וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרות של זוכים בלוטו

שרית מנחם

19.12.2010 / 7:04

רוב האנשים שמקבלים סכום כסף חד-פעמי גדול נוטים לבזבז אותו במקום לייצר ממנו הכנסה. חברות הביטוח מציעות מענה לבעיה



>> מי לא היה רוצה לזכות בסכום כסף גדול - נניח, הפרס הראשון בטוטו או בלוטו. סכום שיאפשר לו לחיות בנחת ולהפסיק להיות מוטרד בענייני פרנסה. מה בעצם הייתם עושים לו זכיתם בפרס של כמה עשרות מיליונים?



בשלב ראשון הייתם מן הסתם מממשים כמה שאיפות: סוגרים את המשכנתא או עוברים לדירה מרווחת יותר, קונים מכונית גדולה יותר ואולי גם נותנים קצת מהמזל הטוב לבני משפחה קרובים. ומה אחרי כן? הייתם נרגעים ומתחילים לשאול את עצמכם: מה עכשיו? איך לוקחים את הסכום הגדול שעוד נשאר ומייצרים אתו הכנסה חודשית קבועה? במה כדאי להשקיע את הכסף הזה באופן שימקסם את הקיום ממנו לאורך שנים, אבל בלי לקחת סיכונים מיותרים?

למרבה ההפתעה, שאלות מסוג דומה עולות גם בקרב אנשים שאינם משתתפים בהגרלות, כמו פנסיונרים שקיבלו מענק פרישה נדיב, אנשים שירשו סכום כסף גדול מקרוב שנפטר או היו חלק מאקזיט עסקי מוצלח; ולעתים הסכום מגיע בנסיבות טרגיות, כפיצויי ביטוח חיים בגין בעל או אשה שהלכו לעולמם בטרם עת.



מתברר שאנשים רבים מתקשים להתנהל באופן רציונלי ושקול במצבים כאלה. סכומי כסף גדולים שמתקבלים בבת אחת נוטים משום מה להיעלם במהירות. מחקרים מתחום הכלכלה ההתנהגותית מצביעים על כך שאנשים שקיבלו סכום גדול בגיל פרישה או קודם לכן ביזבזו אותו מהר מדי, ולא הותירו לעצמם הון מספיק כדי לספק צרכים חומריים הדרושים להם. המסקנות העולות ממחקרים אלה מלמדות כי עדיף לאנשים רבים לקבל את הסכום הגדול לשיעורין - בסכומים חודשיים קבועים לאורך זמן. כך הם יוכלו להתקיים זמן רב יותר מאותה מתנה.



אנשים שמגבילים את עצמם למבנה של הכנסה חודשית יכולים להרוויח פעמיים: ראשית, הם מציבים מחסום פיסי שימנע מהם להתפתות ולבזבז את הכסף על דברים שאינם נחוצים להם באמת; שנית, הם יכולים לקבל תשואה ועל ידי כך להאריך את משך הזמן שבו סכום הכסף הגדול משרת אותם. ככל שהתשואה הריאלית על ההשקעה גבוהה יותר, יוכל המשקיע ליהנות מתזרים מזומנים חודשי במשך תקופה ארוכה יותר.



הנה דוגמה שממחישה זאת: נניח ששלושה אחים קיבלו בירושה מיליון שקל כל אחד. האח הצעיר הפקיד את הכסף בפיקדון בנקאי הנושא תשואה של 2% בשנה. האח האמצעי הפקיד את כספו במכשיר השקעה שנושא תשואה שנתית ממוצעת של 4%. האחות הבכורה בחרה במכשיר פיננסי שהצליח להשיג לה תשואה גבוהה יותר של 5%.



שלושתם ביקשו לקבל קצבה חודשית של 6,000 שקל, אבל הפרשי התשואה גרמו לכך שהתקופה שממנה נהנו השלושה מקצבה חודשית קבועה היתה שונה: האח הצעיר ביותר קיבל קצבה למשך 16.3 שנים; האח הבינוני קיבל קצבה לתקופה של 20.1 שנים; ואילו האחות הגדולה קיבלה קצבה חודשית במשך 23.3 שנים. ההבדלים בתשואות שהניבו מכשירי ההשקעה השונים ייצרו לאחות הגדולה שבע שנות משכורת נוספות בהשוואה לאחיה הצעיר. אגב, תשואה ריאלית של 5% אינה בשמים - היא דומה לתשואה שהניבו פוליסות ביטוח המנהלים וקופות הגמל בישראל בחמש השנים האחרונות.



לנהל לבד או לשלם לאיש מקצוע?



מהן האפשרויות העומדות כיום בפני המשקיע המבקש להמיר סכום הוני להכנסה שוטפת? האפשרות הראשונה היא לנהל את הכסף לבד. המשקיע יכול לרכוש ישירות ניירות ערך המחלקים ריבית באופן שוטף, מניות שמחלקות דיווידנדים או להפקיד את הכסף בבנק. היתרון בחלופה זו הוא חיסכון בדמי ניהול ושליטה מלאה של החוסך בכספו ובבחירת מכשירי ההשקעה. הבעיה היא שרבים מהחוסכים מן השורה יתקשו לנהל תיק השקעות בעצמם - במיוחד כשמדובר בתיק גדול, שאמור להניב תזרים מזומנים קבוע.



חלופה נוספת היא תיק השקעות אישי מנוהל. היתרון בדרך זו הוא שאנשי מקצוע מנהלים את החיסכון. עם זאת, גם למנהלי השקעות מקצועיים יש קושי לבנות תיק שמייצר תזרים מזומנים קבוע. לעתים יש צורך ביתרות מזומן משמעותיות הפוגעות בתשואה השוטפת. דמי הניהול הנגבים על תיק השקעות ינועו בדרך כלל בין 1% ל-2.5%. ישנם עוד מכשירי השקעה המאפשרים חיסכון תוך כדי קבלת תזרים קבוע, למשל קרן נאמנות מחלקת. בשוק קיימות כמה קרנות מחלקות, בהן פסגות אג"ח מחלקת, אקסלנס מחלקת, הראל פיא 90/10, כלל הכנסה חודשית ומגדל הכנסה חודשית.



קרנות אלה מחלקות שיעור מסוים מרווחיהן לפי התשקיף, והמשקיע בהן נהנה מתזרים מזומנים ומניהול מקצועי של הכסף. עם זאת, מגוון הקרנות שקיים כיום בשוק מצומצם יחסית, ורובן סולידיות מאוד. ההכנסה שמחלקת הקרן אינה תמיד קבועה, והיא מחושבת כשיעור מנכסיה. בנוסף, הקרנות האלה גובות דמי ניהול של כ-2% בשנה, והחוסך מחויב בדמי משמרת לפי ההסכם שלו עם הבנק או חברת הברוקרים שלו.



אפשרות נוספת שמציעה סל מוצרים רחב יותר להשקעה היא פוליסת ביטוח שנקראת "הכנסה חודשית", וכמוה מציעות כמה מחברות הביטוח. מדובר בפוליסת השקעות המנוהלת על ידי חברות הביטוח. היתרון במכשיר זה הוא מגוון המסלולים הקיימים. רוב חברות הביטוח מציעות את המסלול הכללי, שמציע השקעה סולידית באג"ח מדינה וחברות עם נתח של עד 25% מניות, אבל ישנם מסלולים מתמחים באג"ח, במניות ובמט"ח, וניתן לשלב בין ביניהם תחת אותה הפוליסה ולתפור חליפה אישית לחוסך לפי טעמי הסיכון שלו. פוליסות הכנסה קבועה, שלא כמו קרנות הנאמנות, מאפשרות גיוון של מכשירי ההשקעה ותזרים מזומנים קבוע.



מהו בעצם ההבדל בין פוליסת הכנסה חודשית לבין תיק השקעות מנוהל?



אבי מנדה, מנכ"ל קלי שוקי הון, סוכנות ביטוח המתמחה בייעוץ ובשיווק של מוצרי השקעה ופוליסות: "בשורה התחתונה מדובר בשני מכשירים שמנוהלים באופן אקטיבי. ההבדל הוא בכך שתיק שמנוהל באופן אישי מאפשר לחוסך גמישות גבוהה יותר בבחירת מכשירי ההשקעה לתיק, שכן החוסך יכול לבקש חשיפה מסוימת לניירות ערך ספציפיים. גם מבחינת המיסוי יש יתרון, מאחר שניתן לקזז רווחים אל מול הפסדים בניירות ערך שונים בתיק. אבל כאן גם נכנס היתרון של הפוליסות. העובדה שהפוליסה מאופיינת בניהול קולקטיבי מאפשרת ללקוח ליהנות מפיזור גדול יותר וליהנות מיתרונות לגודל ביחס לתיק השקעות אישי.



"כך למשל, חברת הביטוח יכולה לרכוש ניירות ערך בשלב המוסדי של הנפקות לציבור, וכך לקבל מחירים טובים יותר. בנוסף, לחברות ביטוח, שלא כמו קרנות נאמנות, מותר להשקיע בנכסים לא סחירים כמו נדל"ן למשל או סדרות אג"ח שאינן סחירות. כך לדוגמה, חברה כמו הראל ביטוח היא שותפה בכביש 6 (כביש חוצה ישראל), וחברות כמו כלל ביטוח ומגדל רוכשות נדל"ן. שיעור התשואה הפנימי שמציגים פרויקטים כאלה גבוה בהרבה מהתשואה שמציעות כיום אג"ח של חברות גדולות בבורסה".



בפוליסות אלה ישלם המשקיע דמי ניהול שנעים בין 0.8% ל-2% בשנה (כולל עמלת סוכן הביטוח). בדומה לתיק השקעות מנוהל, ובשונה מקרן נאמנות שבה דמי הניהול קבועים, דמי הניהול ניתנים למשא ומתן מול חברת הביטוח או סוכן הביטוח שעמו מתקשר המשקיע. לאחר שנקבע ההסכם דמי הניהול אינם ניתנים לשינוי, שלא כמו בקרן נאמנות שבה ניתן להעלות ולהוריד מדי פעם את דמי הניהול.



עם הגופים הפיננסיים הגדולים בישראל המנהלים פוליסה פיננסית של הכנסה קבועה נמנות חברות כמו כלל, הראל (תוכנית בשם "מגוון"), מנורה ("טופ פייננס"), מגדל ("קשת") ואקסלנס ("אקסלנס אינווסט"). ההצטרפות לתוכנית כזו אפשרית באמצעות סוכני הביטוח ומשווקי ביטוח מורשים. תשלום מס רווחי ההון בפוליסה נעשה רק על הרווחים הריאליים, ומתבצע בעת המשיכה בלבד. עדכון רמות הסיכון על ידי מעבר בין פוליסות אינו גורר תשלום מס (בדומה לקופות גמל ובשונה מקרנות הנאמנות - אז צריך למכור את הקרן ולרכוש קרן חדשה). דמי הניהול למעשה מוכרים כהוצאה, כך שהרווחים הם בניכוי ההוצאות על דמי הניהול.



מנדה מציין כי השוואות ותשואות של פוליסות ההכנסה החודשית ניתן למצוא באתר משרד האוצר ביטוח.נט או באתר של קלי שוקי הון.



פוליסת חיסכון להכנסה חודשית - איך, מה, מתי



למי זה מתאים? למבקשים להמיר סכום הוני להכנסה חודשית קבועה ושוטפת; למבקשים לחסוך סכום קבוע כל תקופה קבועה; למבקשים לחסוך סכומים חד פעמיים כחלופה לקרן נאמנות או תיק השקעות.



כיצד ניתן להפקיד? סכום חד-פעמי ניתן להפקיד בהעברה בנקאית, או בצ'ק; סכום קבוע ניתן להפריש בהוראת קבע בנקאית או דרך כרטיס אשראי; ניתן גם דרך המעסיק במשכורת החודשית; היתרון בהשקעה באמצעות פוליסות - גיוון ופיזור השקעה גם באמצעות השקעה בנכסים לא סחירים.



דמי ניהול: 0.8%-2%. ניתן לנהל משא ומתן לפני התקשרות. אין לחברה המנהלת יכולת לשנות את דמי הניהול.



מסלולי חיסכון: כל החברות מציעות מסלול כללי המציע השקעה סולידית באג"ח מדינה וחברות עם נתח של עד 25% מניות. יש מסלולים מתמחים באג"ח, במניות ובמט"ח, וניתן לשלב בין המסלולים תחת אותה הפוליסה ולתפור חליפה אישית לחוסך לפי טעמי הסיכון שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully