וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האח הגדול של מס הכנסה עוקב אחריכם גם בחו"ל

גיא אופק

16.12.2010 / 6:49

עבירות מס



>> מרבית המדינות נאבקות בתכנוני מס חובקי עולם, שמטרתם העיקרית היא הימנעות מתשלום מס בדרכים שאינן לגיטימיות. בשוק גלובלי שפועל בסביבה טכנולוגית מפותחת ועשירה במידע הזורם באופן משוכלל, קל ליחידים ולחברות להתחמק ממס, באמצעות העברת הפעילות מחוץ למדינת האם, דיווח בחסר של הכנסות ונכסים וטשטוש ראיות ומקורות הכנסה, לעתים בדרכים לא חוקיות.

ואולם הקידמה הטכנולוגית וזרימת המידע המואצת משמשות גם את רשויות המס בעולם ובישראל, כדי לאתר תכנוני מס בלתי חוקיים. כיום מתנהל שיתוף מידע בין רשויות המס בעולם, לשם התמודדות עם פעולות שמטרתן העלמת מס.



כך למשל, באמנות למניעת כפל מס והתחמקות ממס, שישראל שותפה בהן, יש סעיף של חילופי מידע לשם התמודדות עם תרמיות, חובת דיווח והימנעות ממס. הוראות בדבר חילופי מידע נקבעו גם בארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי oecd, שאליו הצטרפה ישראל באחרונה, במטרה להיאבק בעברייני מס.



מידע נגיש ובר העברה, למרות אמצעי ההגנה, עושה את דרכו לרשויות המס בעולם הן על ידי יחידים בעלי אינטרס אישי לרווח עצמי והן מתוך אידיאולוגיה כזו או אחרת.



בנקאי בבנק ubs בשווייץ, למשל, מכר לממשלת גרמניה מידע על כ-1,500 חשבונות בנקים סודיים של גרמנים שלא הצהירו עליהם בפניה. במקרה אחר, בנקאי בבנק hsbc בשווייץ מכר לממשלת צרפת מידע אודות כ-40 אלף חשבונות בנקים של נישומים זרים.



לרשויות המס בישראל יש אם כן היכולת והאפשרות לקבל מידע על נכסיהם והכנסותיהם של נישומים, אף אם הם פועלים במדינות אחרות. בשל כך, נראה כי כדאי לכל נישום לבצע הליך של גילוי מרצון על נכסיו והכנסותיו ברחבי העולם, ובכך לחסוך לעצמו חשיפה פלילית, ויפה שעה אחת קודם.



ואכן, ב-2005 פירסמה רשות המסים "נוהל גילוי מרצון", המאפשר לנישומים לתקן את דיווחיהם ולהשלים נתוני אמת על הכנסותיהם ונכסיהם. כלומר, נישום שהגיש דו"חות שאינם מלאים, או כוזבים, יכול להימנע מהליך פלילי באמצעות גילוי מרצון.



רשות המסים והפרקליטות מתחייבות כי לא ייפתח נגד אותו נישום הליך פלילי, בכפוף לעמידה בתנאים הבאים: הפנייה נעשתה בתום לב, הגילוי מרצון לא נעשה בשל חקירה או בדיקה של רשות שלטונית, אין בידי הרשויות מידע קודם בדבר הגילוי מרצון, רשות המסים לא החלה בבדיקת התיקים שיש להם נגיעה לגילוי מרצון, המידע לא פורסם בכלי התקשורת, והמידע גם לא נכלל בכתב תביעה או כתב הגנה בהליך שיפוטי.



כמובן שנישום שבחר בגילוי מרצון יידרש להסיר את מחדליו ולשלם את המס הנדרש בתוספת קנסות והפרשי הצמדה. בנוסף, גילוי מרצון מיועד למקרים של עבירות מס בלבד, ולא למקרים של מחלוקת אזרחית לגיטימית בשאלת חבות המס.



אם כך, מומלץ לנישומים שביצעו עבירת מס, במכוון או לאו, לנצל את הליך הגילוי מרצון ולקבל חסינות פלילית.



הכותב הוא שותף בפירמת רואי החשבון שטייניץ עמינח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully