וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין פתרון לביורוקרטיה הממשלתית

דניאל דורון

16.12.2010 / 6:49

המגזר הציבורי



>> אפשר לייעל שירות ציבורי, אבל קשה מאוד. זה כמו ללמד פיל לרקוד. בכל המדינות ובכל המשטרים הבעיה זהה - השירות הציבור אינו יעיל. היו ימים שחשבנו ש"השירות האזרחי" (civil service), כפי שכינוהו בבריטניה, הוא מודל לשירות טוב הדואג אך ורק לטובת הציבור, וראשיו חתמו בתחתית מכתביהם לאזרח "עבדך המציית".

ואז הופיעו שתי סדרות טלוויזיה - "כן, אדוני השר" ו"כן, אדוני ראש הממשלה" - שלימדו כי גם השירות המהולל מאויש בפוליטיקאים ובביורוקרטים הדואגים קודם כל לעצמם, אפילו על חשבון הציבור, הפלא ופלא.



לכן, נשאלת השאלה אם אפשר לייעל את השירות הציבורי, ואיך? נראה כי העובדה שהשירות אינו יעיל באופן אוניברסלי ושכל הניסיונות לייעלו עלו בתוהו אינה מקרית. עם זאת, הדוגלים בייעול אינם חוקרים את הסיבה לאי יעילותו. הם מקבלים אותה כאילו היתה מכת טבע שאפשר להתגבר עליה בפעולות שיקום, ולרוב אינם מפרטים מהן.



אפילו בחינה שטחית של אופי השירות הציבורי תגלה מיד כי גוף פוליטי נבנה לצרכים פוליטיים ומונע בעיקר על ידיהם, גם כשאלה עומדים לרוב בסתירה מוחלטת לערכים של התייעלות וטובת הציבור. לפיכך, גם אנשים מוכשרים ובעלי כישורים טובים המשרתים את הציבור מסוגלים לייעל אותו רק בשוליים, כל עוד המטרות שלו ומערכת התמריצים והאילוצים הם פוליטיים.



איש אינו מצפה שהקצב שלו יהיה צמחוני. לעומת זאת, יש ציפייה מפוליטיקאים לנהוג כאילו אינם פוליטיקאים הנדרשים לשחד סקטורים בציבור כדי להיבחר. יש גם ציפייה שהביורוקרטים לא ינהגו בהתאם לאינטרס שלהם, שהוא להעצים את כוחה של הביורוקרטיה. צורכי הפוליטיקאים והביורוקרטים הם הקובעים את התנהלות השירות הציבורי, ולא צרכיו של ציבור אמורפי החלוק בדעתו על טובתו שלו. בדקו את המבנה של ארגון הכבאים ותיפקודו - ותגלו זאת.



בנוסף, יש אי הבנה לגבי אופיה המובנה של הביורוקרטיה, שכוחה וכוח מנהליה נקבע על ידי גודל תקציבה ומספר המועסקים בה. ביורוקרטיה קיימת כמובן גם במגזר הפרטי, אך אימת התחרות, המחייבת התייעלות, מונעת בזבוז כספים והקדשת רוב המרץ למאבקי שליטה פנימיים. במגזר הפרטי השוק מתגמל עבודת צוות, שיתוף פעולה והתייעלות. במגזר הציבורי, לעומת זאת, התמונה הפוכה. אין בו תמריץ להתייעלות, מפני שכוחו תלוי בבזבוז משאבים ובהגברת התלות בו מצד המגזר הפרטי - ומכאן תופעת ההון-שלטון.



"צדק צדק תרדוף", נאמר במקורותינו, מכיוון שגם אם קשה להשיג צדק, יש לרדוף אחריו ולשאוף להשיגו. כך גם ההתייעלות של השירות הציבורי. גם אם קשה לייעלו במידה רבה, יש לרדוף אחר היעד ולהשיג כמה שאפשר.



עם זאת, יש לזכור כי הדרך היחידה להפחית את הנזק הנגרם על ידי חוסר היעילות המובנה של השירות הציבורי, או הרגולציה הממשלתית, הוא להפחית כמה שיותר את משקלם במשק, כלומר את גודלם - לצמצם את תפקידיהם רק למוכח כהכרחי, ולא להרחיבם. כי הרי אפילו גופים פרטיים ויעילים אינם מסוגלים לעמוד באלפי המטלות, שרבות מהן סותרות, שממשלות נוטלות על עצמן. ואם כך, מאין נובעת התקווה לכך שגופים בלתי יעילים מטבעם יהיו מסוגלים לעשות זאת בהצלחה.



הכותב הוא מנהל המרכז הישראלי לקידום חברתי וכלכלי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully