וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך הוא שר

אבי בר-אלי

17.12.2010 / 7:14

שותפות תמר איבדו השבוע חוזה של 4 מיליארד דולר לספקית הגז המצרית המתחרה. למרבה ההפתעה, מי שהתאבל על העסקה יותר מכולם היה דווקא שר התשתיות, עוזי לנדאו - שאף הודה כי ניסה למנוע אותה



>> בכירי משרד התשתיות הוזעקו בבהילות ביום שני בבוקר אל לשכת השר עוזי לנדאו לדיון חירום. לרגע עוד ניתן היה לחשוב שלנדאו הפנים סוף-סוף את היותו שר בממשלת ישראל - והחליט להוביל רפורמה בחברת החשמל או להציל את משק המים. אלא שעד מהרה התבהרה תמונה שונה לחלוטין. "הבוקר", פתח השר את דבריו, "עם היוודע דבר חתימת ההסכם בין החברה לישראל לבין ספק הגז הזר, הפסידו אזרחי ישראל כ-1.5 מיליארד דולר שיכולים היו להיכנס לקופת המדינה מרווחי הגז".

החברה לישראל שבשליטת משפחת עופר חתמה השבוע עם חברת emg המצרית על חוזה רכישת גז ב-4 מיליארד דולר. זאת, לאחר שכבר סיכמה עם שותפות תמר המתחרה על הסכם כפול מזה - אך מאז ניתקה השותפות את הקשר עמה. החברה לישראל נאלצה בלית ברירה לפנות אל emg המתחרה - ולסגור עמה על מחצית החוזה במחיר נמוך למדי, והשאירה לתמר דלת פתוחה עבור החצי השני של עסקה.



לא יצחק תשובה ולא קובי מימון, מבעלי תמר, מצאו לנכון לבכות את המהלך העסקי שביצעה החברה לישראל, אלא שחקן חדש בשדה עסקי הגז בישראל, שאיגף אותם מימין - שר התשתיות. "עוד בסוף השבוע פנה השר במכתב לראש הממשלה, שבו התריע על העומד להתרחש, לאור המידע שהחברה לישראל תרכוש את הגז שלו היא זקוקה ממקור זר, ולא מן המאגרים הישראליים", התגאה משרד התשתיות. "הגענו לרגע האמת", כתב לנדאו לראש הממשלה, וניסה להניעו לפעולה: "הימנעות ממעשה אינה אפשרית עוד", זעק.



אלא שראש הממשלה בנימין נתניהו לא הבין כנראה מדוע הוא צריך להתערב בעסקה פרטית בין מוכרת מרצון לקונה מרצון - והעסקה, שלא נדע, יצאה לפועל.



emg מייצאת לישראל גז מצרי במסגרת הסכם שנחתם בין ממשלות ישראל ומצרים ב-2005. בין היתר, היא מספקת לחברת החשמל הממשלתית 45% מהגז הדרוש לה. במלים אחרות, מדובר בחברה לגיטימית כנראה, שאמנם מוכרת גז מצרי ולא ישראלי - אך עסקיה מעוגנים בהחלטות ממשלה ומשרתים אינטרסים אסטרטגיים של ישראל.



מדוע, לפיכך, מצא לנכון שר בממשלת ישראל להתערב בצורה כה בוטה בניסיון למנוע חתימת הסכם בינה לבין חברה פרטית אחרת? "מזרם ההכנסות האפשריות של יזמי תמר נגדעו כ-2.7 מיליארד דולר בתזרים המזומנים, הנחוצים לסגירה הפיננסית של הפרויקט", נימק משרד התשתיות בהודעה לעיתונאים.



משהו מוזר עובר על השר לנדאו בשבועות האחרונים. זה התחיל בתקיפת החלטות ועדת ששינסקי ערב פרסומן - על אף שנציגי משרדו היו שותפים לעבודתה; זה המשיך בהצהרה פומבית שהפתיעה גם את שותפות תמר, שלפיהן פיתוח המאגר הופסק בגלל מסקנות הוועדה; והמשיך השבוע בניסיונו למנוע את סגירת העסקה של החברה לישראל עם ספקית מתחרה. "נזק כבד כבר נגרם", ביכה לנדאו את חתימת העסקה, אך לא הבין כי הנזק הכבד נגרם בעיקר לשמו הטוב ולמעמדו.



זה בסדר ששר יתנגד להעלאת תמלוגים, זה אפילו בסדר שהוא יתקוף המלצות של ועדות מקצועיות. השאלה היא אם לנדאו לא חצה קווים אדומים כאשר הפגין עמדה כל כך ברורה לטובת האינטרסים של חברות הגז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully