וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחלת ה"גרינינג" התגלתה במזרח התיכון ומאיימת על פרדסי ישראל

עמירם כהן

18.12.2010 / 15:33

ארגון מגדלי הדרים: חיידק הגרינינג שאין כנגדו תרופה - השמיד בעשור האחרון 40% מפרדסי פלורידה



ארגון מגדלי פרי הדר הזהיר לאחרונה את פרדסני ישראל מפני התפשטות מחלת ה"גירנינג" לישראל. המחלה הנגרמת על ידי חיידק היא אחת ממחלות הצמחים המסוכנות ביותר בחקלאות. לדברי מנכ"ל הארגון חי בנימיני, תקפה לאחרונה המחלה את פרדסי סעודיה וקיים חשש סביר שתגיע לישראל.



חיידק הגרינינג התוקף את עצי הפרי ואת הפרי כאחד, השמיד בעשור האחרון כ-1.2 מיליון דונם פרדסים בפלורידה, כ-40% משטחי הפרדס הנטועים במדינה זו, שהיתה עד לפרוץ המחלה בפרדסיה יצרנית פרי ההדר השלישית בגודלה בעולם.



ארגון מגדלי פרי הדר ביקש מהגורמים הרלוונטיים (השירותים להגנת הצומח במשרד החקלאות, הפרדסנים ומועצת הצמחים) למנות פרויקטור שיפעל לרכז את הידע שנצבר על המחלה ויכין תוכנית מגירה להתמודד איתה אם תגיע לישראל.



בישראל נטועים כ-170 אלף דונם פרדסים, מהם 65 אלף דונם של קליפים (קלמנטינות מסוגים שונים)המקנים לישראל בחודשים ינואר - אפריל יתרון יחסי על מתחרותיה הגדולות על שווקי אירופה: ספרד, מרוקו, מצרים וטורקיה. זאת מפני שהקליפים מישראל מגיעים לאירופה בתקופה שהמתחרים אינם יכולים לספק פרי דומה.



בנוסף לכך, מכוני המחקר החקלאי בישראל ביחד עם הפרדסנים פיתחו זני קליפים ייחודים הנמכרים באירופה במחירים חסרי תקדים. לדוגמה, מיכל קלמנטינה מזן "אור" נמכר בשער הפרדס ב-112 שקל ומיכל קלמנטינה מהזן הוותיק "מיכל" ב-99 שקל בהשוואה ל-33 שקל למיכלי אשכוליות לבנות ואדומות ו-53 שקל למיכל תפוזים מהזן "שמוטי".



קטיף הקליפים מחייב עבודה ידנית רבה ועל כן דרושים לכך עובדים רבים ולדברי בנימיני מספר העובדים בענף אינו מאפשר לבצע את הקטיף במועדים המאפשרים את שיווקו. יצוין כי חלק ניכר מעובדי הקטיף הם פלשתינאים מהשטחים המקבלים היתרי כניסה לישראל בתנאי שהם נשואים ובני 30 +. לדברי בנימיני פוטנציאל העובדים מהשטחים העונה לתנאים הללו הוא כ-3,500 בלבד ואין בהם כדי לבצע את קטיף הקליפים הצפוי להגיע ב-2011 ל-115 אלף טון.



נמסר כי הגורמים בענף מתכוונים לפנות לגורמי הביטחון ולבקש לאשר לעובדים צעירים מהשטחים, המועסקים במסיק זיתים, להמשיך לעבוד בישראל בקטיף הדרים לאחר תום המסיק המסתיים בסוף דצמבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully