וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר החובות של אירופה הוא הזדמנות הקנייה של סין

מאת ליז אלדרמן

16.12.2010 / 6:49

נכסים אירופיים, שמחיריהם נפלו במשבר הפיננסי, נחטפים על ידי סין - והופכים אותה לשותפה ומממנת חשובה מאוד של המדינות שנפגעו באופן קשה במיוחד; מחוות סיוע, כמו רכישת אג"ח של יוון, סוללות עבורה דרך לקניית נמלים, הקמת תשתיות והשגת הון פוליטי



ניו יורק טיימס

>> כשראש ממשלת סין, ון ג'יאבאו, ביקר באתונה בחודש שעבר, הוא נשא עמו מתנות - עסקות בשווי מיליארדי דולרים וגל של תשומת לב חיובית ממשקיעה זרה בעלת חשיבות. "התמיכה של ידידינו הסינים היא מזל גדול עבורנו", אמר שר המדינה היווני, חאריס פמבוקיס, בראיון טלפוני.



ואולם, לסין יש שאיפות גדולות יותר. יוון היא רק הזדמנות לדריסת רגל באירופה במסגרת כניסתה הנרחבת והאסטרטגית של סין ליבשת. סין חוטפת נכסים שמחיריהם דוכאו במשבר הפיננסי הגלובלי, והיא נהפכת לשותפה משמעותית של מדינות אחרות באירופה שנפגעו באופן קשה במשבר.



בסופו של דבר, אומרים אנליסטים, בייג'ין מקווה להשיג לא רק יותר לקוחות עבור החברות שלה, אלא גם השפעה גדולה יותר על המדיניות הכלכלית שנקבעת במסדרונות הכוח של בריסל וגרמניה.



"הם מאותתים על נכונות לתחוב את אפם לעניינים של אירופה", אמר קרל ב. ויינברג, כלכלן ראשי בחברת היי פריקוונסי אקונומיקה. "זה חכם מאוד וזה משגר מסר ברור מאוד, שסין היא כוח שצריך להתחשב בו". מסר זה חוזק במהלך ביקור באירופה של נשיא סין, הו ג'ינטאו, שבו נפגש החודש עם פקידים רמי דרג ובכירים במגזר העסקי בפורטוגל ובצרפת.



המשבר הפיננסי של אירופה השנה יצר הזדמנויות קנייה למשקיעים מרופדי מזומנים, בהם קרנות גידור חשאיות וקטאר, ענקית הגז הטבעי מהמפרץ הפרסי, שהסכימה להשקיע 5 מיליארד דולר ביוון. ואולם סין מובילה את ההסתערות. היא סימנה את האג"ח של יוון, ספרד ומדינות אחרות שדירוגן נמוך, וכן נמלים, כבישים מהירים ותעשיות במדינות השקועות בקשיים הנמצאות בשוליים הדרומיים והמזרחיים של אירופה.



אירלנד והונגריה, בין היתר, מתחרות גם הן על ההשקעות הסיניות, בתקווה שאלה ייצרו להן אלפי משרות חדשות. "מה שקורה הוא שהסינים מתרחבים לאירופה כפי שעשו באפריקה", אמר פראנסואה גודמן, עמית מדיניות בכיר במועצה האירופית לקשרי חוץ. "ואולם, באירופה הם נכנסים דרך מדינות הפריפריה, וזה יוצא מגדר הרגיל".



סין מגייסת תמיכה באירופה



סין מרכזת את מאמציה בנמלים ביוון ובאיטליה ובכבישים מהירים שמקשרים בין מזרח אירופה לגרמניה, ומתכננת להשקיע בפרויקטי תשתית גדולים אף יותר בעתיד. היא סיפקה מיליארדי דולרים במימון של פרויקטי עבודות ציבוריות של הממשלה, שמפרנסים חברות סיניות ממשלתיות ועובדים סיניים.



מהלכים כאלה יעניקו לסין נוכחות גדולה יותר בשרשרת הייצור וההפצה האירופית, ויאפשרו לה לבנות ניסיון בהשקעות, שלתקוותה יעודדו את אירופה לתמוך בעמדותיה בנוגע למלחמת המטבעות וסכסוכי סחר בפני ארגון הסחר העולמי.



במהלך הסיור שלו באירופה, הזכיר ון לפוליטיקאים בבריסל כי סין פעלה כידידה כלפי יוון, ספרד, איטליה ומדינות אחרות הנתונות בקשיים באירופה בשעתן הקשה, כשרכשה אג"ח שלהן בשעה שמשקיעים אחרים נמלטו על נפשם. בתמורה, הוא נזף במנהיגי האזור וקרא להם שלא ללחוץ על סין לייסף את היואן.



בחודשים האחרונים הבטיחה סין לקנות אג"ח של יוון כשהממשלה תנפיק אותן שוב, ורכשה אג"ח ספרדיות ב-625 מיליארד דולר. בביקורו באירופה, ון הילל את עשרות העסקות באיטליה וביוון שעשתה סין, כולל אחת שבמסגרה תנהל חברה סינית ממשלתית את נמל המטענים הגדול ביותר ביוון - אחד מהשערים הגדולים ביותר באירופה לסחורות סיניות.



עבור סין, השקעת חלק קטן אך גדל והולך מתוך יתרות המט"ח שלה, שגודלן 2.3 טריליון דולר, בהשקעות אירופיות במקום באג"ח אמריקאיות שלהן תשואה נמוכה, מסייעת לגוון את תיק ההשקעות. בייג'ין מקווה גם שמהלכים אלה יסייעו להפחית את הלחץ הפוליטי הבינלאומי עליה נגד מהלכיה לפיחות המטבע שלה.



"אין זה צירוף מקרים שסין עושה את זה", אמר ינס בסטיאן, כלכלן במכון ההלני למדיניות אירופית ומדיניות חוץ. "יש להם יתרות מט"ח ענקיות, והמדינות שהם משקיעים בהן זקוקות נואשות להשקעות זרות".



ההשקעות הזרות הישירות של סין באירופה הן עדיין קטנות ביחס להשקעותיה באזורים אחרים,אך הן צמחו במהירות בשנתיים האחרונות. באביב האחרון, אירופה השיגה את ארה"ב כשותפת הסחר הגדולה ביותר של סין.



אירלנד הנאבקת בקשייה מנסה להשיג נתח מהעוגה, ומנסה לבנות בעיר אתלון שער כניסה של השקעות לאירופה עבור סין ומקווה שהמהלך ייצור אלפי משרות. ראש הממשלה בריאן קואן אמר ביוני כי סין הבטיחה "לסייע ככל יכולתה כידידה של אירלנד בזמנים הקשים שלנו".



ההשקעות מאפשרות לבייג'ין גם לקדם את האינטרסים של חברות סיניות שמנסות לפרוץ בעולם. ון דיבר בחודש שעבר על קו אשראי של 4.5 מיליארד דולר שחברות בניית ספינות יווניות יוכלו להשתמש בו - ואולם האשראי יועמד כמעט בלעדית לרכישת ספינות תוצרת סין. עוד 5 מיליארד דולר מוזרמים לקופות יוון מחברת הספנות הסינית הממשלתית קוסקו, החוכרת את נמל פיראוס באתונה, השואפת להפוך אותו מנמל הנוסעים הגדול ביותר באירופה למרכז גדול בהרבה למטענים, במטרה להכפיל את כושר התעבורה ל-3.7 מיליון מכולות ב-2015.



"לא סוס טרויאני"



באיטליה, קוסקו מרחיבה את נמל נפולי, ובמקביל, - hna קבוצת לוגיסטיקה, תחבורה ותיירות ממחוז האינן בסין - נמצאת במגעים לבנות מסוף תעופה ענקי מצפון לרומא עבור מטענים המגיעים מסין. ון הבטיח להגדיל את הסחר עם איטליה ב-100 מיליארד דולר עד 2015 ובישר על עשר עסקות בין חברות סיניות לאיטלקיות.



כמה מהעסקות של סין כבר גרמו להרמת גבות. בשנה שעברה ניצחה סין חברות אירופיות במכרז לבניית כביש מהיר בפולין, שאותו היא בונה בעזרת עובדים וחברות סיניות ובאמצעות סובסידיות אירופיות - מהלך שעורר את הקנצלרית אנגלה מרקל מגרמניה לקרוא למהלך גומלין מצד סין.



בעשור הקרוב תבחן אירופה אינספור פרויקטים חדשים, כמו ניקוי נהר הדנובה מכלי נשק במטרה להפוך אותו לנתיב תחבורה; בניית מסילות בין מדינות כמו גרמניה ומקדוניה; וסלילת כבישים מהירים מגרמניה לטורקיה, אמר בסטיאן. "מה שחסר לאירופה הוא תשתית תחבורה שתפגיש בין מערב אירופה למזרחה, ובמקום הזה סין מנסה לנצל לטובתה את המומנטום", הוסיף.



למרות כל החששות ממניעיה הנסתרים של סין, אירופים רבים מקדמים בברכה את ההשקעה. סין מעוניינת בעיקר בקידום הסחר וברווחים, אמר פמבוקיס, מזכיר המדינה של יוון, שציין שאסטרטגיית ההשקעה של סין באירופה "היא דיסקרטית ומחושבת. אני לא חושב שסין מגיעה הנה בתור סוס טרויאני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully