וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה צפויה לאשר: פטור מצה"ל לאברכים נשואים מגיל 22

מאת צבי זרחיה ומירב ארלוזורוב

19.12.2010 / 7:04

לפי המלצות ועדה שדנה ביישום חוק טל, גם תלמידי ישיבות בני 24 שאינם נשואים יזכו לפטור - שיינתן בתמורה לשנת שירות אזרחי



>> הממשלה תדון הבוקר במתן פטור לחרדים מגיוס לצה"ל בתמורה להנהגת שירות אזרחי שייארך שנה. הצעת ההחלטה גובשה על ידי ועדה בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי, בשיתוף אגף כוח אדם במטכ"ל.

המלצות הוועדה הונחו על שולחן הממשלה לאחר שבג"ץ הורה למדינה להשיב עד לסוף 2010 כיצד בדעתה ליישם את חוק טל. על פי הערכות, הממשלה צפויה לאשר את ההצעה.



הוועדה מציעה להעניק פטור משירות בצה"ל לתלמידי ישיבה נשואים בני 22 ומעלה גם אם אינם אבות לילדים בתמורה לשנת שירות במסלול ביטחון אזרחי, למשל, בכוחות ההצלה והחירום כגון המשטרה, מ.ד.א ושירותי הכיבוי. עוד מציעה הוועדה כי תלמידי ישיבה בני 24 ומעלה שאינם נשואים יוכלו לזכות בפטור בצה"ל אם ישתתפו במסלול שירות בכוחות החירום. כיום נדרשים אברכים אלה לשרת בצבא או להמתין לפטור מלא בגיל מאוחר.



עוד מוצע כי חרדים שלא שירתו יופנו למאגר המילואים של צה"ל בגיל 28 במקום בגיל 30 כפי שנהוג כיום. בנוסף, הממשלה תקבע יעד גיוס של 65% למגזר החרדי, שמחציתו תופנה לצבא והיתר לשירות אזרחי.



ח"כ יוחנן פלסנר (קדימה), שבחצי השנה האחרונה עמד בראש תת ועדה של הכנסת שבחנה את יישומו של חוק טל, תוקף בחריפות את ההצעה בשלושה מישורים. האחד, המישור הפרוצודורלי - הצעת ההחלטה בעניין גיוס החרדים לצה"ל, נושא שהוא בנשמת אפה של החברה הישראלית, פורסמה בליל רביעי, ותובא לממשלה כבר היום. פלסנר מלין על כך שלא ניתן לציבור זמן להביע את עמדתו לגבי ההחלטה, ובעיקר שלא ניתן לכנסת להביע את עמדתה.



השני, פלסנר קובע כי ההצעה משנה לרעה את הסטטוס קוו לגבי גיוס חרדים לצה"ל - היא מוציאה את השליטה על עתיד החרדים מידי הצבא, ובכך פוטרת דה-פקטו את החרדים מהצורך להתגייס. זאת, מאחר שההצעה קובעת כי חרדי בן 22 עם ילד, וחרדי נשוי בן 24, יוכלו לפנות לשנת שירות אזרחי בתחום הביטחון האזרחי ובכך יהיו פטורים מחובת השירות הצבאי. בנוסף, ההצעה קובעת כי חרדי בן 22 ללא ילדים, או חרדי רווק בן 24, יוכלו לפנות לשנת שירות אזרחי ביטחוני. בכך, ההצעה מאפשרת לחרדים להעדיף כבר בגיל צעיר יחסית שירות אזרחי על פני שירות צבאי. לדברי פלסנר, הדבר ייצור תמריץ שלילי לשירות בצבא, ובפועל יסתום את הגולל על האפשרות לגייס חרדים לצבא.



בנוסף, פלסנר קובע כי הסעיפים בהחלטה המדברים על הגדלת גיוס החרדים לצבא, וכן על הגדלת גיוס החרדים לשירות אזרחי, הם ריקים מתוכן. פלסנר מצטט כמה מהיעדים שנקבעו בהחלטה, שהם יעדים קרובים מאוד או נמוכים מהמצב הקיים כיום. כך, יעד גיוס של חרדים לשירות אזרחי ב-2011 מגיע ל-1,200 - נמוך ממספר החרדים המשרתים כיום בשירות האזרחי. יעד הגיוס של חרדים לצבא הוא 1,200 - לעומת 1,000 שמתגייסים כיום.



גם היעדים ארוכי הטווח, שמצוינים בהחלטה, מעוררים אצל פלסנר פקפוק - היעד ל-2015 הוא גיוס של 2,400 חרדים לצבא, אבל יעד זה הוא כשליש בלבד ממחזור הגברים החרדים. בנוסף, לא נקבע לאילו מסלולים יתגייסו החרדים, כך שייתכן כי חלקם הגדול יתגייסו למסלול המקוצר (מסלול של טירונות בת שלושה חודשים בלבד), שאינו יכול להחשב לשירות צבאי של ממש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully