וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תוכנית האוצר תכשל - מחירי השכירות יעלו"

אריק מירובסקי

16.12.2010 / 12:15

התגובות על הכרזת צעדי המיסוי בשוק הנדל"ן לא אחרו להגיע: ארגוני הנדל"ן השונים, ביניהם התאחדות הקבלנים ולשכות השמאים, טוענים כי התוכנית נועדה להיכשל ורק תכניס את השוק לקיפאון

התאחדות הקבלנים: "לא ניתן לצנן את השוק על ידי העלאת מסים"

בתגובה להכרזת משרד האוצר הבוקר כי יעלה מס רכישה על דירה שנייה ומעלה וכי ניתן למכור דירה בפטור ממס שבח גם אם לא עברו ארבע שנים אומרים בהתאחדות הקבלנים כי המהלך להרחבת הפטור במס שבח יגרום בעיקר להסתת דירות שהיום מאוכלסות בשוכרים לרוכשי הדירות - "אין כאן פעילות אמיתית של הגדלת ההיצע כי הדירות לא עומדות היום ריקות. העלאת מס הרכישה לרוכשי דירה שנייה הינו מהלך שגוי שיגרום להעלאת מחירי השכירות ויפגע גם בזוגות הצעירים שכבר הבינו שלא יוכלו לרכוש דירה ויאלצו להמשיך ולשכור דירות".

מנכ"ל התאחדות הקבלנים, יוסי גורדון ציין כי הטלת מסים נוספת על ענף הבנייה היא צעד מוטעה שלא יביא לתוצאה המיוחלת של הוזלת מחירי הדירות. הפיתרון הנחוץ לענף הדיור הוא הגדלת היצע הדירות והפחתת נטל המס על הענף שהוא הענף הממוסה ביותר במשק.

לדברי גורדון יש להבין כי אותם משקיעים שהאוצר סימן כאויבי ענף הנדל"ן בסך הכל רוכשים דירות בכל איזורי הארץ, אותן דירות לא נשארות ריקות והן מושכרות בשוק החופשי לכל אילו שידם אינה משגת לרכוש דירה והוצאת המשקיעים מהשוק משמעותה עליית מחירי השכירות.

לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מתחילת שנת 2009 ועד לרבעון השלישי של שנת 2010 עלו מחירי השכירות הממוצעים בישראל בכ-23% והם עומדים כיום על כ-3,000 שקל לחודש בממוצע ארצי. לעומת זאת, ההכנסה הכספית למשק בית עומדת על 11,354 שקל ועלתה רק ב-0.2% בין 2008 ל-2009.

לפי גורדון, המשמעות של העלאת המסים תגרום לתוצאה אחת בלבד - העשרת הקופה הציבורית לאחר שהאוצר כבר גרף השנה מיליארדים ממיסוי הענף ומההכנסות הגבוהות של מינהל מקרקעי ישראל ממכירת קרקעות במחירים גבוהים.

אלדר שיווק: האוצר נלחם בבועה שאיננה

לדברי רוני כהן, מנכ"ל אלדר שיווק, "הרגולציה והסנקציות שהממשלה מנסה להפעיל כדי לפוצץ כביכול את בועת הנדל"ן הן מיותרות ופופוליסטיות, שכן אין בכלל בועת נדל"ן. הצעדים של שר האוצר ושר השיכון לא מביאים לריסון בעליית המחירים, ולא הם שיביאו את הישועה לשוק הנדל"ן הישראלי המשווע למלאי נוסף של דירות".

לפי כהן, "פגיעה ברוכשי הדירות השניות תביא למעשה לפגיעה בשוק השוכרים כי היא תצמצם את הדירות המיועדות להשכרה ותגדיל את דמי השכירות, ולא באמת תביא לריסון בשוק. בנוסף, לא כל דירה שנייה שאנשים רוכשים היא במטרה 'לעשות עליה הון', בפעמים רבות מדובר בדירה לילדים, לפנסיה, בדירה שנותנת רנטה חודשית. בכל העולם המערבי קיימת מגמה שחלק מהשוק של דירות חדשות מוחזק בידי ציבור שיש ברשותו כבר דירה אחת וצריך לאפשר לתופעה זו להתקיים גם בישראל.

ארגון פעמונים: עלויות מחירי הדיור הינן האויב מס' 1 של משפחות במצוקה כלכלית

בארגון פעמונים המסייע בהתנדבות לכ-2,000 משפחות המצויות בבעיות כלכליות באמצעות ליווי מקצועי-פיננסי, מסבירים שעלויות הדיור של משפחות במצוקה כלכלית הינה העלות היקרה ביותר בהוצאות החודשיות. כיום, עלות שכר דירה חודשית למשפחה ממוצעת עומדת על כ-3,000 שקל לחודש והיא האויב מספר אחד של משפחות במצוקה כלכלית.

יו"ר לשכת השמאים: "התוכנית תכניס את השוק לקיפאון"

יו"ר לשכת השמאים, ארז כהן: "לצערי אף דירה לזוג צעיר לא תיווצר כתוצאה ממיסוי מיותר של משקיעי נדל"ן שהם הקטר המוביל של השוק. התוכנית תכניס את השוק לקפאון עמוק ומיותר לחלוטין ולא תוריד את מחירי הדיור, אלא להיפך. שיקדמו מיידית קרקע לשיווק באזורי הביקוש ויפתרו את הבעיה הקריטית של מחסור בדיור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully