וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום שאחרי העלאת מס הרכישה: חוששים מפישר

17.12.2010 / 14:45

בשוק הנדל"ן מנסים לבחון כיצד ייראו הדברים לאחר הכרזת צעדי המיסוי של משרד האוצר להגדלת היצע הדירות. החשש הגדול: בנק ישראל עלול להכריז על צעדים משלימים בתחום המשכנתאות

לאחר הודעת משרדי האוצר והשיכון אתמול בנוגע למס הרכישה והשבח, בבנקים ממתינים כעת לראות אם בנק ישראל יעשה צעד נוסף להקשחת המשכנתאות החודש - במקביל לפרסום ריבית בנק ישראל.

בבנק ישראל יחכו בימים הקרובים לראות אם יש בשוק שינוי בתחזיות האינפלציה, ולאחר מכן תעלה לדיון שאלת הקשחת המשכנתאות לאור הצעדים שנקטו משרדי האוצר והשיכון, ולאור פרסום המדד החודשי והנתונים על קצב עליית מחירי הדיור בחודש האחרון.

בבנקים למשכנתאות מעריכים כי בנק ישראל לא ינקוט החודש צעדים נוספים בתחום המשכנתאות. "אם בבנק ישראל ציפו לשינוי דרמטי בעקבות המהלך, זה לא קרה. הריביות נותרו נמוכות. אולי היקף המשכנתאות מעט ירד - אבל לא בהיקפים דרמטיים", סיפרו בבנק אחד.בבנק אחר הוסיפו: "לאור נתוני המאקרו של המדד של החודש האחרון, הוא יחכה לתחילת הרבעון הבא כדי לראות אם באמת יש שינוי מגמה בשוק".

טענה נוספת היא כי המהלך יביא לשינוי דפוסי נטילת המשכנתא. לדברי דודי מייזליק, מנהל אגף המשכנתאות בבנק מרכנתיל: "בעקבות המהלך תתחזק מגמת המעבר למשכנתא בריבית קבועה. צפויה גם ירידה בהיקף המשכנתא הממוצע, שעלה השנה לכ-600 אלף שקל".

מערכת הבנקאות: הדרמה האמיתית היא הפטור ממס שבח

"בנק ישראל יודע על הצעדים ומברך עליהם" - זו היתה תגובתו העניינית של בנק ישראל לאחר הודעת משדי האוצר והשיכון להגדלת היצע הדירות. למעשה, נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, נפגש אתמול בערב עם שר האוצר יובל שטייניץ ושר השיכון אריאל אטיאס, וקיבל סקירה על הצעדים המתוכננים. בבנק ישראל ציינו לא אחת שהפעילות שלהם בצד המשכנתאות לא יכולה לבדה לצנן את השוק, וכי חייבים להיות צעדים בתחום ההיצע.

התגובות במשק:

ארז כהן, יו"ר לשכת השמאים: "התוכנית תכניס את השוק לקיפאון עמוק ומיותר לחלוטין ולא תוריד את מחירי הדיור, אלא להפך".

רפי גוזלן, לידר שוקי הון: "בניגוד לצעדים שננקטו עד כה על ידי בנק ישראל והאוצר, מדובר בצעדים האפקטיביים ביותר שנעשו בטיפול בבועת הנדל"ן המתנפחת. הם יפחיתו את התמריץ לרכישת דירות להשקעה ויתמרצו מכירת דירות להשקעה. ראוי שבאוצר יגבשו תוכנית למיסוי שוק הנדל"ן שתבטל את האפליה בינו לבין אפיקי השקעה הוניים אחרים".

ערן רולס, יו"ר מרכז הבנייה הישראלי: "מתעסקים בתיקונים מתימטיים של מיסוי שאין להם קשר לשורש הבעיה. זוג צעיר בישראל לא יכול לרכוש כיום דירה משלו".

יו"ר שדולת הדיור בכנסת, ח"כ מירי רגב (הליכוד): "הצעדים שעליהם הכריזו שר האוצר הם כמו כוסות רוח למת. הצעדים האלה יגרמו לעשירים להרוויח פעמיים: פעם אחת על ידי ביטול מס שבח, ופעם שנייה כשימכרו את הדירה במחיר גבוה יותר בגלל המחסור בדיור. הזוגות הצעירים לא יוכלו לרכוש דירה בעקבות הצעדים הללו".

אוריאל לדרברג, מנכ"ל ארגון פעמונים: "עליית מחירי השכירות תגרום לפגיעה אנושה במשפחות עם בעיות כלכליות, מכיוון שגם כך שכר דירה חודשי ממוצע למשפחה הוא כ-3,000 שקל - עלות לא פרופורציונלית להכנסה של משפחה ממוצעת. עלייה נוספת בעלות שכר הדירה תצמצם עוד יותר את מעט הכסף הפנוי שנשאר למשפחה".

דורון קופמן, נשיא לשכת רואי חשבון: "העלאת מס הרכישה אינה צעד בכיוון הנכון. ההפרש של 1.5% במס לא ירתיע משקיעים. בעיה נוספת היא פגיעה בהורים לזוגות צעירים הרוכשים הדירה לזוג על שמם מסיבות פרקטיות שונות. לעומת זאת, הקטנת תקופת ההמתנה לפטור ממס שבח לשנתיים הקרובות - הוא צעד חיובי שיעודד משקיעים לקדם מכירת דירות".

אהוד המאירי, יו"ר פירמת שמאות המקרקעין אהוד המאירי ושות': ביטול מס שבח יביא לכך שאנשים לא יצטרכו לחכות ארבע שנים כדי לקבל פטור, אלא יוציאו דירות לשוק בתוך שנתיים, דבר שללא ספק יגדיל את היצע הדירות ויביא להתמתנות בעליית המחירים. העלאת מס הרכישה תוריד את ביקוש המשקיעים לדירות".

ח"כ שלי יחימוביץ': "מדובר בצעדים חשובים אך חבל שהם נעשים באיחור של שנתיים, לאחר ששוק הדיור נהפך לשוק פרוע לעשירים בלבד. מוטב היה להוסיף גם ביטול מס השבח למכירת דירה אחת במשך ארבע שנים".

עמי פרץ, מנכ"ל חברת בוני התיכון: "ביטול מס השבח לשנתיים יתמרץ את מי שבאמת חשב למכור דירה שנייה ושלישית. הדבר אמנם יוציא דירות יד שנייה לשוק, אך לא יציף אותו מאחר שמרבית רוכשי דירות שניות ושלישיות רואים תשואה לטווח הרחוק ומשכירים היום את הדירות. העלאת מס הרכישה באה מאוחר מדי. גם הצעד הזה לא ייצור עודפים של דירות בשוק".

בנצי אדירי, סמנכ"ל בבנק ירושלים: "הצעדים ברוכים, אבל זה לא מספיק. עם צעדים נוספים אולי נראה ירידה במחירי הדיור בטווח הארוך, אבל לא השנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully