות יעלה בהתאם.



יש גורמים נוספים שתורמים לנטילת סיכון גבוה מדי מצד מנהלי השקעות. אין ספק כי התחרות הקשה בשוק, הדוחפת לכיוון הגדלת תשואה, מביאה להגברת הסיכון בשוק. גם תופעת העדר, שגורמת למנהלים לקבל החלטות דומות למגמה הרווחת בשוק בעקבות טרנד מסוים, או בגלל אפקט השוואת הביצועים (benchmarking), משפיעה על ההחלטה להשקיע ברמת סיכון גבוהה.



בנוסף, הסביבה הכלכלית היא משתנה חשוב לעניין זה. למשל, ריביות נמוכות במשק עשויות לגרום למנהלים לתור אחר השקעות המניבות תשואה גבוהה יחסית, הכרוכות בסיכון גבוה.



בעקבות דרישות הרגולציה שנקבעו בשנים האחרונות, ובעיקר הוראות חוזרי הממונה על שוק ההון הביטוח והחיסכון בשנתיים האחרונות, הוקמו מערכי ניהול סיכונים, שתפקידם למנוע פרצות. ואולם ניסיון העבר מלמד כי מערכי ניהול אלה לא תמיד היו מענה מספק לפעילות מסוג זה. כך למשל, אם מדיניות ניהול הסיכונים של החברה מחייבת לבצע מבחני קיצון בנסיבות רלוונטיות, לא פעם יציג מנהל הסיכונים מבחנים מתונים מדי שאינם משקפים את הסיכון האמיתי, בשל חשש מתגובת ההנהלה.



כדי למנוע מקרים מעין אלה, ראשית צריך להעמיק ולשפר את הפעילות הקיימת בתחום ניהול הסיכונים. מעבר לכך, אפשר לשפר את מודל התמריצים של מנהלי ההשקעות, כך שיביא בחשבון את ביצועיהם לטווח ארוך בלבד. מודל מסוג זה יעודד פעילות שקולה, המקטינה את רמת הסיכון תוך הימנעות מהימורים קיצוניים.



עיוות נוסף בשיטת התגמול של מנהלי ההשקעות הוא חוסר הסימטרייה בין התגמול על ביצועים מוצלחים לבין כישלונם. כלומר, המנהלים מקבלים תגמול על הצלחה, אך אינם נענשים על כישלון - ויש לחייבם לקחת אחריות גם על תוצאות שליליות. כך, נוכל ליצור נורמות חדשות ולהימנע מסיכון מיותר לכספי המשקיעים בפרט וכספי הציבור ככלל.



הכותב הוא משנה למנכ"ל הלפרין יועצים (hms)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully