וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חברות רבות ניצלו אותנו לפרסום עצמי"

מאת עידו סולומון

17.12.2010 / 7:14

תושבי הכרמל מנסים להתמודד עם השריפה: לשמולי בינג מימין אורד הקפיאו את הסיוע, בעין הוד יש מצוקת דיור ואל-היג'א מעין חוד ממתין למטיילים



>> כשהגענו לכרמל בשבוע שעבר עיני כל המדינה היו נתונות להר, ליערות החרוכים, לבתים הפגועים וכמובן לתושבים שהתחילו להעריך את הנזק שנגרם להם. עד כמה שנורא לומר זאת, אסונות טבע ניחנים בפוטוגניות יתרה והסיפורים האנושים שהם מותירים אחריהם הם הלחם והחמאה של העבודה העיתונאית. עם זאת, צדק מי שאמר שהתקשורת ממהרת לצלוב את שר הפנים, אלי ישי, על שלא הטיל את מלוא כובד משקלו כדי למנוע את המחדל - אבל גם כלב השמירה של הדמוקרטיה קצת נרדם בשמירה בעניין זה.

מערכות החדשות, בדיוק כמו ישי, לא השקיעו מבעוד מועד עשירית מהמאמץ שהושקע בסיקור התקשורתי של האסון. כפי שסברנו, ביום שאחרי, התקשורת חזרה לעסוק בנושאים שעל סדר היום וכמו במקרים רבים השאירה את התושבים לפתור בעצמם את הבעיות שצופן להם העתיד בכל הקשור לשיקום הנזק. אנחנו החלטנו שבשבועות הקרובים נתעדכן מדי יום שישי בתהליכי השיקום של ימין אורד, עין הוד ובהשפעות השריפה על שבט אבו אל-היג'א בעין חוד.



ימין אורד: "אתר בנייה גדול"



שמולי בינג, מנהל בית הספר בכפר הנוער ימין אורד, הופתע השבוע כשהגיע לנציגת המועצה האחראית על העברת כספי הסיוע מהממשלה בסך 2,500 שקל לתושב שביתו נפגע. הסיבה: העובדת הסוציאלית הודיעה לו שנכון לעכשיו כספי המענק שלהם הוא זכאי - הוקפאו ואין אפשרות להעבירם. במשפחת בינג שש נפשות, והיא זכאית בסך הכל לכ-15 אלף שקל. "מאחר שלא מיהרנו לקחת את הכסף ביום הראשון, נכון לכרגע נראה שהפסדנו אותו", אומר בינג. "מבחינת משפחה שאיבדה את כל מה שיש לה מדובר בסכום לא מבוטל".



ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "כל כספי המענק הועברו למועצה האזורית חוף הכרמל מראש. יש לפנות אליהם להמשך בירור העניין". דובר המועצה האזורית חוף כרמל: "למועצה הגיעו יותר אנשים לקבל את המענקים מהדיווח הראשוני של נציגי היישובים. לאחר חלוקת מענקי ההסתגלות בסך 600 אלף שקל פנינו לאוצר בבקשה לתוספת של 170 אלף שקל. ברגע שיתקבלו הכספים הם יועברו לתושבים".



זו לא היתה האכזבה היחידה. לדברי בינג, חברות רבות שפירסמו בהרחבה בעיתונים שבכוונתן לאמץ ברמה כזו או אחרת את הכפר, התגלו כמי שניצלו את המומנטום לפרסום עצמי. "כל מיני רשתות שהבטיחו הנחות, או בתי מלון שהציעו אירוח מוזל, משכו אליהם תושבים מהכפר ומהסביבה, אבל כשהגענו התברר שמדובר בכל מיני הנחות קטנות ושהמטרה היתה פשוט לפרסם את עצמם ולמשוך קהל", אומר בינג.



הכפר עצמו, שניזוק קשות, נראה בימים אלה, לדברי בינג, כמו "אתר בנייה גדול". צוותי חשמל, תקשורת ותשתיות אינטרנט לצד צוותי נוי וגננות עובדים מסביב לשעון כדי לשקם את ההריסות. משפחת בינג, שביתה נשרף כליל, גרה בינתיים בבית המלון של ניר עציון ומצפה להגעת הקראווילה. "האופטימים מדברים על 40 יום, הפסימים חושבים שיעברו לפחות שלושה חודשים עד שנקבל אותן", אומר בינג. פרט לכך, הכפר חזר לפעילות לימודים מלאה והתלמידים נוסעים מדי יום מכפר הנופש אולגה שבו הם לנים ללימודים בכפר.



עין הוד: נזקים של 30 מיליון שקל



אפילו ביום שישי בצהריים, בשעה שתתרווחו עם העיתון בסלון, רגע לפני שהשבת נכנסת, ימשיך ציון גז, מנהל הקהילה של כפר האמנים עין הוד, ללוות את הצוותים הרבים שעוסקים בשיקום הכפר; ממפני הגזעים שנשרפו ומוטלים בשטח ועד לליווי צמוד לאנשי התשתיות. "הנזק המסיבי לתשתיות התאורה והביוב תוקן. המצב חזר לקדמותו ובחלק מהמקרים אף שופר", אומר גז. "המועצה האזורית פעלה כאן במלוא המרץ".



בעיה אחת שעדיין לא נפתרה היא מצוקת הדיור של התושבים שביתם ניזוק או נשרף כליל. למי שהתגורר בכפר בשכירות הוצעה בשלב זה השתתפות ממשלתית בשכר הדירה בשיעור דומה לסכום ששולם עד כה ובתוספת של עד 25%. לבעלי הבתים הוצעה הצעה דומה, אך באזור אין הרבה דירות פנויות. פקידי משרד האוצר שביקרו השבוע בכפר העריכו כי הערכת הנזק הראשונית בסך כ-30 מיליון שקל (לא כולל שווי הבתים והאמנות שאבדה), היתה הערכת חסר שככל הנראה תצטרך להתעדכן.



עין חוד: ציוד כיבוי אש בדרך



בשבת שעברה, בזמן הסופה שסערה בכל הארץ וגם באזור הכרמל, ישב ראש הכפר, מובארק מוחמד אבו אל-היג'א, בפתח מסעדת הבית שבבעלותו וחיכה לסועדים, אך לשווא. רק כ-50 אורחים הגיעו במהלך כל סוף השבוע. "מזג האוויר יחד עם ההוראה של המשטרה שמסוכן לעלות לכרמל גרמו להרבה אנשים לדחות את הביקור", הוא אומר. "הרבה התקשרו לשאול בשלומנו ושמחו שלא קרה לנו כלום. לסוף השבוע הקרוב כבר יש יותר הזמנות. מבחינת תושבי הכפר - כולם חזרו לבתים ולעבודה, ברוך השם".



בימי השריפה התלונן אל-היג'א כי בכפר אין ולו מטף כיבוי אחד. השבוע הוא כבר ישב עם הקב"ט האזורי והשניים מקווים שבקרוב יקבל הכפר ציוד כיבוי אש לפי התקנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully