וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צביקה בארינבוים מוכר את הבנק לפיתוח התעשייה למנורה-מבטחים

ערן אזרן

16.12.2010 / 9:52

מחיר המכירה נמוך ככל הנראה מהמחיר ששילם בארינבוים לפני כשנה - 572 מיליון שקל



איש העסקים צביקה בארינבוים, שרכש את הבנק לפיתוח התעשייה לפני כשנה תמורת 572 מיליון שקל, מוכר את אחזקותיו לחברת הביטוח . סכום העסקה לא נמסר, אך ככל הנראה מדובר במחיר הנמוך ממחיר הרכישה.



עיקר הרווח של בארינבוים בבנק לפיתוח התעשייה מיוחס לפירעון של הלוואות שניתנו על ידי הבנק לגופים שונים, כך שלמרות מחיר המכירה הנמוך ממחיר הקנייה - הרי שבארינבוים יוצא באקזיט גבוה מרכישת הבנק.



עוד במועד רכישת הבנק היה ברור כי בכוונת בארינבוים לבצע סיבוב מהיר ממכירת הלוואות הבנק לפיתוח התעשייה ולהפוך את הפלטפורמה שלו לקופת מזומנים שמנה. הנכס העיקרי של הבנק לפיתוח התעשייה היה תיק ההלוואות שלו. התיק מורכב משני חלקים עיקריים: תיק הלוואות "משלם" בהיקף של 400 מיליון שקל - שבו הלווים משלמים את חובותיהם - ותיק הלוואות "לא משלם" בהיקף של מיליארד שקל, המורכב מהלוואות שבוצעה בגינן הפרשה לחובות מסופקים, כלומר הלוואות שהלווים לא עמדו (ועדיין לא עומדים) בתשלומים עליהן.



בינואר 2010 ניהל בארינבוים מגעים עם אחד הבנקים הגדולים למכירת תיק האשראי של הבנק לפיתוח התעשייה; בחודש פברואר פרעה חיפה כימיקלים הלוואה של 79 מיליון שקל לבנק ובחודש מאי פנה בארינבוים לקיבוצים בבקשה שיפרעו הלוואות שניתנו להם בשנים הקודמות.



מבי.ג'י.אי נמסר בתגובה: החברה מקיימת משא ומתן להתקשרות בהסכם לפיו תמכור החברה, באמצעות חברה נכדה שלה, את מלוא החזקותיה בבנק. מדובר בשלב זה במשא ומתן ראשוני בלבד, כי טרם סוכמו כל תנאי העסקה לרבות מתווה העסקה וכל פרטי התמורה הכוללת שתשולם במסגרתה, וכי אין כל וודאות שהמשא ומתן יבשיל לידי הסכם מחייב. החברה תשוב ותדווח ביחס להתקדמות המשא ומתן בהתאם להוראות כל דין.



לפני כשנה, נערכה ברשות החברות הממשלתיות התמחרות בין 3 חברות על רכישת הבנק, כשבנק מזרחי טפחות, בנק ירושלים וחברת בי.ג'י.איי שבשליטת צביקה בארינבוים הגישו הצעות רכישה, כאשר בי.ג'י.איי הגישה את ההצעה הגבוהה ביותר. בנק ירושלים הציע כ-555 מיליון שקל, ובנק מזרחי הגיש הצעה בסך 505 מיליון.



מכירת הבנק מהווה השלמה לסכום של 313.5 מיליון שקל, כספי פיקדון שכבר הושבו למדינה. הבנק לפיתוח התעשייה משמש כיום מנהל אשראי בלבד ולא פועל תחת רישיון בנקאי. בתגובה להודעה על זכיית החברה במכרז, זינקה מניית בי.ג'י.איי ונעלה את יום המסחר בעלייה של 20%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully