וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטייניץ רוצה תמלוגים מהסלולר - על חשבון הציבור

אמיתי זיו ואמיר טייג

19.12.2010 / 8:20

תוכנית שר האוצר להעלות את התמלוגי הסלולר, ידרוש עדכון מעלה של דמי הקישוריות, בניגוד למאבק להוריד אותם באופן דרסטי. בשל התוכנית, יצטרכו הצרכנים להוציא עוד 50-70 מיליון שקל

החלטת משרד האוצר להעלות את התמלוגים שמשלמות חברות התקשורת למדינה תיצור מס סלולרי בהיקף של 50-70 מיליון שקל, שייצאו ישירות מכיסו של הצרכן - כך עולה מניתוח החלטת האוצר המשולבת בחוק ההסדרים. אמנם, באוצר לא קוראים לזה מס, אך למעשה לקוחות הסלולר ייאלצו להוציא מכיסם סכום זה מידי שנה, כדי לסגור את החור שנוצר בתקציב 2011 ו-2012.

לפי התוכנית באוצר, שיעור התמלוגים שיוטל על חברות התקשורת יעלה ב-2011 ל-2% וב-2012 ל-2.5%. בשל כך ייאלץ משרד התקשורת לשנות את תחשיב דמי הקישוריות ולא להפחיתן בשיעור חד כפי המתוכנן. שר התקשורת, משה כחלון ובכירי משרדו צפויים להתנגד להעלאת התמלוגים.

כזכור, ב-1 בינואר צפוי תעריף דמי הקישוריות לרדת מ-25.1 אגורות לדקת שיחה (לפני מע"מ) ל-6.87 אגורות. חישוב דמי הקישוריות משקלל בתוכו את רכיב התמלוגים של חברות הסלולר לאוצר ולכן אם אם יגדל שיעור התמלוגים, שיעור הפחתת דמי הקישוריות יקטן ויסתכם ב-7.22 אגורות.

בשל היקפן של דקות הקישוריות - כשליש מסך דקות הסלולר - השינוי בהיקף התמלוגים ייצר למדינה סכום של כ-50 מיליון שקל שיוטל ישירות על הציבור ב-2011. ב-2012 ו-2013 יגדל הסכום לכ-70 מיליון שקל לשנה.

חברות התקשורת בישראל משלמות למדינה תמלוגים על השימוש שהן עושות במשאבי טבע הנמצאים במחסור (תדרים וזכויות מעבר של כבלים בשטחים ציבוריים). ב-2006 הסתכם שיעור התמלוגים ששילמו חברות התקשורת בכ-3% ממחזור ההכנסות שלהן, אך מאז דגלה הממשלה במדיניות של הפחתת תמלוגים והם יורדים בשיעור של 0.5% בכל שנה. ב-2010 ישלמו החברות תמלוגים בשיעור של 1% בלבד.

מפעילות ה-mvno פטורות מהעלייה בתמלוגים

העלייה בהיקף התמלוגים תחול רק על חברות התקשורת, שלהן תשתיות: חברות הסלולר פרטנר, סלקום ופלאפון, חברות הטלפון הקווי hot טלקום ובזק וחברות הטלוויזיה הרב ערוצית yes ו-hot.

כל אחוז של עלייה בהיקף התמלוגים יגדיל את הסכום שהחברות משלמות למדינה בכ-45 מיליון שקל בשנה. לפי הערכות האוצר, ב-2011 תניב ההחלטה לקופתו תוספת של 500 מיליון שקל ובכל אחת מהשנים 2012 ו-2013, כ-625 מיליון שקל. חברות האינטרנט, השיחות הבינלאומיות ומפעילות ה-mvno יהיו פטורות מהעלייה בתמלוגים.

העלאת התמלוגים מהווה פתיחת חזית נוספת של הממשלה נגד חברות התקשורת, ובכוונתן לתקוף העלאה כזו בבג"ץ. חברות התקשורת יטענו כי העלאת התמלוגים מנוגדת להחלטות ממשלה קודמות ויוצרת אפליה לא הוגנת בין חברות התקשורת.

בשל הפגיעה הצפויה בצרכן, קיימת מחלוקת בין משרד האוצר למשרד התקשורת בנוגע להעלאת התמלוגים. ל-themarker נודע כי בניגוד לפרסומים קודמים, שר התקשורת כחלון מתנגד להעלאת התמלוגים מחשש כי התשלומים יגולגלו בחזרה אל הציבור. בשבוע החולף נפגש כחלון פעמיים עם שר אוצר שטייניץ', וסירב לחתום על מסמך העלאת התמלוגים.

עוד נודע כי כחלון מתכוון לצאת היום מישיבת הממשלה כדי להיפגש עם אודי ניסן, הממונה על התקציבים באוצר, במטרה לשכנע אותו ואת בכירי משרדו לסגת מהכוונה להעלות את שיעור התמלוגים. ייתכן שהמחלוקת תגיע גם לשולחנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שיתבקש להכריע בנושא.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "מדובר על העלאה של אחוז בודד על הכנסות מצרפיות של 18 מיליארד שקל. שוק הסלולר הוא בעל מאפיינים ריכוזיים, וחברות הסלולר הישראליות הן מהרווחיות מסוגן בעולם. המטרה היא להעביר חלק קטן מההכנסות לטובת כלל הציבור, בדומה למה שנעשה בחברות הגז, הנפט והמחצבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully