וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין כאן ולו רמז לפתרון אמיתי

אריק מירובסקי

17.12.2010 / 7:14

היצע וירטואלי



>> כולם יודעים מה המזור האמיתי לשוק הנדל"ן בישראל: השקעה גדולה בתשתיות, שתקל את הנגישות לתל אביב ותאפשר לאנשים לרכוש דירות זולות יותר במקומות מרוחקים יותר, מבלי להיקלע לפקקים של שעות על הכבישים או לשירותי רכבת לא אמינים. כולם יודעים, ובמקום לעשות משהו משחקים במסים ובמשחקים.

שלא תהיה טעות: ככלות כל הניתוחים וההערכות, המהלך שהציגו אטיאס ושטייניץ לעיתונאים לא יוסיף להיצע הדירות בישראל אפילו דירה אחת. הוא רק יחלקו אותו אחרת בין השוכרים לבעלי הדירות ויעביר את מצוקותיו של מגזר אחד למגרשו של מגזר אחר, וזאת תוך הצגת גידול וירטואלי בהיצע הדירות למכירה.



קשה להעריך אם הצעד ינמיך את מחירי דירות. מודלים תיאורטיים נתקלים לא פעם במציאות סבוכה, שלא מתנהלת כמצופה. קל, לעומת זאת, להבין, שאם משקיעים ינהגו כפי שהממשלה מצפה מהם, אלפי דירות שמשמשות כיום לצורך השכרה יימכרו לרוכשי דירות למגורים עצמיים. היצע הדירות להשכרה יקטן באופן מיידי, ויגרום לקפיצת מחירי שכירות ולשינוי רב היקף בתחום הזה, שקשה לאמוד את השלכותיו על זוגות צעירים ואחרים שמתגוררים בשכירות.



האם זה משנה למישהו אם בדירה מסוימת מתגורר זוג צעיר שזו דירתו, או זוג צעיר שגר בשכירות? על פניו לא, משום שהעיקר הוא שהדירה מספקת פתרון דיור. אבל כנראה שבממשלה סבורים אחרת, ורוצים לפתור את מצוקות הרוכשים על חשבון השוכרים, אולי כדי לרצות את הזוגות הצעירים רוכשי הדירות או את השיח הציבורי, שמשום מה לא כולל את מצוקת השוכרים בתוכו. קשה להבין, ואי אפשר לקבל.



בשולי הדברים - אם יש כאלה - יש היבטים תמוהים נוספים. בניגוד לתזה המגולמת בהחלטת משרדי האוצר והשיכון, דירות להשכרה רבות אינן דומות לדירות שמשמשות למגורים עצמיים. פעמים רבות הן ממוקמות במקומות שבהם רוכשי דירות לא היו רוצים לקנות לעצמם דירות, פעמים רבות הן קטנות בהרבה מהדירות שנרכשות על ידי רוכשים למגורים עצמיים, ופעמים רבות הן שני הגורמים הללו גם יחד. הוצאתן לשוק לא תפתור שום דבר.



היבט חשוב נוסף שיש להביא בחשבון הוא הירידה בכמות המשקיעים ובחלקם בשוק הדיור במהלך השנה האחרונה: מרמות של יותר מ-30% מהשוק ב-2009 ירד חלקם בשוק לכ-28%. מתברר כי חלק מהמשקיעים מכרו את דירותיהם בגלל שהתחרות הגדולה בענף הורידה את התשואה לשיעורים נמוכים ולעתים לא כדאיים מבחינתם; אחרים פשוט "גזרו קופון" ומימשו ברווח את הנכסים שרכשו. מבחינה זו, צעדי הממשלה נראים כמי שמיועדים להילחם בשוק הנדל"ן של 2009 ולא בשוק של 2010.



כך או אחרת, מחירי הדירות הגבוהים אינם הבעיה, אלא הסימפטום. הבעיה האמיתית בשוק הנדל"ן בישראל היא שעקב מצוקות התשתית הוא משתרע על פני פחות מחמישית משטח המדינה. עד כה הממשלה לא רק שלא מציעה אפילו רמז לפתרון אמיתי - אלא נראה שהיא מאוהבת במשחקי מספרים כתחליף, וזה לא יילך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully