וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיזוג ענק בתחום האשלג מאיים על כי"ל

יורם גביזון

16.12.2010 / 16:00

שתי מתחרותיה הגדולות של חברת כי"ל הישראלית צפויות לעבור מיזוג ולהפוך לחברה בעלת כושר ייצור משותף של 17% מהתפוקה העולמית. אורלקלי צפויה לרכוש את סילביניט

הריכוזיות הגבוהה ממילא בשוק האשלג עומדת בפני עלית מדרגה נוספת. חברות האשלג אורלקלי וסילביניט עומדות בפני מיזוג. חברת אורלקלי, שהיא יצרנית האשלג הגדולה ברוסיה, קיבלה את אישור השלטונות לרכוש את המתחרה העיקרית שלה חברת סילביניט, שנסחרת בבורסת מוסקבה בשווי של 6.9 מיליארד דולר. המיזוג בין שתי החברות עשוי לייצור חברה בעלת כושר ייצור משותף של 17% מהתפוקה העולמית.

חברה זו תהיה שנייה בגודלה לחברת הקנדית, שחולשת ישירות על 20% מהתפוקה העולמית וצפויה להגדיל את חלקה בכושר הייצור העולמי ל-23% בעקבות השלמת הרחבות ב-3 מכרות בהיקף כולל של 5.7 מיליון טון לשנה.

לדברי גיל בשן, אנליסט בבית ההשקעות איי.בי.איי, המיזוג יביא להקמתה המחודשת של חברת שיווק מאוחדת ל-3 יצרניות האשלג ממדינות חבר העמים: אורלקלי וביילרוסקלי שמאוגדות כיום בחברת השווק bpc וחברת סילביניט שמשווקת בצורה עצמאית באמצעות חברת ipc. המיזוג יחזק לדבריו את משמעת המחירים בשוק האשלג שהופרה על ידי סילביניט ב-2009, לאחר שרכשה מכרות במיליארדי דולרים ב-2008 בתקופת הגאות של שוק האשלג ונאלצה למכור כדי לממן את הוצאות הריבית על ההלוואות שלקחה לצורך הרכישה.

יצרניות האשלג הקנדיות מייצאות כיום באמצעות החברה המשותפת canpotex. חברות האשלג הצפון אמריקאיות פוטאש, אגריום ומוזאיק מייצרות כיום 37.8% מהתפוקה העולמית, ואילו יצרניות האשלג הרוסיות משווקות כיום 34.2% מהתפוקה העולמית. מיזוג החברות הרוסיות יביא למצב שבו 72% מהתפוקה העולמית תשווק באמצעות שתי חברות שווק בלבד. פוטאש היא גם בעלת השליטה בחברת apc הירדנית ובעלת מניות בכיל (13.9%), כך שחברת השווק הרוסית העתידית וחברות שבהן פוטאש מעורבת או קשורה בהסכמי שווק ישווקו 81% מהתפוקה העולמית - כך תגבר המגמה של ויסות הכמויות כדי לשמור על מחירים גבוהים, מגמה אותה הובילה חברת פוטאש המנוהלת על ידי ביל דוייל.

המיזוג בין החברות הרוסיות נידון בחודשים האחרונים לאחר שסוליימן קרימוב ושותפיו אלכסנדר נסיס (שמחזיק גם ב 25% ממניותיה של חברת ההנדסה הישראלית ברן) ופילארט גלצ'ב רכשו ביוני 2010 את השליטה בחברת אורלקלי (53%) מידי דימיטרי ריבולובלב תמורת 5.3 מיליארד דולר, כשבמקביל רכש קרימוב גם 20% ממניותיה של חברת סילביניט.

המיזוג הענק מתרקם על רקע התאוששות נמשכת בשוק האשלג. חברת s+k הגרמנית הודיעה על העלאת מחיר האשלג באירופה ב-18 יורו לטון לרמה השקולה ל-450 דולר לטון שזהה לרמה השוררת בברזיל, לאחר שחברת קנפוטקס שווה למדינה זו 200 אלף טון ברמת מחירים זו. איגוד מפיצי הדשנים הברזילי דווח אתמול על עלייה של 27% בשיווק האשלג לברזיל בינואר נובמבר 2010 בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2009. צריכת האשלג ב-2010 צפויה לשבור את רמת השיא של צריכת אשלג בברזיל ב-2008 שהגיעה לרמה של 3.7 מיליון טון וכבר גבוהה ב-13% מהצריכה ב-2009 כולה.

גיל בשן מעריך שמנית כיל כבר מגלמת את החדשות הטובות בשוק האשלג כולל המיזוג הצפוי, הסכם אספקה ארוך טווח שנחתם בין bpc לחברת יארה הנורבגית לשווק מיליון טון בשנה ל-5 שנים ודחיית השיחות בין יצרני האשלג לחברות הסיניות על הסכם הספקה חדש, עובדה שמעידה להערכתו על מצבן הטוב של יצרניות האשלג ועל העובדה שכל כושר הייצור שלהן כבר מוזמן עד לסוף השנה והערכתן שמחירי האשלג ימשיכו לעלות. בשן מותיר את מחיר היעד למנית כיל ברמה של 58 שקלים, שנמוכה ב-2% ממחיר השוק של המניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully