וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת החשמל: המשך תוכנית החירום - רק אם יימחק חוב של 800 מיליון שקל

מאת אבי בר-אלי

19.12.2010 / 7:04

השלב הראשון של התוכנית הסתיים בחריגה תקציבית של 500 מיליון שקל; דירקטוריון החברה התנה את ביצוע השלב השני בכיסוי החריגה ובביטול קנסות שהוטלו עליה בעקבות העיכובים בפרויקט



>> דירקטוריון חברת החשמל התנה את הסכמתו לביצוע שלב ב' של תוכנית החירום למשק החשמל במחיקת חוב של כ-800 מיליון שקל דרך תעריף החשמל - כך עולה מהדיווח שפירסמה חברת החשמל לבורסה בסוף השבוע. מדובר בכיסוי חריגה תקציבית של כ-500 מיליון שקל כתוצאה מביצוע שלב א' של התוכנית בשנתיים האחרונות, וכן חריגות תקציביות שנבעו מהאיחור בביצוע הפרויקטים.



ברשות החשמל מסרו בתגובה כי "מליאת הרשות לומדת את החלטת הדירקטוריון ותגבש את החלטתה בהקדם". ואולם, קשה להאמין כי הגורמים המקצועיים ברשות ייענו להתניה זו.

ב-30 באוקטובר 2008 אושר ייקור תעריפי החשמל בשיעור של 4.2% למשך שנתיים, לצורך מימון הקמת חמש יחידות ייצור חשמל עד קיץ 2010. מדובר בתוספת תקציב של כ-2 מיליארד שקל שאושרה במסגרת תוכנית החירום למשק החשמל, ובהחלטה תקדימית שבה לראשונה ניתן לחברת החשמל מימון טרומי עבור ביצוע תוכנית פיתוח - ולא בדיעבד. עלות התוכנית הסתכמה בכ-3 מיליארד שקל, ואולם כעת מתברר כי הסתיימה בחריגה תקציבית משמעותית, שרשות החשמל מסרבת לממן באמצעות ייקור נוסף של תעריף החשמל. זאת, נוסף על האיחורים שצברה החברה בהפעלת תחנות הכוח.



למרות זאת, לפני חודש המליץ "צוות 90 הימים" בראשות מנכ"ל משרד האוצר חיים שני כי חברת החשמל תשלים את שלב ב' של תוכנית החירום כדי לתת מענה לביקושים לחשמל בשנים 2012-2013. מדובר בהתקנת תוספות קיטוריות על גבי שלוש יחידות ייצור שכבר הקימה חברת החשמל במסגרת שלב א' של התוכנית בחגית, ברמת חובב ובאשכול (אשדוד). שלב ב' של התוכנית יכלול תוספת של 375 מגה-ואט בעלות כוללת של כ-3.5 מיליארד שקל.



הדרישות "המופרכות"



כפי שנחשף ב-themarker, הגיעו משרד האוצר, חברת החשמל ורשות החשמל להסכם שלפיו עיקר המימון (60%) בסך 2 מיליארד שקל - יגיע מיתרות גבייה שצברה חברת החשמל בשנה האחרונה בעקבות הוזלת סל הדלקים שלה (עם כניסת הגז הטבעי הזול יחסית). כספים אלה אמורים לחזור אל ציבור צרכני החשמל באמצעות הוזלה חדה של תעריף החשמל, ואולם באוצר הציעו להשתמש בו למימון תוכנית החירום, תוך פרישת ההחזר לציבור למשך 15 שנה. סכום של 1.1 מיליארד שקל תגייס חברת החשמל באמצעות אשראי ספקים - וסכום נוסף של 400 מיליון שקל תממן ממקורותיה העצמיים (גיוסי הון או ניצול יתרות מזומנים).



דירקטוריון חברת החשמל אישר את הסיכום העקרוני, אך התנה זאת בעמידה בשבעה סעיפים (ראו מסגרת). מדובר באישור הממשלה למתן שעבוד צף לגיוסי החוב של החברה בישראל ובחו"ל וכן ב"החלטות חיוביות" מצד הרשות בנושאים כמו קבלת כל המימון שהובטח לחברת החשמל עבור שלב א' של התוכנית ללא התניות - אף שהחברה לא עמדה בלוחות הזמנים ובמסגרת התקציבית שאושרו לה עבור ייקור תעריף החשמל ואף לא בתנאי ההתייעלות שלהם התחייבה.



גורמים במשק האנרגיה הגדירו התניות אלה כ"מופרכות", וציינו כי הסיכויים לקבלתן נמוכים. כפי שפורסם באחרונה, חברי מליאת רשות החשמל הצהירו כי יתנגדו לשימוש החברה בכספי ציבור עבור מימון תוכנית החירום - ודרשו כי הממשלה תתמוך בחברה באמצעות מתן ערבויות לגיוסיה.



דירקטוריון חברת החשמל החליט גם למנות ועדה אד-הוק מטעמו, שתלווה את הכניסה לפרויקט ואת ביצועו. בנוסף, החליט כי ב-2011 יקודם ביצוע השינוי המבני בחברה ותוכנית ההתייעלות המקיפה. חברי הדירקטוריון קראו לגורמים המעורבים לשתף פעולה ולנהל דיונים אינטנסיביים לקידום התהליך. ואולם, דיונים אלה עדיין מוקפאים בשל המחלוקת המשפטית בממשלה סביב מעמד גמלאי חברת החשמל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully