וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טכנולוגיה ישראלית תחסוך 80% מהאנרגיה לחימום חממות

עמירם כהן

18.12.2010 / 20:30

הפטנט החדש בפיתוח המכון הוולקני מאפשר לחמם ולייבש את האוויר בחממות בו זמנית



צוות של מהנדסי המכון למחקר חקלאי במשרד החקלאות ("מכון וולקני") בראשות ד"ר אברהם ארביב, חשף לאחרונה פיתוח טכנולוגי המאפשר, לדברי המפתחים, לחסוך עד 80% מהאנרגיה (מזוט, סולר, חשמל וגז) המושקעת בחימום חממות חקלאית בחורף.



המערכת המכונה "dry gair" כבר נרשמה כפטנט עולמי. מהניסיון שנצבר בחממות נמצא, שחיוני להרחיק את עודפי הלחות מחלל החממה. בפעולתה היא מחממת ומייבשת במקביל את האוויר בחלל החממה בחודשי החורף - והייבוש מונע התפתחות רקב ומחלות צמחים הנגרמות כתוצאה מהלחות הגבוהה המתפתחת בחממות המחוממות.



החיסכון באנרגיה מושג מפני שהטכנולוגיה החדשנית מייתרת, לדברי המפתחים, את ההכרח לפתוח מדי לילה את דלתות החממות כדי לאוורר אותן והן מאווררות באמצעות המתקן שמסחרר ומייבש את האוויר בחלל החממה. תרומה נוספת לחיסכון באנרגיה הושג באמצעות התקנת "מסך תרמי", התקן אופטי המחזיר לחממה את האנרגיה המוקרנת ממנה ומגדיל בכך את החיסכון.



גם המים המתעבים בחממה תוך כדי עיבוי הלחות העודפת, מנוצלים להשקיית הגידולים וכך מושג גם חיסכון במים. במהלך השנתיים האחרונות נוסתה הטכנולוגיה בחממה ניסיונית בחוות הבשור בנגב. נתוני התפעול העלו כי ההשקעה בהטמעת הטכנולוגיה החדשה הוחזרה תוך 3 שנים. באירופה מצפים להחזר הון בתוך שנתיים.



שטח החממות ברחבי העולם מסתכם ב-6 מיליון דונם. ברובן מגדלים פרחים, ירקות, צמחי תבלין, פירות, פירות טרופיים ודגי נוי למיניהם. מנתוני המכון למחקר חקלאי עולה כי שטח החממות בעולם מוכפל מדי עשור ועל כן לטכנולוגיה החדישה יש פוטנציאל שיווקי גדול.



לאחרונה חתם המכון הסכם עם חברת "קירור חשמלי מישה 2010", שגם היתה מעורבת בפיתוח הטכנולוגיה, לפיו נמסרו לחברה זכויות ההפצה והשיווק המסחרי של המערכת בארץ ובעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully