וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל וקפריסין חתמו על גבול המים הכלכליים בין המדינות

אבי בר-אלי

17.12.2010 / 12:34

שר התשתיות: "תיחום הגבול יעניק וודאות כלכלית למשקיעים ויסייע לקידום ופיתוח משק האנרגיה של ישראל"



לאחר שנים של עיכובים נקבע היום רשמית גבול המים הכלכליים הבלעדיים (exclusive economic zone) בין ישראל לקפריסין. שר התשתיות עוזי לנדאו ושר החוץ הקפריסאי מרקוס קיפריאנו חתמו הבוקר בניקוסיה על ההסכם במסגרתו נקבע קו האמצע הימי בין שתי המדינות. זאת, בתום משא ומתן שהתנהל בחודשים האחרונים בין נציגים דיפלומטיים ומקצועיים של שתי המדינות.




תחום המים הכלכליים הבלעדיים הוא אזור בו יש למדינה בלעדיות כלכלית ומחקרית, אך אין לה ריבונות עליו, למעט על מתקנים מלאכותיים אשר נבנים בו.



עד כה, פעלה ישראל במימי הים התיכון לפי עקרונות הדין הבינלאומי בנוגע למדף היבשתי (continental shelf). על פי עקרונות אלו, למדינה מגיעות זכויות על כל המשאבים הטבעיים המצויים במדף היבשתי שלה באופן אוטומטי, גם מבלי להכריז על המדף היבשתי שלה באופן פורמאלי. תיחום האזור הכלכלי הבלעדי מעניק ודאות רבה יותר לגבי הגבולות הימיים של ישראל - הן כלפי משקיעים והן כלפי מדינות שכנות.



במסגרת ההסכם, מתחייבות ישראל וקפריסין לעבוד בשיתוף פעולה לפיתוח מאגרים חוצי גבולות באם יתגלו כאלו, ויתנהלו מגעים בנוגע למהות ההסדרים הטכניים והמקצועיים הנדרשים כדי לחלק את המאגרים המשותפים.



שר התשתיות, עוזי לנדאו, אמר כי "מדינת ישראל מברכת על חתימת ההסכם עם קפריסין. החתימה משקפת את היחסים ההדוקים וכן את שיתוף הפעולה המתמשך בין שתי המדינות. לאור גילוי מאגרי גז טבעי משמעותיים בים התיכון לאחרונה, לתיחום הגבול הימי של מדינת ישראל יש תפקיד מרכזי בעיגון הזכויות הכלכליות החיוניות של המדינה בנוגע למשאבי הטבע שבים. הדבר יעניק ודאות כלכלית למשקיעים ויסייע לקידום ופיתוח משק האנרגיה של מדינת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully