וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחרות ללא הגבלה

אמיר טייג

16.12.2010 / 6:49

שוק הסלולר



>> ביום שלישי הכריזה חברת הסלולר הבריטית 3 כי תחזור ותציע גישה בלתי מוגבלת לאינטרנט במחיר חודשי קבוע של 25 ליש"ט (כלומר 140 שקל). לכאורה, מדובר בהחלטה שגרתית יחסית, שכן חברות הסלולר מציגות תוכניות תעריפים חדשות על בסיס יומי, אך למעשה מדובר בלא פחות ממהפכה. מהפכה שלקוחות הסלולר הישראלים, הסובלים משוק ריכוזי, יכולים בשלב הנוכחי רק להתקנא בה.



3 היא מפעילת סלולר בעלת תשתיות עצמאיות שמחזיקה בכ-10% משוק הסלולר הבריטי. החברה, שנשלטת על ידי האצי'סון הסינית שהחזיקה עד לא מכבר בפרטנר הישראלית, מתמודדת מול שלושה ענקים - וודאפון (22%), טי-מובייל שהתמזגה עם אורנג' (31%), וחברת o2 (27%). לכאורה, שוק הסלולר הבריטי די דומה לישראלי. יש בו שלושה מפעילים ענקיים שמחזיקים במרבית השוק. אך למעשה, השוק הבריטי שונה במהותו שכן מתקיימת בו תחרות קשה על נתחי שוק. מלבד 3 המחזיקה בתשתית סלולר עצמאית, קיימים בו 25 מפעילים וירטואליים קטנים. כולם רוצים נתח מהעוגה וכולם מוכנים להילחם על זה.

ההחלטה של 3 היא פורצת דרך, שכן היא שוברת את ההסכמות בשתיקה שהיו קיימות בין החברות הגדולות בבריטניה. במהלך מתוזמן למדי החליטו ביוני האחרון כל חברות הסלולר הבריטיות לבטל את חבילות הגלישה ללא הגבלה ולהציע תחתן חבילות המוגבלות ל-500 מגה-בייט בחודש. מהלך זה מזכיר מעט את ייקור התעריפים שביצעו כל חברות הסלולר הישראליות באחרונה. אך בניגוד לישראל, התיאום בבריטניה לא החזיק מעמד. 3 שברה אותו בניסיון ליצור לעצמה יתרון תחרותי.



בריטניה היא רק דוגמה אחת לשוק סלולר תחרותי שבו קיימים מפעילים קטנים המונעים תיאום אוליגופולי בין המפעילים הגדולים. במהלך השנה החולפת ביטלו לא מעט מפעילים אירופיים גדולים את חבילות הגלישה הבלתי מוגבלות. בין המבטלים - וודאפון, טלפוניקה בספרד, דויטשה טלקום ואורנג' של פראנס טלקום. גם שתי המפעילות השוודיות הגדולות, 3 שוודיה וטלנור, את הגלישה ללא הגבלה. אבל כמו בשוק הבריטי, בשוק השוודי פועלת חברה קטנה בשם tele2 הרעבה לנתח שוק, שלא התיישרה עם המפעילות הענקיות והמשיכה לספק חבילות ללא הגבלה. הדבר שיבש את התוכניות של החברות הגדולות, שנאלצו לחזור בהן ולבטל את ההגבלה על הגלישה.



הגורם המחבר בין שוודיה לבריטניה הוא הימצאותה של מפעילת סלולר אחת קטנה שמשבשת את שווי המשקל הנוח שאליו חותרות הענקיות. בישראל של סוף 2010 אין גורם משבש. אין חברה רביעית שתתמודד מול סלקום, פרטנר ופלאפון. אין חברה שמוכנה להסתפק ברווח נמוך יותר כדי להציע ללקוחות הסלולר מוצר משתלם יותר, בעל ערך רב יותר במחיר נמוך יותר. מכאן נובעת החשיבות של הרחבת התחרות בשוק הסלולר הישראלי. ללא מפעיל רביעי בעל תשתיות עצמאיות, ימשיך שוק הסלולר הישראלי לסבול מתחרות נמוכה.



אינטרנט ללא הגבלה יחזק את הצרכן



חברות הסלולר שהחליטו להגביל את חבילות הגלישה טוענות כי 97% מלקוחות הסלולר אינם צורכים יותר מ500- מגה-בייט לחודש, ולפיכך לא מדובר בפגיעה בצרכן. אך החברות שוכחות לציין כי שיעור הצמיחה של השימושים באינטרנט סלולרי הוא אדיר. ככל שהסמארטפונים חודרים עמוק יותר לשוק וככל שמתפתחים יותר שימושים, כך עולה הביקוש לאינטרנט סלולרי. אם לקוחות האייפון בישראל צרכו בממוצע 400 מגה-בייט לפני שנה, היום הממוצע עומד על 600 מגה-בייט.



500 מגה-בייט לחודש אינם מספיקים לחלק גדול ממשתמשי האינטרנט הסלולרי, במיוחד עבור מי שצורך שירותי וידיאו. חברות הסלולר רואות מגמה זו, ומקוות כי השימוש בווידיאו יגרום לעלייה בצריכת האינטרנט הסלולרי, ולפיכך לחריגה של לקוחות רבים מהחבילה שרכשו. חריגה שכזו תגדיל את ההוצאה של המשתמשים, ותשפר לחברות את שורת הרווח.



חבילות אינטרנט ללא מגבלה הן הבשורה הצרכנית הגדולה ביותר שיצאה משוק הסלולר בשנים האחרונות. חבילות אלה עשויות ליהפך יום אחד לשירות היחיד שנרכוש מחברות הסלולר. נוכל להתקין על המכשיר החכם תוכנה כמו סקייפ ולדבר באמצעותה חינם או בעלות נמוכה מאוד, מבלי לשלם לחברות הסלולר תשלום נוסף עבור זמן אוויר. לקוח הסלולר העתידי יוכל לרכוש מחברות הסלולר רק חבילת גלישה ואת יתר השירותים לרכוש מספקי שירותים אחרים שיציעו לו מחירים טובים בהרבה. חברות הסלולר ייאלצו להילחם ביניהן מי תיתן את חבילת הגלישה הזולה ביותר, שכן היכולת שלהן לבדל עצמן בדרך אחרת תהיה נמוכה מאוד. לפיכך, החבילות ללא הגבלה, יחזקו מאוד את כוח המיקוח של הצרכן. זוהי הסיבה שחברות הסלולר בעולם מנסות כל כך להימנע משיווק חבילות אלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully