וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא אמריקה, אבל בדרך הנכונה

רינה רוזנברג

17.12.2010 / 7:14

הצרכן הישראלי היה השבוע המלך: משרד התקשורת הודיע כי יתקן 16 כשלים בענף הסלולר, ותקנות חדשות של התמ"ת מאפשרות לצרכנים לקבל החזר כספי בהחזרת מוצר. אבל אל תטעו: מאחורי הצרכן אין שום גוף נשכני שיוודא שהתקנות ייאכפו, והדרך להתנהלות בריאה עוד ארוכה



>> האותיות הקטנות בפוליסות הביטוח, מסלולי החבילות הבלתי ניתנות להשוואה בחברות הסלולר, העמלות בבנקים, השירות גורר הרגליים בבקשת ניתוק מחברה מסחרית - כל הדברים המעצבנים האלה ורבים אחרים הפכו את הצרכן הישראלי לחשדן, ממורמר וכנוע: כולם נגדו, רוצים לעשוק את כספו ולנצל אותו - והוא מוריד את הראש, מקטר בשקט וממשיך לצרוך בלי לצעוק.

אבל לא השבוע. השבוע הצרכן היה המלך. זה התחיל עם הודעת משרד התקשורת כי הוא מתכוון לתקן 16 כשלים צרכניים בענף הסלולר, והמשיך עם התקנות החדשות של משרד התמ"ת שנכנסו לתוקפן השבוע ומאפשרות לצרכנים להחזיר מוצר ולקבל החזר כספי.



קניתם מעיל והתחרטתם? לא צריך יותר לתרץ ולהרגיש נבוכים מול המוכרת - אתם זכאים לכספכם חזרה. ממש אמריקה. אבל זהו, שלא ממש. אפילו לא קרוב. בגדים יש להחזיר בתוך 48 שעות, כלומר, מותר לכם להתחרט, אבל מהר מאוד; מוצרי חשמל אפשר להחזיר רק אם לא חוברו לשקע חשמלי, ובכל מקרה של החזרת מוצר תצטרכו לשלם דמי ביטול של 5% מערך המוצר או 100 שקל, לפי הנמוך ביניהם. אז אמריקה זה לא. שם אין תקנות והחנויות מחזירות כסף ללקוח ללא שאלות. מה שנקרא, יחסי אמון.



ומה יקרה כשהצרכן לא יקבל כסף בחזרה? כלום. מדובר בעוולה אזרחית ולא פלילית, ואין מאחורי הצרכן שום גוף נשכני שיוודא שהתקנות נאכפו. את התביעה המשפטית הוא יצטרך להגיש בעצמו. אם אפשר לנבא על סמך העבר, הצרכן הישראלי ייטה לוותר על זכויותיו לנוכח הטרחה הכרוכה בכך.



בענף הסלולר המצב עוד יותר רחוק מלהיות מושלם, וזאת על אף הרפורמות המשמעותיות שהצליח ליצור שר התקשורת, משה כחלון. מדובר בתיקון של תופעות, מרגיזות ככל שיהיו, שאינן מהוות את הבעיה המרכזית, אלא רק השתקפות שלה, כמו החובה לרכוש תוכנית הכוללת חבילת גלישה והנוהג של חברות הסלולר לא להחזיר ללקוח כסף אלא זיכוי.



הדרך היחידה לרפא מהשורש את ענף הסלולר מחולייו הצרכניים הרבים היא תחרות אמיתית בשוק. כזאת יכולה להיות עם כניסת מפעיל סלולרי רביעי, שתגרום לחברות הסלולר הוותיקות להזיע על כל לקוח.



במצבו הנחות והעגום של הצרכן הישראלי, כל תיקון עוול ראוי להערכה ולהכרת תודה. משרד התמ"ת וכחלון בהחלט בדרך הנכונה. אבל אל תטעו - הדרך עוד ארוכה מאוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully