וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשובתו של הממונה על השכר לוועדים החזקים

חיים ביאור

16.12.2010 / 9:45

מאיומי עובדי הנמלים דרך החשש מעיצומים ברכבת ובבתי החולים ועד לשביתת הפרקליטים, הממונה על השכר באוצר, אילן לוין, מגיב לכל תביעות השכר של ועדי העובדים החזקים במשק

הממונה על השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר, אילן לוין, חושש מגל של סכסוכי עבודה ושביתות של קבוצות עובדים במשק על רקע של תביעות שכר.

"עברו בקושי חודש וחצי מאז חתמתי עם יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, על הסכם שכר חדש לכלל עובדי המגזר הציבורי, וכעת מופיעים הוועדים החזקים ומאיימים בשביתה אם לא אענה לתביעות השכר הייחודיות שלהם", טוען לוין. "הם חיכו בשקט עד שאחתום על ההסכם ההוא כדי שיוכלו לקבל הטבות שלא תמיד הן הגיוניות". אתמול הודיעו ועדי העובדים בנמלי הים על כוונתם לשבש את העבודה בנמלים החל מיום ראשון. "עכשיו מתייצבים מולי גם עובדי הנמלים", מספר לוין. "יו"ר הוועד החזק שלהם, אלון חסן, חזר עכשיו מחופשה בחו"ל, ויחד עם הוועדים של נמל חיפה הוא כבר מאיים בשביתה וזוכה לגיבוי של ההסתדרות".

למצות את המו"מ

עובדי הנמלים דורשים כי בנוסף להעלאת השכר הכללית שהובטחה לכלל עובדי המגזר הציבורי במסגרת ההסכם שנחתם בנובמבר (תוספת של 6.25% בפריסה לשלוש שנים וחצי, מענק חד-פעמי של 2,000 שקל ותוספת של 300-500 שקל לנשים עובדות עם ילדים עד גיל 5), תינתן תוספת של 5% לעובדים שנקלטו בנמלים בשנים 2004-2005 ולא נהנו מתוספת השכר ששולמה בעקבות הרפורמה בנמלים ב-2005, ועוד תוספת של 5% הכלולה בהסכם קודם בין ההסתדרות לאוצר.

ועדי הנמלים גם מתנגדים לכך שהממונה על השכר יהיה מעורב בעבודתן של מועצות הייצור - גופים משותפים לעובדים ולהנהלות הנמלים, המחליטים בנוגע לגובה הפרמיות לעובדים בעקבות שינויים באופי העבודה (למשל, הכנסת מנוף חדש). האוצר טוען כי לממונה על השכר שמורה הזכות להתערב בהחלטות של מועצות הייצור, מכיוון שיש להן לרוב השלכות כספיות.

על הדרישות שהציגו ועדי הנמלים מגיב לוין בסרקזם: "אלה עמדות ממש צנועות. אני כבר רץ להיענות להן". על איום השביתה הוא אומר: "אני קורא לעובדי הנמלים שלא למהר ולהכריז על שביתה, כל עוד לא מיציתי את המו"מ עם יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות (עו"ד אבי ניסנקורן) ויו"ר איגוד עובדי התחבורה (אבי אדרי)".

לוין תקף גם את פרקליטי המדינה, ששובתים זה חודש ימים בדרישה לשיפור בשכרם. הפרקליטים דורשים תוספת של 24.5%, בדומה לתוספת שקיבלו הרופאים לפני כשנתיים. לטענת ועד הפרקליטים, הצעות האוצר מסתכמות בתוספת של 3%.

"בניגוד לרושם הכללי לפיו מדובר בעובדים סולידיים, זו קבוצה חזקה החולשת על עמדת מפתח", אמר לוין. "אני, למשל, כמייצג של אינטרס המדינה, לא יכול לעשות שום מהלך משפטי בלעדיהם".

דורשים יותר מיטות

ביולי האחרון הסתיימה תקופת בת 10 שנים בה ההסתדרות הרפואית התחייבה שחבריה יימנעו משביתה. לוין חושש שבעיצומו של החורף יכריזו הרופאים, שהמו"מ עמם טרם מוצה, על שביתה. "עוד מעט יהיה גל של מחלות ובתי החולים יתמלאו והדבר האחרון שאנו זקוקים לו זו שביתת רופאים", אמר לוין.

הרופאים התחייבו לתקופת השקט במסגרת הסכם הבוררות שבעקבותיו קיבלו תוספת שכר של 24.5%. כעת דורשים הרופאים שייחתם עמם הסכם שיבטיח להם "תוספת שכר משמעותית" (שאת שיעורה הם מרבים לחשוף בינתיים). הם גם דורשים להגדיל את מספר המיטות בבתי החולים, בנימוק שבישראל מספר המיטות לכל 1,000 נפש הוא הנמוך ביותר מבין כל המדינות החברות ב-OECD, למעט מקסיקו. מנגד דורש האוצר לחייב את הרופאים לחתום על שעון נוכחות בכניסה לבית החולים וביציאה ממנו, בשל חשש כי רופאים לא מעטים המועסקים בבתי חולים ציבוריים נעדרים ממקומות עבודתם בשעות העבודה.

לדברי לוין, גם ארגון המורים העל-יסודיים בראשות רן ארז נמצא בסכסוך עבודה ועלול לשבש או אף להשבית את בתי הספר, בדרישה שייחתם עמו הסכם עבודה קיבוצי חדש. המורים דורשים תוספת שכר (שבשיעורה אינם נוקבים) וכן גמול כספי עבור עבודה מחוץ לכתלי בית הספר, כמו אסיפות הורים ובדיקת מבחנים בבית.

גם ועד עובדי הרכבת מאיים בשביתה שתשתק את תנועת הרכבות, אם הנהלת הרכבת לא תחזור בה מכוונתה להעביר למיקור חוץ את עבודות התחזוקה של הקרונות החדשים שנרכשו מחברת בומברדיה. "יש ועדים שהגיעו למסקנה שהממשלה כעת לחיצה", אומר לוין. "המשימה הלא פשוטה שלפני היא להרגיע את השטח, ודווקא משום כך אינני יכול לגלות חולשה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully